Volvo toteaa, että jos robottiauto mokaa Volvo ottaa vastuun. Tietenkin vain siinä tilassa kun ajetaan kädet irti ratista.
Tuo kuitenkin tarkoittaa että kuski on hyväksynyt auton ohjelman ja etiikan ja päättänyt olla koskematta auton päätöksiin. Jos hätäpäissään hipaiseekaan rattia, Volvo ei enää vastaa.
Vaikeita päätöksiä on odotettavissa: entä jos kuski on päissään ja joku väittää, että kuski olisi voinut estää onnettomuuden jos olisi puuttunut menoon?
Tässä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/11/05/robottiautojen-pulma-kenet-tapetaan-onnettomuudessa/201415379/304artikkelissa pohditaan keskeisiä kysymyksiä.
Kuten "Robottiauton matkustajat saattavat kuvitella, että auto on joka tapauksessa tehty suojelemaan heitä kaikissa tilanteissa. Mutta tämäkin riippuu ohjelmoinnista. Auto voi periaatteessa päättää, että vähiten ihmisiä kuolee tappamalla kaikki auton matkustajat."
Jos ohjelmassa on tuollainen optio, on se syytä olla kaikissa autoissa.
Vakuutusyhtiöillä tulee myös olemaan pohdittavaa. Kuka lopulta vastaa kolareissa, onko autoilla joita kuljettaja ohjaa erilainen vastuu kuin robottiautoilla?
Onko mitään järkeä bonuksilla jos kuski on robotti?