Vuorovaikutus > Vapaa hahmotus

Robottiautojen eettinen ongelma

<< < (43/44) > >>

MrKAT:
Äskeisessä TV1:n amerikkalaisessa dokuohjelmassa..
Prisma: Pidä kädet ratissa!
- https://areena.yle.fi/1-4664162  (katsottavissa ainakin ensi tammikuun loppuun asti).

.. kohdasta n. 0h39m- Chris Hart Liikenneturvalautakunnasta vertaa lentokoneteollisuuteen ja sen erehdyksiin joissa opetus on:
Automaatio voi aina pettää ja erikoistilanteissa/-olosuhteissa automaatio ei toimi vaan tarvitaan ihmistä. Siten automaatiolla ei voi antaa 100% ohjaksia vaan aina tarvitaan ihminen valvomaan

.. kohdasta n. 0h45m- Annika Larsson Vårgårdasta esittelee heidän LIV-"oppiva älyautonsa" ja tekee minuun hyvän vaikutuksen!
Auto seuraa mihin ajaja katselee ja esimerkiksi jos ajaja katsoo sivuun vaikka vasemmalle niin automaatio ottaa (siksi hetkeksi) ohjat. Jos kädet on ratissa niin ajaja ohjaa ja ratissa palaa sininen rengas, mutta automaatiolla vihreä rengas joten koko ajan näkyy kuka on ohjaksissa.  Auton on myös tiedettävä kuka puhuu ettei lapset takapenkillä pääse käskemään autoa ja tekemään tyhmyyksiä. (Kaikitenkin äänen sijainnista, jottei puhuva kaksoisveli viereisestä matkustajan paikalta voi sekoittaa autoa).


nano:
Sellaisen yleishuomion olen tietotekniikasta tehnyt minäkin, että aikamittakaava on siellä tosiaan olennaisesti erilainen kuin ihmisellä, 

Halpakin tietokone tekee helposti useita, useita miljoonia pieniä peräkkäisiä päätöksiä (ym. operaatioita) sekunnissa. Vaikka yksittäiset päätökset ovatkin ihmisen näkökulmasta idiottimaisen yksinkertaisia, miljoonien sellaisten mahduttaminen yhteen sekuntiin tuottaa jossain suhteessa ihmseen nähden täysin ylivertaista suorituskykyä.

Itseäni viisaammat toivottavasti hahmottavat, millaisten ongelmien ratkaisussa operointi hienojakoisemmassa aikamittakaavassa ei tuota ylivertaista päätöksentekoa. Itse en osaa.

Jorma Moottori:
Robottiauto lisää kyllä huomattavasti matkustusmukavuutta. Tietysti myös tehokkuutta kun voi tehdä muutakin kuin tarkkailla liikennettä, käännellä ohjauspyörää ja polkea polkimia.


--- Lainaus ---Volvon designvisioissa aamulla työmatkalla autossa voi syödä aamiaisen ja lukea lehtiä. Robottiautossa pitää voida myös pitää kokousta, ja siihen kuuluvat tavanomaiset kahviautomaatit ja havainnollistavat esitystekniikat, siis omassa autossa.

Tämän lisäksi robottiautossa pitää voida juoda samppanjaa erityisesti jos on matkalla hotelliin.

Suurin muutos nykyiseen olisi lienee visio siitä, että tulevaisuudessa henkilöautossa voi nukkua tien päällä. Matka edistyy autoilijan nukkuessa.
--- Lainaus päättyy ---

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5dad5f67-d2fc-4aa3-ba4d-320b6dbf8f41?ref=ampparit:8e2e

nano:
Tämä ei nyt liity mitenkään tiukasti robottiautojen eettiseen ongelmaan, mutta tulipahan vaan mieleen, että kaikkeen tällaiseen laitteiden älykkääseen toimintaan liittyy sellainen ongelma, että jos laitteet jakaisivat tietoa keskenään enemmän, niillä olisi periaatteessa paremmat edellytykset tehdä "oikeita" päätöksiä. Siis jos vaikka vastaantuleva auto mäen takaa jakaisi dataa olosuhteista mäen takana, tai liikennevalo siitä, milloin se aikoo vaihtua. Lisää esimerkkejä keksittävissä.

Mutta tällainen edellyttäisi firmariippumattomien vuorovaikutusstandardien luomista ja datan jakamisen standardien luomista. Ja firmat joutuisivat jakamaan usein kalleimpana aarteenaan pitämäänsä dataa toislle firmoille, Ja kilpailuasetelma muuttuisi niitten välillä jollain tavoin.

Noh, ja lisäksi, autoilukontekstissa tulisi mukaan vaara, että joku pääsisi syöttämään väärää tietoa autoni päätöksentekoprosesseihin. (Mutta esim. kodin älyllistämisessä tällainen vaara ei olisi ollenkaan yhtä kriittinen, ja jos firmat suostuisivat yhteisiin vuorovaikutusstandardeihin ja siihen, että heidän laitteensa jakaisivat tietojaan samassa tilassa oleville muille laitteille, saavuteittaisiin paljon parempaa integraatiota kodin laitteiden välillä. Koska hyväksyntä, että joku tietty laite pääsee tiedonjakamisen piiriin voitaisiin kuitenkin sälyttää laitteiden omistajalle. Toisin ehkä kuin autokontekstissa.)

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: nano - Ti 03.12.2019, 14:12:05 ---... autoilukontekstissa tulisi mukaan vaara, että joku pääsisi syöttämään väärää tietoa autoni päätöksentekoprosesseihin.

--- Lainaus päättyy ---

Juu.

Kaikenlainen digitalisointi, automatisointi ja robotisointi on itse asiassa hirveän vaarallista puuhaa. Luovutamme aina näitä käyttöönottaessamme yksityisiä tietojamme, päätösvaltaamme ja ajattelua noille ohjelmille, koneille ja tietojärjestelmien hallitsijoille. Myös omistusoikeus on alkanut hämärtyä, joidenkin laitteitten myyjät ovat väittäneet myyneensä vain käyttöoikeuksia - esim. joissakin työkoneissa.

Kaikista vaaroista huolimatta, automaatiorobotisointikehitys on vääjäämätön. Jotenkin pitäisi vain saada homma pysymään siten näpeissä, etteivät koneet ota koko ketjua, alusta loppuun, täysin haltuunsa.

Pelkoni ei siis ole, että huonosti toimivat robottiautot vaarantavat tulevaisuutemme, vaan se, että liiankin hyvin toimiva automagia vie meiltä kyvyt ja halut ja osaamisen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta