On halvempiakin keinoja liikenteen nopeuttamiseksi kuiin robottiautot. Liikenne nopeutuu jos nopeusrajoitukset poistuvat.
Yli viisikymnmentä vuotta sitten opin käytännön kokemuksesta, että tuo intuitiivisesti oikealta tuntuva seikka ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Useamman kerran viikolopun paluuliikenteessä Porvoo-Helsinki -tiellä jono pysähteli pitkiksikin ajoiksi ja arvelimme edellä onnettomuuden haittaavan kulkua. Oikeasti kysessä olikin vapaiden nopeuksien ajan pumppausilmiö. Vaikka autojen määrä lisääntyi Helsingin lähestyessä, liikenne muuttui tasaisen vertäväksi, kun 60km/t nopeusrajoitus alkoi.
Liikenteen asiantuntijoiden mukaan tämä käytännön havainto on todettu myös teoreettisesti oikeaksi.
Vakioetäisyyksillä ajavien autojen virta kuljettaa nopeuteen lineaarisesti suhtautuvan määrän autoja. Jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä ja siksi järjellinen liikennevirta kuljettaa autojen pituudesta riippuvan optiminopeuden yläpuolella aina vain tehottomammin autoja. Kaikein tehottomin tilanne syntyy, jos ylärajanopeuttta ei ole määritelty ja hätähousujen siementämät häiriöaallot pysäyttävät lopulta koko liikenteen.
mks
PS: Ei tarvitse olla vanhus ymmärtääkseen tätä: Kun työpäivän aamuna Lahden moottoritiellä liikennemäärä kasvaa niin, että optiminopeus on selvästi alle sallitun nopeuden, pumppaus alkaa ja ajoittain pysäyttää liikenteen.