Kuten Tuco toteaa, sähköautolla niitä päiviä joina lisälämpö on tiukalla on paljon. Tyhjä akku ja 35 asteta pakkasta voi tulla kalliiksi, akku ei kestä mokomaa.
Jos käytät sähköautoasi kaupungissa työmatkoihin keskinopeus on luokkaa 30 km/h ja koko ajan lämmitys on päällä.
Tunnin työmatka kuluttaa sähköä ajamiseen 5,1 kWh ja lämmitykseen 3 kWh. Voit laskea prosentit.
-------
Dieselit alkavat olla vastatuulessa suurissa kaupungeissa, Pariisissa taidetaan kieltää dieselit v:een 2020 mennessä. Infrastruktuuri ei ole valmis sähköautoihin. Ydinvoimaa Ranskassa kyllä on.
Tuosta tulee 8,1 kWh, eli hinnaksi noin 80 senttiä. Minkä tahansa sähköauton akku riittää tuohon reissuun ja takaisinkin.
Mitään säästöä ei polttoainelämmityksestä ole saatavissa tässä esimerkissä. Lisälämmitin vie p-ainetta 0,5litraa tunnissa ja sähköä kuluu 50W teholla. Laitteen hinta asennettuna luokkaa 1500€. Jos käytät Webastoa pitkään eikä auto käy, on tuloksena kulunutta polttoainetta, lämmin auto ja tyhjä akku - ei edes starttaa.
Johdonnokkaan vaan, oli sitten sähkö- tai polttomoottori, näin on ikkunat lähtiessä sulat. Esim. Leafissä on lämmitys/jäähdytys kauko-ohjattavissa päälle/pois.