Vuorovaikutus > Politiikka

Missä Anne Berner, siellä kähmintää ...

<< < (2/3) > >>

Laika:
Häkellyn puoluepoliittisesti, koska olen aina halunnut olla mieluummin oikeistolainen kuin vasemmistolainen siinä koskaan onnistumatta. Yritän sitä paitsi parhaani mukaan ajatella, ettei hyvä politiikka voi dikotomisoitua niin vahvasti oikeistolaiseksi pahuudeksi a la Berner ja pääoman etu.

Otetaan vaikkapa verotuksen painopisteen siirtäminen auton hankinnasta sen käyttöön: eikö se lähtökohtaisesti suosi ympäristönäkökohtien huomioon ottamista ajoneuvon käytön yhteydessä? Sikäli olen ajatellut periaatteessa myönteiseksi pelkkään auton pitämiseen ja hankintaan kohdistuvan verotuksen siirtämisen ajoneuvon käyttöön. Toinen myönteinen tavoite -en ole Bernerin työryhmän paperia lukenut, näin olen ymmärtänyt- on liikenneverotuksesta saatujen varojen kohdentaminen itse liikenneverkkoon ja liikennejärjestelyjen ylläpitoon.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Laika - La 21.01.2017, 22:49:25 ---Otetaan vaikkapa verotuksen painopisteen siirtäminen auton hankinnasta sen käyttöön: eikö se lähtökohtaisesti suosi ympäristönäkökohtien huomioon ottamista ajoneuvon käytön yhteydessä? Sikäli olen ajatellut periaatteessa myönteiseksi pelkkään auton pitämiseen ja hankintaan kohdistuvan verotuksen siirtämisen ajoneuvon käyttöön.
--- Lainaus päättyy ---

Ymäristönäkökohdat puoltavat ensi sijassa polttoaineen verottamista ja toissijaisesti tien pinnan kulutuksen alentamista.

Polttoainevero laskee yksnkertaista interaalia matka*kulutus ja siinä on inherentisti ruuhkaverokin mukana.

Jos verotus on kilometrit*normikulutus, verotus suosii valehtelua eikä rankaise ääliömäistä ajotapaa.


--- Lainaus ---Toinen myönteinen tavoite -en ole Bernerin työryhmän paperia lukenut, näin olen ymmärtänyt- on liikenneverotuksesta saatujen varojen kohdentaminen itse liikenneverkkoon ja liikennejärjestelyjen ylläpitoon.

--- Lainaus päättyy ---


Mielestäni infrastruktuuri-investoinneista tulee tehdä yhteiskunnallisesti optimoituja päätöksiä sen sijaan, että annettaisin insentiivi rakentaa teitä maksimoimaan ajetut kilometrit paljon kuluttavilla autoilla.

mks

PS: Kun Berner sanoo, että hänen mallillaan saadaan enemmän rahaa tienpitoon kokonaisverotusta korottamatta, niin hän voi tarkoittaa ainoastaan sitä, että hänen mallillaan muihin tarkoituksiin kertyy vähemmän verorahoitusta. Tai sitten hän totta tosiaan on tehnyt sanojensa mukaisesti auton keksimistä suuremman innovaation.

MrKAT:

--- Lainaus käyttäjältä: mks - Su 22.01.2017, 13:36:14 ---Polttoainevero laskee yksnkertaista interaalia matka*kulutus ja siinä on inherentisti ruuhkaverokin mukana.

Jos verotus on kilometrit*normikulutus, verotus suosii valehtelua eikä rankaise ääliömäistä ajotapaa.

--- Lainaus päättyy ---
Ja jos nyt käsitin oikein että "normikulutus" on se mitä autotehtaat ilmoittaa=valhettelee (tilanne räjähti räikeäksi valhetteluksi joskus 2007- tms jälkeen?), niin sitten se on verotusta typerään valheiden suuntaan koska wanhanaikainen eli tämä nykyinen bensavero on lahjomaton: huoltskarin bensamittari ja oman lompsan/tilin ohentuminen ei voi paljoa valhetella.

MrKAT:
Hiukan yllättävää kansan reagointia paljasteli T+T lehdessä toimittaja Repo.[1]

Hän katseli läpi satakunta kpl kansan lukijakommentteja HS:ssä, Aamulehdessä ja IL:ssä.
96% vastusti autoverotuksen uudistamista ja liikenneverkkoyhtiötä.
Ajoneuvoseuranta tai km-laskutus ei juurikaan ketuttanut vaan:
Pääsyy katkeruuteen oli oman auton arvon romahdus, jonka mainitsi 2/3.

(Päästönvähennys ei innostanut ketään mutta toimittajan olisi pitänyt  osata mainita selvästi, ettei tämä biasoitunut näyte edusta Suomen kansaa).

[1] T&T: Berneriä lyödään nettikeskusteluissa kuin vierasta sikaa...

JK. Myös Berner Oy:n tuotteita (XZ-shampoosta Lasoliin ja Korrekiin) kuluttajat boikotoineet, vaikkei yrityksellä ole yhteistä ministerin kanssa muuta kuin nimi. Yrityksen nimen juuret on Norjassa, Anne Bernerin taas Sveitsissä.

mks:
Autoalan tiedotuskeskusken mukaan vuonna 2015 valtion verotulot liikenteestä olivat 7 767 miljoonaa euroa.

Saman lähteen mukaan perustienpito on maksanut keskimäärin 820 miljoonaa ja tiehankkeet 240 miljoonaa euroa vuodessa.

Vaikka verotuloista pyyhkäistäisiin pois erityisesti liikenteeseen kohdentumaton ALV ja menoihin lisättäisiin kuntien osuutta liikenteeseen, aivan ilmiselvästi liikenne tuottaa yhteiseen kassaan yli neljä miljardia euroa sellaista rahaa, joka on käytetty muuhun kuin liikenteeseen.

Ministeri Bernerin esittelemä ja auton keksimistäkin suuremmaksi liikenneuudistukseksi mainostama hanke on nyt kariutunut. Hesarin kolumnistin mukaan kyseessä oli liian edistyksellinen, Tekniikka & Talous kolumnistin mukaan väärin kritisoitu hanke.

Oma kantani on, että kyseessä oli perustaltaan sairas ja ministeri Bernerin populistisen falskisti esittelemä kusetus. Hävetköön hesari, hävetköön Tekniikka & Talous. Erotkoon joka käänteessä vakaasti kusettava ministeri Berner.

Jos rukoilisin, että autoalan toimijat saisivat myydyksi parempikatteisia ja maahantuontihinnaltaan kalliimpia ökyautoja ja toivottaisin tervetulleiksi arkiliikenteessä valmistajan ilmoituksia paljon enemmän kuluttavat monsterit lisätäkseni ilmakehän kituvaa CO2-kuormaa ja vuodattaakseni kansantaloudesta varoja ulos liikennenimikkeellä, ministeri Bernerin hanke olisi kaikunut evankeliumina korvissani.

Olennaisin ministeri Bernerin esityksessä olikin vähintään neljän miljardin euron kaappaminen sotelta, opetukselta, poliisilta, armeijalta ym muulta kuin liikenteeltä. En pidä kusetuskaappausta auton keksimistä suurempana innovaationa. Osattiinhan se jo antiikin aikaan. En siis hämmästy ministeri Bernerin puuhia. Hämmästyn median pyhäkoululaisia/myötäkusettajia, jotka tulkkaavat yleisönsä ääliöksi.

mks

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta