Vuorovaikutus > Tiukka vääntö

Dieselmoottorin kriisi

<< < (4/21) > >>

Tuco:

--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - La 03.10.2015, 17:22:20 ---
Hyvä. Otetaan siis erikoisen worst case jossa kulutus lisääntyy 22%. Kuinka usein luulet, että the most worst case olosuhteet osuvat kohdalle ?

--- Lainaus päättyy ---

Riittämätön lämmöntuotto on ongelma myös nykydieseleissä. Vuodessa on vähintään 40 päivää, jolloin ei parjätä ilman lisälämpöä. Sähköautossa puhutaan helposti sadasta päivästä. Lasit huurussa ajaminen on hengenvaarallista. Ja kiellettyä.

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Tuco - La 03.10.2015, 17:28:24 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - La 03.10.2015, 17:22:20 ---
Hyvä. Otetaan siis erikoisen worst case jossa kulutus lisääntyy 22%. Kuinka usein luulet, että the most worst case olosuhteet osuvat kohdalle ?

--- Lainaus päättyy ---

Riittämätön lämmöntuotto on ongelma myös nykydieseleissä. Vuodessa on vähintään 40 päivää, jolloin ei parjätä ilman lisälämpöä. Sähköautossa puhutaan helposti sadasta päivästä. Lasit huurussa ajaminen on hengenvaarallista. Ja kiellettyä.

--- Lainaus päättyy ---

Jos liikkeelle lähdetään latauksesta kannattaa jäät sulattaa auton omalla lämpöpumppujärjestelmällä, jolloin akun kapasiteettiakaan ei kulu vaan sähkö tulee seinästä.
Polttomoottoriautossa sulatus erillisellä lämpöpuhaltimella.

















Patu:
Kuten Tuco toteaa, sähköautolla niitä päiviä joina lisälämpö on tiukalla on paljon. Tyhjä akku ja 35 asteta pakkasta voi tulla kalliiksi, akku ei kestä mokomaa.

Jos käytät sähköautoasi kaupungissa työmatkoihin keskinopeus on luokkaa 30 km/h ja koko ajan lämmitys on päällä.
Tunnin työmatka kuluttaa sähköä ajamiseen 5,1 kWh ja lämmitykseen 3 kWh. Voit laskea prosentit.

-------

Dieselit alkavat olla vastatuulessa suurissa kaupungeissa, Pariisissa taidetaan kieltää dieselit v:een 2020 mennessä. Infrastruktuuri ei ole valmis sähköautoihin. Ydinvoimaa Ranskassa kyllä on.

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - La 03.10.2015, 18:12:45 ---Kuten Tuco toteaa, sähköautolla niitä päiviä joina lisälämpö on tiukalla on paljon. Tyhjä akku ja 35 asteta pakkasta voi tulla kalliiksi, akku ei kestä mokomaa.

Jos käytät sähköautoasi kaupungissa työmatkoihin keskinopeus on luokkaa 30 km/h ja koko ajan lämmitys on päällä.
Tunnin työmatka kuluttaa sähköä ajamiseen 5,1 kWh ja lämmitykseen 3 kWh. Voit laskea prosentit.

-------

Dieselit alkavat olla vastatuulessa suurissa kaupungeissa, Pariisissa taidetaan kieltää dieselit v:een 2020 mennessä. Infrastruktuuri ei ole valmis sähköautoihin. Ydinvoimaa Ranskassa kyllä on.

--- Lainaus päättyy ---

Tuosta tulee 8,1 kWh, eli hinnaksi noin 80 senttiä. Minkä tahansa sähköauton akku riittää tuohon reissuun ja takaisinkin.

Mitään säästöä ei polttoainelämmityksestä ole saatavissa tässä esimerkissä. Lisälämmitin vie p-ainetta 0,5litraa tunnissa ja sähköä kuluu 50W teholla. Laitteen hinta asennettuna luokkaa 1500€. Jos käytät Webastoa pitkään eikä auto käy, on tuloksena kulunutta polttoainetta, lämmin auto ja tyhjä akku - ei edes starttaa.

Johdonnokkaan vaan, oli sitten sähkö- tai polttomoottori, näin on ikkunat lähtiessä sulat. Esim. Leafissä on lämmitys/jäähdytys kauko-ohjattavissa päälle/pois.

Patu:

--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - La 03.10.2015, 18:10:42 ---Jos liikkeelle lähdetään latauksesta kannattaa jäät sulattaa auton omalla lämpöpumppujärjestelmällä, jolloin akun kapasiteettiakaan ei kulu vaan sähkö tulee seinästä.


--- Lainaus päättyy ---

Pakkasta 30 astetta niin lämpöpumpulla ei tee mitään.
Teorialla ja käytännöllä ei ole teoriassa mitään eroa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta