Vuorovaikutus > Politiikka

Tuottavuus, työteho ja lisäarvo

<< < (3/3)

Laika:

--- Lainaus käyttäjältä: mks - Ke 28.10.2015, 12:06:55 ---Me uudistamme liikaa. Erityisesti julkinen sektori luottaa liikaa Tieto Oyj:n kykyyn tuottaa ohjelmistoja.
Suomessa älyvapaata sähläystä vastustava on automaattisesti "muutosvastarintainen". Mitään erittelemättä!

--- Lainaus päättyy ---

Tuo pitää varmaan osin paikkansa. Uudistaminen sisältää yleensä kustannuksia, joita alkuperäinen laskelma ei ota huomioon, kuten käyttöön ottamisen oppimiskäyrä. Sitä paitsi joissain tapauksissa kuten tietoteknisissä järjestelmissä jatkuva uudistaminen kielii uudistusten epäonnistumisesta ja epäonnistumisten paikkaamisesta uudistuksilla. Ei tietoteknisiä järjestelmiä tarvitsisi perushuollon lisäksi jatkuvasti uudistaa, jos ne suunniteltaisiin ja laadittaisiin huolella kerran. Jos tuhansien insinöörien ja koodaajien joukosta ei muka löydy yhtään järjestelmäanalyytikkoa miettimään jo suunnitteluvaiheessa pidemmälle, niin ehkä heitä pitäisi kouluttaa. Itse asiassa minäkin kävin keskustelua eräänlaisesta kansalaistietojärjestelmästä jo vanhan Näkökulma -foorumin aikana useampi vuosi sitten, vaikka taustani ei ole sellaisten kehittämisessä lainkaan. Eikö meillä todella ole osaavaa työvoimaa valtion järjestelmien integroimiseksi, vai eikö järjestelmästä osata laatia turvallista?

Kalleinta uudistamista on, kun uudistetaan yksi osa ja vaikeutetaan siten muiden osien toimintaa työssä. Koska uudistuksia ei kuitenkaan yleensä suunnitella, vaan oletetaan työvoiman sopeutuvan niihin, niin uudistukset tarkoittavatkin useammin työvoiman jatkuvaa sopeutumista (ja ei, se ei ole järjestelmän kannalta ulkoistettu kustannus) kuin työelämän kehittämistä. Se on sääli, koska uudistusten mahdollisuushorisontti menetetään: kun kirjoitin aikoinani kansalaistietojärjestelmästä, tarkoitin nimenomaan visioida tekniikan mahdollisuuksia koko byrokratian ja kansalaisuuden kannalta, enkä edes kirjoittanut arkipäiväisemmistä uudistusmahdollisuuksista, joita yleinen kansalaistunnistautuminen toisi. Pidän täysin käsittämättömänä tapaa, jolla Suomessa valtion tietoteknisten rekisterien päivitystä hoidettiin takavuosina. En tunne tilannetta nyt, siitä ei ole näkynyt uutisia. Pelkästään siinä hölmöilyssä menetettiin monta vuotta, kun kukaan ei kyennyt suunnittelemaan uudistusta säädyllisesti saati mahdollisuushorisonttia hyödyntäen uutta teknologiaa käyttöön otettaessa. Joko valtiolla ei osata palkata ihmisiä älykkääseen suunnitteluun, suunnittelutyötä ei osata, tai sitten sille ei anneta mitään arvoa päätöksiä tehtäessä.

Ai, ja ihmisten osaamattomuus, laiskuus ja uuden pelko tulisi osata ymmärtää jo suunnitteluvaiheessa ja ottaa lukuun (jopa hyödyntää niitä). Jos suunnittelija ei ymmärrä uudistuksensa kohteena olevia sosiaalisia ja teknisiä järjestelmiä, vika on suunnittelijassa, ei järjestelmissä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cybernetics

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta