Hiekkalaatikko > Tajunnan virta

Hurskastakin hurskaampaa

<< < (3/3)

MrKAT:
Körttiseutumme sukulainen (tai mutkan kautta sukulainen) piti körttipukua mutta kun körttiläisyyteen kuuluu että on itse suurin syntinen  ja ettei pidä nostaa itseänsä muita ylemmäs, niin hän myöhemmin tajusi ristiriidan. Körttipukua pitämällä hän nosti itseänsä muista ylemmäs ainakin tällä körttiläisyyden mitalla. Ja  siksi jätti sitten puvun pois käytöstä.

Laika:
Minulle tuottaa vaikeuksia määritellä hurskautta (mks:n tapaan liitän sanaan eräänlaisen myönteisen piirteen), koska sillä on mielestäni vähänlaisesti tekemistä tosiasioiden tai nokkelan määrittelyn kanssa ylipäätään. Se on kuin parhaan mahdollisen herkun maku -paitsi että sittisontiaisen makumieltymykset ovat varsin toisenlaiset, eikä todellinen hurskaus rajoitu aivan niin minäkeskeisesti, että voisin hyvällä omatunnolla rajata sen piiristä sittisontiaiset ja ei-toivomani-henkilöt. En tiedä muistanko oikein, jos sanon kuulleeni hurskauden tarkoittavan kilvoittelua Jumalan silmissä. Se ei tarkoita samaa kuin kilpailu muiden ihmisten tai sittisontiaisten kanssa, vaan pyrkimystä tulla paremmaksi ja ylittää aiemmat tekonsa ilman vilppiä tai oikotietä. Se voisi olla kovaa työtä, paitsi että ahkeralle se ei ole: pelkurille se voisi olla rohkeuden näyttämistä vaikeassa paikassa, paitsi että voimakasluontoiselle se ei ole sitä. On helpompi näyttää esimerkein, mitä hurskaus ei ole, kuin mitä sillä olisi tarkoitettava. Pidänkin puhetta hurskaudesta uskonnollisena.

Laika:
Olla parempi kuin attribuuttinsa, ehkä sanoisin niin. Nokkeluutta ei kuitenkaan pitäisi sekoittaa varsinaisesti hurskauteen. Tyhmä ja varas voi osoittaa hurskautta, ongelmana on että hurskaus ei itsessään näytä attribuutilta lainkaan.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Laika - Su 25.10.2015, 17:56:57 ---Olla parempi kuin attribuuttinsa, ehkä sanoisin niin.
--- Lainaus päättyy ---

Radio Puheessa - tai sanotaanko Radio Urheilun tauoilla - hurskastelun mestarit Jari Sarasvuo, Johanna Korhonen ja Ruben Stiller viljelevät juuri tätä sarkaa.

Ei ole äärtä eikä rajaa heidän kuvauksissaan kanssaihmisten typeryydestä vaikka asianomaisilla itsellään ei ole mihinkään oikeaan ongelmaan mitään näkemystä.

Tuolla triolla on yhteensä rikas ääniala: Mielevän pilkallinen narina (Korhonen), hurskaasti hidasteleva sydämellinen "rakastakaa toisianne"-julistus (Sarasvuo) ja telaketjuylivoimainen mania (Stiller).

Trio pitäisi  saada soittamaan yhteen eikä eri ohjelmissa. Ehkäpä huomaisivat rikat toistensa silmissä.

mks

mks:
Olen mustannut naamani Tiernapoikien esityksessä. Olen käyttänyt sanaa "neekeri".

Olen elämäni aikana pyytänyt moniakin asioita anteeksi, mutten noita enkä aio vastakaan pyytää.

En ole rasisti. En odota kenenkään todistelevan, ettei 35 vuotta sitten ollut.

Toivon hartaasti, ettei meetoon tapaan yleinen vahojen asioiden kaiveleminen uudemman tekopyhyyden sädekehän valossa leviä Suomeen.

mks

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta