Hiekkalaatikko > Kuperkeikka

Mediasyöpä sen kuin leviää

<< < (5/33) > >>

Amanda:
Ylestä puheenollen olen jo pari kertaa ihmetellyt, miten vähillä varoilla tuotetaan tyhmiä ohjelmia, esim. tuota kioskia. Eilen aioin katsoa jotain Areenalta, etsimääni en hakunapilla löytänyt ja sen sijaan osuin tähän..

Mamut maatilalla http://areena.yle.fi/1-2773894
Katselin ehkä puoliin väliin odotellen, että he alkaisivat vaikka apumiehiksi sinne, Turha toivo, siinä oli vain oiva aihe naureskella veronmaksajan kustannuksella, kun tuskin se Yle varansa itse tienaa?

Ja eikö tuo ollut aidosti rasistista tietäen, ettei heistä olisi tuonne töihin. Ei silti, että olisi monista muistakaan.. miksei samaa ole keksitty tehdä kaupunkilaisnuorten kanssa, jotka eivät ole elävää lehmää nähneetkään.

Mutta hyvin suomen kielen ovat oppineet..





Kromi:

--- Lainaus käyttäjältä: Amanda - Pe 09.10.2015, 13:02:23 ---Ylestä puheenollen olen jo pari kertaa ihmetellyt, miten vähillä varoilla tuotetaan tyhmiä ohjelmia, esim. tuota kioskia. Eilen aioin katsoa jotain Areenalta, etsimääni en hakunapilla löytänyt ja sen sijaan osuin tähän..

Mamut maatilalla http://areena.yle.fi/1-2773894
Katselin ehkä puoliin väliin odotellen, että he alkaisivat vaikka apumiehiksi sinne, Turha toivo, siinä oli vain oiva aihe naureskella veronmaksajan kustannuksella, kun tuskin se Yle varansa itse tienaa?

Ja eikö tuo ollut aidosti rasistista tietäen, ettei heistä olisi tuonne töihin. Ei silti, että olisi monista muistakaan.. miksei samaa ole keksitty tehdä kaupunkilaisnuorten kanssa, jotka eivät ole elävää lehmää nähneetkään.

Mutta hyvin suomen kielen ovat oppineet..

--- Lainaus päättyy ---

Tota noin... en tiedä miten tän sanoisin, mutta kyseiset herrat ovat suomalaisia rap-artisteja, ja ohjelma ei todellakaan kuvaa sitä mitä sinä kuvittelet.

Varovainen ehdotukseni onkin, että ottaisit ne vakava-vakava lasit pois nenältäsi.

Amanda:


Olisi pitänyt katsella video kokonaan.. vähän myötänolotti poikien avuttomuus lehmien edessä..

Oikeasti lasieni sangat (vain sangat) nenälläni ovat tummanpunaiset, ei sentään pinkit :D

Ehkä olen vähän herkistynyt uutisten suhteen viime  aikoina.. likaa sirkusta ja kansanhuvia, kun pitäisi keskittyä vakaviin ongelmiin. Never mind :)

Renttu:

--- Lainaus käyttäjältä: wade - Pe 09.10.2015, 12:50:55 ---Neutraaliin ja faktapohjaiseen uutisointiin ei toki kuulu(isi) lailla säännelty päämäärä, kuten monikulttuurisuuden edistäminen.

Mutta neutraalin ja faktapohjaisen uutistoiminnan taustalla on se, että jokin (eettisen valinnan edellyttävä) linja on valittava. Itse toivon uutisointia, joka faktapohjaisesti luo perspektiiviä ja jatkuvuutta sinällään epäkohrenteille ja irralleen jääville uutisille. Tämä edellyttää jossain määrin toimituksilta valintaa: mitä aiheita valikoidaan laajempaan seurantaan, ja kuinka niiden välittämä näkökulma perustellaan.

--- Lainaus päättyy ---
Käyttämiesi esimerkkien valossa voin itse käyttää tästä näkökulmasta räikeää (Vaan ei poikkeuksellista) tapausta kuluneelta viikolta, "uutinen" oli YLE:n pääsivulla:

"Ne vie meidän naiset" – Katso animaatiosta, pitävätkö pakolaispelot paikkansa (YLE, 06.10.2015).

Katsoin koiruuttani tuon journalistisen pohjanoteerauksen, seuraavat pikahavainnot:

"Ne tulee ja islamilaistaa meidät"

- Ei huomioitu syntyvyyttä maahanmuuttajaryhmissä, vain tämän hetken määrät.

"Kohta meikäläiset on vähemmistönä"

- Jos assimilaatio onnistuu, lastenkin määrä laskee. Jo nyt tulleilla määrillä assimilaatio ei tule onnistumaan.
- Somaleilla suurimmat perhekoot; heitä ei edes mainita.

"Ne tekee vaan rikoksia"

- Näytetään Suomessa olevien Somalien kansalaisten määrää vuodelta 2013, luku suhteutetaan raiskausepäiltyjen määrään. Mukana luvussa ovat siis lapset, naiset ja vanhukset, joista valistunut arvaukseni on, että he eivät ole potentiaalisia raiskaajia. Ei huomioida sitäkään, että monet epäillyistä ovat toisen polven somaleita, eli automaattisesti Suomen kansalaisia. Teknisesti heidät voidaankin jättää huomioimatta, rehellisyyden nimissä toteutetussa tarkastelussa en menisi asiasta takuuseen.

"Ne loisii meidän sosiaaliturvalla"

-YLE tietää kertoa, että kenialaisista vain neljä prosenttia on työttömiä. Millä tavoin se on relevanttia tilanteessa, jossa tulijoista ylivoimainen enemmistö on Irakista ja Somaliasta (Miesten osuus koko ryhmässä 85%)? Somaleiden työttömyydestä ei puhuta muutenkaan mitään.

- Kerrotaan, että joillain maahanmuuttajaryhmillä yrittäjyys on kantaväestöä korkeampaa (Bangladeshilaiset, kiinalaiset, turkkilaiset). Sama kuin edellä, täyttä rusinoiden poimintaa.

"Ne vie meidän naiset"

-YLE tietää kertoa, että suomalaismiehet avioituvat enemmän ulkomaalaistaustaisten naisten kanssa, kuin kääntäen. Suomalaiset miehet ovat kuitenkin pääsääntöisesti kohdanneet nämä naiset yksitellen, usein itse ulkomailla ollessaan. Suomeen ei ole yht´äkkiä pärähtänyt n 20 000 thai-naista muutamassa kuukaudessa (Mitä suomalaiset naiset paheksuisivat tasan varmasti, muuta on turha edes väittää).

Paitsi että koko juttu on typerä, siinä on myös esitetty kaikki vääristellen ja tarkoitushakuisesti. Silkkaa roskaa, josta tässä nyt sitten myös maksetaan.

Edit: Viimeisenä niittinä tuo kuvaan lopussa ilmestyvä KKK-animaatio!

Renttu:

--- Lainaus käyttäjältä: wade - Pe 09.10.2015, 13:02:02 ---(Lisään vielä sen verran, että sen mitä sinua nettitunnen, Renttu, olen päätellyt et sulla on itse rakentamasi laaja mediaresurssi: tiedät mihin uutislähteisiin luotat, tiedät mistä uutislähteitä löytää, ja sen lisäksi osaat käyttää resurssiasi jo joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti ottaessasi selvää kiinnostuksesi kohteesta. Ts. olet aktiivisesti luonut itsellesi tärkeän resurssin.

--- Lainaus päättyy ---
Niin on, mutta vähän aiheesta ja tilanteestakin riippuen on oltava tarkkana, mihin voi varauksetta luottaa; eniten luotan raakadataan ja suoriin lähteisiin (Kuten Wikileaks, joka julkaisee aineiston editoimatta, sellaisenaan). Helpottaa tietää eri laatumedioidenkin kohdalla, onko taholla yleistä tai erityistä agendaa. Kun lukee vaikkapa The Economistia, on hyvä tietää että se on pääoman lehti, ja artikkelinsa tätä taustaa vasten laadittu. Sama The Guardianinkin kohdalla; se on täysin riippumaton, mutta poliittisella akselilla keskusta-vasemmiston suuntaan nojaava. En kerää tietojani vain valtamediasta, vaan myös suoraan paikan päältä (Valvontakameroitakin on joka paikassa, ja usein niihin pääsee vapaasti sisään), eri erityisalojen omista julkaisuista, eri asiantuntijoiden omista tutkimuksista, sitten on vielä omat suorat suhteet erinäisille tahoille... En edes pysty millään seuraamaan kaikkea, mikä kiinnostaisi.

--- Lainaus käyttäjältä: wade ---   
Tällainen tapa luoda itse tietonsa ja johtaa siitä itse merkityksensä on tietenkin hieno asia, mutta en pidä sitä realistisena mediakuvana yleisemmin: suurin osa ihmisistä on medialukemisessaan huomattavan paljon passiivisempia. En tietenkään tavoittele sitä että lukijoille tulisi syöttää pehmeällä lusikalla Piltti hedelmäsosetta, mutta että pidän toimittajien tehtävänä viedä tämä perspektiiviä luova tiedon välittäminen hieman pidemmälle kuin vain latoa esille faktaa faktan perään.)

--- Lainaus päättyy ---
Näin varmasti onkin; ihmiset ovat keskimäärin melko passiivisia monien muidenkin asioiden suhteen. Tyypillisesti asioihin reagoidaan vasta, kun ne koskettavat räikeästi ja suoraan omaa, henkilökohtaista elämää. Toimituspäälliköillä on erittäin suurta yhteiskunnallista valtaa. He päättävät, mitä ja minkälaista aineistoa julkaistaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta