Vuorovaikutus > Politiikka

Sote

<< < (13/14) > >>

mks:
Kuntalehdessä 1/2019 s 54 oli ihka raadollinen yhteenveto eri puolueiden näkemyksestä missä SOTEssa mennään.

Perussuomalaisten Simon Elo arveli, että valmista tulee ja "läpi menee, että rytkähtää".

Keskustan Antti kaikkonen antoi vahtoehtoja - on mahdollista - tai joku ei... - tai kaadetan perustuslakivaliokunnassa - tai annetaan ajan loppua...

Kokoomuksen Kalle Jokisen mukaan "keskeiset lait" (siis mitkä?) "hyväksytään täysistunossa" (siis missä käsittelyssä?)

SDP:n Antti Lindtmanin mukaan ongelmia on muutenkin kuin perustuslain kannalta ... eriarvoisuus, hoitoketjujen ja kustannusten kehitys. Siis kolmessa uudistuksen nimetyssä tarkoituksessa!

Perussuomalaisten Leena Meri varoittaa kiirehtimisestä, asia on vielä auki.

Vihreiden Krista Mikkonen aavistaa perustuslakivaliokunnassa mutkia eikä suuressa salissakaan ole mitään varmuutta. Todennäköisesti menee seuraavalle hallitukselle.

Vasemistoliiton Aino-Kaisa Pekonen arvelee, että vaikka uudistus (siis ilmeisesti hallituksen esitys) voisikin valmistua, niin sen läpimeno on epävarmaa.

RKP:n Thoma Blomqvist ei lähde arvaamaan miten käy, mutta toteaa, että uudistus on aidosti auki.

Kristillisdemokraattien Peter Östman pitää lakien läpimenoa epätodennäköisenä.

.....

Meillä on siis harvinaisen suuri hallintouudistus tekeillä.

Edellisellä vaalikaudella hankkeen ryssivät Henna Virkkunen ja Maria Guzenina(-Richardson) valjastamalla SOTE:n kuntauudistuksen veturiksi.

Kuluvalla vaalikaudella hankkeen ryssivät Petteri Orpo ja Paula Risikko ryhtymällä terveydenhuollon yksityisten toimijoiden pikkoloiksi. Toki kepun aluepoliittiset valtatavoitteet ovat olleet mukana sopassa.

.....

SOTE-uudistuksen tavoitteet on lausuttu:
- terveyserojen tasaaminen
- hoitoketjujen integrointi
- kustannusten alentaminen

Asiantuntijalausuntojen mukaan jokaisen tavoitteen osalta esitetyt mallit vievät päinvasteiseen suuntaan.


.....

Kokoomus ei näytä joutuvan maksamaan poliittista hintaa keskeisestä roolistaan tuplaryssimsessä. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että kaunis valhe on äänestäjien silmissä hyväksyttävämpi kuin karu totuus.

Kuulopuheesta olen ymmärtänyt, että Helsingissä lasketaan perusterveiden työikäisten työterveyshuollon maksavan henkeä kohti tuplasti sen, mitä kokonaisväestön perusterveydenhuolto maksaa julkisella.

Jos kuulopuhe on edes lähellä oikeaa, lienee varmaa, että Petteri Orpon lupaus nostaa koko västön palvelutaso työterveyshuollon tasolle ei alenna kustannuksia. Mutuni on, että se edellyttäisi perusterveydenhuollon julkisen rahoituksen nelinkertaistamista eikä se henkilöresurssien puitteissa olisi edes mahdollista kuin monien vuosien saatossa.

Petteri Orpon julkista esiintymistä voidaan siis pitää poliittisena petoksena. Politiikassa petoksen hinta on poliittinen, ei juridinen. Kuten edellä totesin, hinta ei kuitenkan tule Petteri Orpon maksettavaksi.

.....

Ennusteeni (em kuntalehden artikkelin kirjottajan vihjettä kompaten): Perustuslakivaliokunta edellyttää (kuten ilmisevästi juridisesti pitääkin) notifikaatiota EU:n komissiolle, jolloin aikataulu pettää siten, että suomalaisia porvarikasvoja säästyy. Jokohan SDP:kin joutuu ottamaan oikeasti kantaa SOTE-uudistukseen?

mks



Jorma Moottori:
Pienimmät kunnat, joille terveyden- ja vanhustenhuollon kustannukset voivat pienestäkin sysäyksestä romuttaa koko kunnan budjetin, pitäisi saada liittymään johonkin isompaan kuntaan. Liian suuret kunnat joilla alkaa olla sen takia vaikeuksia pitäisi mieluummin pilkkoa. Ei tarvita maakuntia siihen.

Näin riittävillä muskeleilla ja tarpeellisella ketteryydellä varustetut väestöliittymät eli kunnat tai kaupungit sitten toivottavasti osaavat päätää miten hoito järjestetään valtion ja eduskunnan päättämissä raameissa. Mikäli tämä ei luonnistu valtio tulee ensiapuun, konsultoi ja määrää.



Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - Pe 18.01.2019, 17:11:32 ---... tarpeellisella ketteryydellä varustetut väestöliittymät eli kunnat tai kaupungit sitten toivottavasti osaavat päätää miten hoito järjestetään valtion ja eduskunnan päättämissä raameissa.

--- Lainaus päättyy ---

Viimeaikojen uutisointi EsperiCaren tiimoilta antaa ymmärtää, että kukaan eikä mikään ei ole maassamme ketterä, vaan kömpelöitä kaikki, kompastellen joko ahneuteen, välinpitämättömyyteen, typeryyteen tai surastaan rikolliseen mieleen.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - Ke 30.01.2019, 12:01:46 ---Viimeaikojen uutisointi EsperiCaren tiimoilta antaa ymmärtää, että kukaan eikä mikään ei ole maassamme ketterä, vaan kömpelöitä kaikki, kompastellen joko ahneuteen, välinpitämättömyyteen, typeryyteen tai surastaan rikolliseen mieleen.

--- Lainaus päättyy ---

Nämä jutut EsperiCaresta ja Attendosta ovat jatkumoa niille tarinoille, kuinka asukkaat Helsingin kaupungin hoivalaitoksissa takavuosina makasivat ulosteissaan ja märissä vaipoissaan.

Vaikka selvästi moitittavia tilanteita näkyykin, ulkopuolisen on yleensä mahdotonta arvioida mikä on oikeasti ongelma ja mikä ei. Vaipat ovat nykyisin hyviä, ei niitä tarvitse koko ajan vaihtaa, yöllä sängystä pudonneen on parempi maata loppuyö lattialla (kyllä siihen patja tuodaan) kuin tulla raahatuksi yhden hoitajan voimin sänkyyn uudelleen putoamaan jne.  Pari esimerkkiä ammattilaistenkin harhoista:

Vuosia sitten sosiaalihallituksen päjohtaja piti mahdottomana, että dementiakodin ovi olisi lukossa. Nykyisin se aina on. Taipale piti myös ihmisarvoa alentavana jos vanhuksen liepeisiin laitetaan "varashälytin" livistämisestä hälyttämään. Nyt "kulunvalvonta" on arkea. Sosiaalihallituksen pääjohtajakin tietänee nykyisin mitä on muistisairaiden vanhusten hoidon todellisuus eli vanhusten omat asunnot ovat hyvin varustettuja ja laitoksissa majailee lähinnä kauas arjesta etääntyneitä asukkaita.

Geriatrian (vahuslääketieteen) professori kirjoitti mielipidekirjoituksessa taannoin kuinka hän haluaa hoivakodissa valita itse viininsä ja musiikkinsa. Jotain vanhustenhuollon todellisuudesta tietävä lukija mietti hämmästyneenä miksi geriatrian professori olisi joutunut laitokseen valitseaan hienostuneesti viiniä ja musiikia samaan aikaan kun naapurihuoneen asukas kakkaa hänen lattialleen äitiään etsiessä.

Tarkastavat viranomaiset ovat todenneet, että laitosvanhukset ovat usein niin aliravittuja, että tila lyhentää elinikää. Näin tietenkin on. Kukaan tuskin haluaa muistisairaille letkuruokintaa. Itse en tule hyväksymään edes sapuskan tuputusta, jos vielä pystyn jotain tahtoa ilmaisemaan. Kun elintoimintoja ylläpitävät aistit ovat herpaantuneet, ruoka ei maita ja ihmisen luonnollinen ja kivuton lähtö tapahtuu kuihtumalla. Se ei ole eutanasiaa vaan elämän kiertokulkua.

En luule osaavani arvioida EsperiCaren ja Attendon hoivatoimintaa yleisellä tasolla. Periaatteessa firmat tekevät asioita niin halvalla kuin suinkin, mutta niin laadukkasti, että saavat asiakkaita. En tässä näe erityistä yleistä julkisen palvelun paremmuutta. Jos pienehkö kunta ulkoistaa hoivapalveut, saattaa kyllä syntyä epäterve paikallinen monopoli, joka vaatii huolellista valvontaa.

mks

mks:
Eduskuntavaalien sote-asetelma alkaa hahamottua: Ennen vaaleja sotea ei saada ja vaalien jälkeisestä jo puhutaan. Kokoomus ei ole enää halukas antamaan kepulle maakuntamallai, kepu karsastaa hoitofirmojen pyytämää valinnanvapautta ja hoitofirmat alkavat ymmärtää kokonaisulkoistusten tuottavan pidemän päälle valinnanvapautta varmemmin kun asiakasvalinnan kermankuorinnan salat ovat avautumassa jopa osalle markkinamielisiä poliitikkoja. SDP ei edelleenkään tiedä millaista sotea se haluaisi vaikka laulaakin kuoron mukana, että uuditus tarvitaan.

On siis "syyllisten" etsinnän aika.

Sosiaali- ja terveysvaliokunan puheenjohtaja Krista Kiurua valjastettiin jo innolla syylliseksi, mutta siihen ajojahtiin sytykkeet eivät riittäneet.

Nyt tulilinjalle ollaan heittämässä perustuslakivaliokuntaa kollektiivina. Sen kun ei pitäisi katsoa turhan tarkkaan perustuslaillisia oikeuksia, jos pari hallituspuoluetta on jo pääsyyt yksimielisyyteen sullemulle-periaatteellisesta jaosta.

Hallitusneuvotteluissa toivottavasti syyllisyydet ovat unohtuneet. Melko varmasti uudistus pistetään kokonaan uusiin puihin ja optimistit uskovat, että alkuperäiset tavoitteet
- terveyserojen tasaaminen ja
- kustannusnousun hillitseminenen välineellä
- hoitoketjujen integrointi
palaavat neuvottelupöytään.

Kahden aikaisemman vaalikauden kokemuksesta pessimistit arvelevat, että jälleen kaksi vuotta tehdään aidosti töitä ja sitten sote-uudistuksen nimissä alkaa parin puolueen keppihevosten laidunnus ja homma ryssitään taas.

Onneksi ammattilaisten hoitama ruohonjuuritaso on niin kaukana hallinnollisesta huuhailusta, että hommaa pelaa edelleen. Jonkin kymmenen tai parikymmentä prosenttia muutosagenttien ja muun hallintohölön ja projektoinnin takia resursseista hukkaan heittäen, mutta pelaapa kuitenkin. Toisaalta hävikki olisi muodostunut paljon suuremmaksi, jos nykyhallituksen sopankeitto olisi päässyt maaliin saakka.

Sotemme on edelleen panos/tuotos-suhteeltaan maailman kärkeä. Sen resistenssi poliittiselle idiotialle on ollut kohtuullisen vankka. Ulkoistuksen todelliset edut ja haitat ehtivät nyt realisoitua ennen lopullista päätöksen tekoa. Hyvä niin!

mks

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta