Kirjoittaja Aihe: Ilmastomuutoksen sokkeloita  (Luettu 24962 kertaa)

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 306
Vs: Ilmastomuutoksen sokkeloita
« Vastaus #105 : Ti 04.06.2019, 13:09:07 »
>"interrail suosio noussut +20%"

VR väittää, että junan hiilijalanjälki on 2 grammaa (CO2) matkustajakilometriä kohden.

Oikea luku lienee vähintään 20-kertainen. Älyllisesti epärehelinen indoktrinaattori toki osaa tuonkin luvun selittää. Sillä ehkä takoitetaan joka tapauksessa ajettavan junan marginaalisen matkustajan aiheuttamaa CO2-päästöä, kun VR käyttää energialähteenään vesivoimaa  (jonka verran sitten joku muu joutuu käyttämään lauhdevoimaa) ja infrastruktuuri-investoinnit unohdetaan kokonaan.

Hyvää omatuntoa vaan sitten sinisilmäisille interreilaajille! Jos haluaa nauttia rikkumattomasta auvosta, matkalukemiseksi ei kannata ottaa CO2-jalanjälkiä faktapohjalta erittelevää kirjallisuutta.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: Ilmastomuutoksen sokkeloita
« Vastaus #106 : Ti 04.06.2019, 16:50:01 »
VR on kuitenkin hitusen rehellinen.
Veturissa ei ole minkäänlaista hiiltä polttavaa voimalaitosta mutta VR myöntää että silti syntyy hiilijalanjälkeä.
Toisenlainen asioihin suhtautumistapa on sähköautoilijalla: hiiltä polttavaa voimalaitosta ei ole mutta ei ole hiilijalanjälkeäkään.

MrKAT

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
Vs: Ilmastomuutoksen sokkeloita
« Vastaus #107 : Ke 05.06.2019, 01:47:43 »

Juna on ylivoimaisesti vihrein kulkuneuvo ...

Grafiikassa kulkuneuvojen polttoaineenkulutus perustuu VTT:n Lipasto-tietokantaan.
 - https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.226412

Tuosta tulee junalle noin 2g per kilometri.
Vaccinations    I----|!|!|!|!|!|!|=-----    against viruses of the mind:  www.skepsis.fi

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 306
Vs: Ilmastomuutoksen sokkeloita
« Vastaus #108 : Ke 05.06.2019, 14:44:08 »
Maaseudun Tulevaisuus perustaa juttunsa D-matin laskelmiin,...

"Raideliikenteessä on huomioitu VR:n ja HKL:n käyttämä vihreä
sähkö. "


... jotka perustuvat Sitran LIPASTO-tietokantaan eli sen RAILI-alaosioon. Laskentakuvauksessa ...

http://lipasto.vtt.fi/raili/raili_menetelma.pdf

... todetaan:

"Sähköjunille ei lasketa päästöjä, koska niiden käytönaikaiset päästöt ovat nolla. Niiden päästöt syntyvät
sähköä tuottavissa voimalaitoksissa. Sen sijaan energiankäyttö lasketaan ja ilmaistaan sähkö-
energian käyttönä.


2g matkustajakilometrille sisältänee siis junien huoltorakennusten kaukolämitysenergialla tapahtuvaan lämmitykseen ja silloinkin puhutaan lähinnä päästöstä tuolikilometriä kohden. Sähköauton vertailuluku 122 g / km on 10% enemmän kuin oman autoni mitattu päästö! Sähköautojen käyttämä "tavallinen sähkö" ilmeisesti tuotetaan turpeella pienvoimalassa ilman hukkalämmön talteenottoa.

Junien oikeampi arvo lienee 20g / tuolikilometri eli keskimäärin 60g  / matkustajakilometri riippumatta siitä kuinka arvovaltainen indoktrinaattoriketju kahta grammaa kilometrille matkustajaa tai tuolia kohden indoktrinoi.

Maaseudun Tulevaisuus antaa vertailussaan henkilöauton päästöksi 200g kuljettajakilometriä kohden. Sellaiseen autoon minulla ei ole varaa/halua.

Omalla kalustollani
- mitatulla kulutuksella 4.5l/100km, 
- bensiinin tiheydellä 0.72,
- Bensiinin => CO2 painosuhteella pii eli 3.14 ja
- ja arvioidulla keskimääräisellä henkilömäärällä 1.7
päästö on 60g matkustajakilometriä (kuljettajakin on tässä matkustaja toisin kuin taksissa tai junassa) kohden.

Lentokoneen (MD80) päästöksi on annettu 470g / "henkilökilometri". Periaatteessa MD80 kulutti 70% enemmän kuin esim Finnairin nykyinen kalusto, mutta tuollaiseen lukemaan pääsee lähinnä IATAn kartellin aikaisilla matkustajamäärillä. Airbus A321 päästelee 80 grammaa kilometrille matkustamon tuolia kohden vaakalennossa. Idealistinen interreilaaja on toki lukenut jutun, että lentokone käyttää matkalla Helsingistä Ouluun puolet polttoaineesta nousussa ja kertoo mielessään vaakalennon päästön kahdella ja pitää tuolla matkalla Airbusin keskimääräisenä päästönä 160g / tuolikilometri. Siis miettimättä kuinka suuri osuus matkasta lennettin vaakalentoa ja miten nousussa kerättyä potentiaalienergiaa voi matkan loppupuolella hyödyntää ...

Sokkeloista on. Maaseudun Tulevaisuus perustaa indoktrinaationsa sekaisin kulkuneuvoa/tuolia/matkustajaa kohden laskettuihin/väitettyihin/tarkoitushakuisiin päästöihin kilogrammoina 440km matkalla eli mittayksikössä, jota ilman laskutoimitusta lukija ei osaa yhdistää tietämiinsä verrokkeihin.

Laskelman tuottamis- ja muotoilutapa lienee lehden traditio maataloustulolakien neuvottelujen ajalta. Lentokoneen kulutus saadaan viljan tuotantoon käytetyn panoksen kaavasta ja junan kulutus viljelijän saaman myyntitulon laskentakaavalla.

mks
« Viimeksi muokattu: Ke 05.06.2019, 16:25:47 kirjoittanut mks »
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 306
Vs: Ilmastomuutoksen sokkeloita
« Vastaus #109 : To 06.06.2019, 14:02:17 »
Hallitusohjelmaan on kirjattu:

"Vähähiiliseen talouteen siirtymiseksi tarvitaan lisäpanostuksia erityisesti biotalouden,
kiertotalouden, puhtaan teknologian ratkaisujen, energiatehokkuuden, päästöttömien
energiantuotantomuotojen, energian varastointiratkaisujen ja hiilen talteenoton ja
hyödyntämisen kehittämiseksi ja markkinoille saattamiseksi sekä tutkimus-, kehitys- ja
innovaatiotoimintaan."


Ei yksi pääsky kesää tee. On silti kiva havaita, että poliitinen eliitti tuloksettoman syyllistävän mussutuksen rinnalla alkaa varovaisesti valmistautua implementoimaan teknikkojen jo vuosikymmen sitten esittelemiä oikeaan skaalaan yltäviä ratkaisuja.

Valituista europarlamentaariokoista vain Nils Torvalds uskalsi/osasi lausua, että ilmaisten päästöoikeuksien määrää on pienennettävä. Näin päästöoikeuksien hinta nousee ja sekä fossiilisen energian että esim teräksen ja sementin tuotannossa kannattaa soveltaa itse asiassa yllättävän halpaa hiilidioksidin talteenotoa. Päästöoikeusmaksuja ei pidä käyttää poliitikkojen kerskahankkeisin vaan ilmastomuutoksen jatkotorjuntaan.

mks

PS: Hyviin uutisiin uskovan käsityksen mukaan jos polttoaineen hintaa korotettaisin 60 senttiä litralta, sen tuotanto voitaisiin hoitaa ilman tuontiöljyä ilmakehän hiilidioksidista.


Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

MrKAT

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
Vs: Ilmastomuutoksen sokkeloita
« Vastaus #110 : Ma 10.06.2019, 18:20:08 »
Sähköauton vertailuluku 122 g / km on 10% enemmän kuin oman autoni mitattu päästö! Sähköautojen käyttämä "tavallinen sähkö" ilmeisesti tuotetaan turpeella pienvoimalassa ilman hukkalämmön talteenottoa.

Junien oikeampi arvo lienee 20g / tuolikilometri eli keskimäärin 60g  / matkustajakilometri riippumatta siitä kuinka arvovaltainen indoktrinaattoriketju kahta grammaa kilometrille matkustajaa tai tuolia kohden indoktrinoi.

Maaseudun Tulevaisuus antaa vertailussaan henkilöauton päästöksi 200g kuljettajakilometriä kohden. Sellaiseen autoon minulla ei ole varaa/halua.

Omalla kalustollani
- mitatulla kulutuksella 4.5l/100km, 
- bensiinin tiheydellä 0.72,
- Bensiinin => CO2 painosuhteella pii eli 3.14 ja
- ja arvioidulla keskimääräisellä henkilömäärällä 1.7
päästö on 60g matkustajakilometriä (kuljettajakin on tässä matkustaja toisin kuin taksissa tai junassa) kohden.

Joo, sokkeloista on.
 Ex-autoni kulutti parhaimmillaan bensaa 4.63l/100 km josta laskin että CO2 päästöt 2.35*4.63/100 = 109 g /km mutta koska katalysaattori[1] niin Co2ekvivalenttisesti 2.85*4.63/100 = 132 g/km.
Sähköauton päästöt on MT-kuvassa järkyttävä isot ~ suunnilleen sama kuin mulla oli tuolla bensa-autolla.

[1] Wikipedia: Bensiinin kh-päästöt..
Vaccinations    I----|!|!|!|!|!|!|=-----    against viruses of the mind:  www.skepsis.fi