Vuorovaikutus > Tiukka vääntö

Dieselmoottorin kriisi

(1/21) > >>

mks:
VW:n skandaali USA:n markkinoilla heijastaa pikkudieselien yleistä ongelmaa. Sekä Honda että Mazda ovat luopuneet yrityksestä selviytyä vaatimuksesta tuottaa typpioksideja alle 0.04g/km. VW ylittää rajan "normaaliajossa" 40 kertaisesti. Ylitys on ollut tiedossa jo pari vuotta.

Euroopassa päästörajoitukset ovat väljemmät ja henkilöautoista suunnilleen puolet dieselmoottorisia. Dieselien typpipäästöjen vähentäminen on kallista. Bensiinimoottoritkin alkavat jo kuljettaa alle 4l/100km. Jopa tiellä eikä vain autotehtaiden omissa laboratoroissa. Hybridit, metaani- , vety- ja sähköautot tulevat.

Pikkudieselit saattavat kadota markkinoilta.

mks

Patu:
Muistetaanhan että Suomessa päästörajoilla tarkoitetaan hiilidioksidipäästöjä, se mistä kohu nousi koski typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä.

Polttoaine vaikuttaa hiukkaspäästöihin, biodiesel tuottaa huomattavasti vähemmin hiukkas- ja myös typenoksidipäästöjä kuin fossiilidiesel..
Typpioksidi taitaa syntyä suurelta osin ilman typestä ja korkeasta palamislämpötilasta, ei niinkään polttoaineen typestä.

Dieselmoottorille on ominaista, että sen kulutus kg/kWh ei riipu moottorin kuormituksesta niin paljon kuin bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori sopii tällöin hyvin tasaisella kuormalla toimivan hybridiauton moottoriksi. Pikkudieseleiden käyttökohteet saattavat kuihtua, raskaissa autoissa ja työkoneissa diesel pitää pintansa. Niissä myös pakokaasujen käsittely on taloudellisesti kannattavaa.

Raakaöljyn jalostuksessa syntyy lähes raakaöljyn ominaisuuksien määräämä osuus keveitä tisleitä, jalostamoparametreilla on vähäisempi vaikutus. Jos fossiilisen dieselöljyn kulutus alkaa hiipua, mihin se jalostusfraktio laitetaan? Lämmitysöljyksi? Ajetaan jalostamo alas?

mks:n ennustus "Hybridit, metaani- , vety- ja sähköautot tulevat" pitää varmaan paikkansa, mutta entä mittakaava? Kommer konsa hinner sanoi entinen ukko.
Japanissa taitaa vetyauto olla nousussa, Norjassa sähköauto.
Tällä hetkellä sähköauto on kallis, tavallisimmilla sähköautoilla akun kantama on pieni, latausasemia on harvassa, auton jälleenmyyntiarvosta ei ole oikein käsitystä. Mikä arvo on 5 v vanhalla akulla, jota korvaavan akun hinta on laskenut rajusti kehityksen myötä?

Tuco:
Tiukemmat päästörajat asettavat myös diesel-moottoreiden luotettavuuden koville. Uutta diesel-tekniikkaa tuodaan markkinoille ikään kuin "raakana" ja se testatataan härskisti kuluttajilla.

Aikaisemmin dieselit kestivät isältä pojalle ja suurin myyntivaltti olikin niiden toimintavarmuus. Sen sijaan uusissa moottoreissa esiintyy kuluttajan kannnalta aivan liikaa kalliita teknisiä ongelmia: egr tukkeentuu, hiukkassuodattimet eivät toimi, turbot eivät kestä, ruiskusuuttimet eivät toimi, kaksoismassavauhtipyörät hajoavat, korkeapainepumput vikaantuvat kotimaisesta talvilaadun polttoaineesta. Ja urean lisääminen on vielä kokonaan oma riesansa.

Patu:
No, osa jota ei ole ei voi mennä rikki.
Nykydieselin ominaisteho kW/l on aivan toista luokkaa kuin isän aikaisten dieselien. Samoin on ominaiskulutus kg/kWh aivan toinen.

Periaatteessa dieselpolttoaine on öljyä, bensiini on liuotinta. Dataa minulla ei ole esittää mutta uskon, että diesel kestää sen kuin vastaava - teho/iskutilavuus -bensakone. Bensakoneen kierrokset ovat korkeammat.
Luettelemiasi ongelmia varmaan on, mutta taitavat olla valmistajakohtaisia. Kaikki ongelmat ovat kuluttajan kannalta liikaa.
Bensakoneissa alkaa nykyään olla kaikissa turbo, ruiskusuuttimet (tosin paine on eri kuin dieselissä).
En käy luettelemaan bensakoneille tyypillisiä ongelmia, se menee jo offtopic.

Yksi hankala asia on diesel-polttoaineen jähmepiste. On jonkin kerran pelottanut talvella lähteä liikenteeseen kun pakkasta on luokkaa 30o.

Noista sähköautoista: nehän periaatteessa siirtävät polttoaineen käytön kaduilta ja maanteiltä voimalaitokselle, jossa on korkea piippu jolla saasteet jaetaan demokraattisesti kaikille.

Patu:

--- Lainaus käyttäjältä: Tuco - Ke 30.09.2015, 09:47:17 ---Aikaisemmin dieselit kestivät isältä pojalle ja suurin myyntivaltti olikin niiden toimintavarmuus. Sen sijaan uusissa moottoreissa esiintyy kuluttajan kannnalta aivan liikaa kalliita teknisiä ongelmia: egr tukkeentuu, hiukkassuodattimet eivät toimi, turbot eivät kestä, ruiskusuuttimet eivät toimi, kaksoismassavauhtipyörät hajoavat, korkeapainepumput vikaantuvat kotimaisesta talvilaadun polttoaineesta. Ja urean lisääminen on vielä kokonaan oma riesansa.

--- Lainaus päättyy ---

Edellinen viestini on hieman kesken ajateltu mutta jääköön.

Tuo mitä sanot ongelmista on varmaan totta, mutta dieselmoottorin kriisistä puhuttaessa ne eivät ole ne päällimmäiset ongelmat. Toki niiden ratkaisemiseen on panostettava, mutta kärjistettynä dieselin ongelma on sen polttoaineen aiheuttamat hiukkaspäästöt. Päästöjen hoitaminen maksaa ja tekee pahaa pienen dieselin kannattavuudelle. Isossa koneessa on varaa panostaa päästöjen hoitamiseen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta