Vuorovaikutus > Tiukka vääntö

Dieselmoottorin kriisi

<< < (3/21) > >>

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - Pe 02.10.2015, 12:19:25 ---
--- Lainaus käyttäjältä: mks - Pe 02.10.2015, 10:13:46 ---
Suomen talvi muuttuu lisäkustannukseksi, kun runsas hukkalämmön tuotanto jää pois.

mks

--- Lainaus päättyy ---

Tai sitten niin päin että talvella varsinkin pitemmillä matkoilla polttomoottorin etu korostuu kun autossa tarkenee.

--- Lainaus päättyy ---

Auton koppi on ehkä kolmisen kuutiometriä tilavuudeltaan. Paljonko tarvitaan lämmitystehoa pitämään sisälämpö sopivana?

Olen käyttänyt talvisin omassa autossani 0,5kW:n sisätilapuhallinta joka aukaisee ikkunat ja nostaa sisälämpötilan miellyttäväksi. Sähköautoissa on yleensä vielä lämpöpumput joiden cop on varmaankin jossain 2,5:n tietämillä, eli vastaava lämmitysteho saavutetaan 0,2 kW:n teholla.

Kun sähköauton kulutus on vaikka 17kW/100 km, saadaan sisätilan lämmöntuoton lisäkulutuksen osuudeksi 0,2/17% eli noin 1,2%. Tämän takiako pitäisi raahata mukana polttomoottoria joka muuttaa 70% polttoaineen energiasisällöstä lämmöksi - kesät talvet.

Sähköauton ilmalämpöpumpulla on sekin ominaisuus, että sillä voidaan hoitaa myös viilentävä ilmastointi kesällä, lämmityksen lisäksi. Se ei myöskään ole riippuvainen siitä pöriseekö polttomoottori, eli esim. koiran voi jättää autoon ja laittaa ilmastoinnin päälle.

Tuco:

--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - La 03.10.2015, 11:44:08 ---

Olen käyttänyt talvisin omassa autossani 0,5kW:n sisätilapuhallinta joka aukaisee ikkunat ja nostaa sisälämpötilan miellyttäväksi.
--- Lainaus päättyy ---

500W ei riitä kovilla pakkasilla mihinkään. Ajossa lämmöntarve on suurimmillaan noin 2000-3000W.

--- Lainaus ---Sähköautoissa on yleensä vielä lämpöpumput joiden cop on varmaankin jossain 2,5:n tietämillä, eli vastaava lämmitysteho saavutetaan 0,2 kW:n teholla.
--- Lainaus päättyy ---

Cop-arvo ilmoitetaan +7 asteen lämpötilassa. Paukkupakkasilla kun lämpöä tarvitaan eniten, on cop-arvo lähellä ykköstä. Useimmilla pumpuilla se on käytännössä nolla, sillä pakkanen aiheuttaa toimintahäiriötä.


--- Lainaus ---Kun sähköauton kulutus on vaikka 17kW/100 km

--- Lainaus päättyy ---

Pitäisikö kulutuksen yhteydessä puhua kilowattitunneista eikä kilowateista.

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Tuco - La 03.10.2015, 12:06:38 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Jorma Moottori - La 03.10.2015, 11:44:08 ---

Olen käyttänyt talvisin omassa autossani 0,5kW:n sisätilapuhallinta joka aukaisee ikkunat ja nostaa sisälämpötilan miellyttäväksi.
--- Lainaus päättyy ---

500W ei riitä kovilla pakkasilla mihinkään. Ajossa lämmöntarve on suurimmillaan noin 2000-3000W.

--- Lainaus ---Sähköautoissa on yleensä vielä lämpöpumput joiden cop on varmaankin jossain 2,5:n tietämillä, eli vastaava lämmitysteho saavutetaan 0,2 kW:n teholla.
--- Lainaus päättyy ---

Cop-arvo ilmoitetaan +7 asteen lämpötilassa. Paukkupakkasilla kun lämpöä tarvitaan eniten, on cop-arvo lähellä ykköstä. Useimmilla pumpuilla se on käytännössä nolla, sillä pakkanen aiheuttaa toimintahäiriötä.


--- Lainaus ---Kun sähköauton kulutus on vaikka 17kW/100 km

--- Lainaus päättyy ---

Pitäisikö kulutuksen yhteydessä puhua kilowattitunneista eikä kilowateista.

--- Lainaus päättyy ---

No niin. Worst case scenario on siis sellainen jossa ulkona on 35astetta pakkasta, cop-arvo on 1 ja lämmöntarve 3000W.

Siis lämpötehoa tässä pahimmassa mahdollisessa erikoistilanteessa tarvitaan 3kW. Se tarkoittaa tunnissa energiamäärää joka on 17,5% lisä kulutukseen.

Tämän takiako pitäisi raahata mukana polttomoottoria joka muuttaa 70% polttoaineen energiasisällöstä lämmöksi - kesät talvet. Polttomoottorin kulutus taitaa myös kasvaa kyseisissä olosuhteissa, ehkä jonkinverran enemmän.

Patu:
worst case sisältää myös sen, että akku ottaa vastaan ja antaa energiaa suuruusluokkaa 40% nimellisarvostaan.
Varsinainen lämmitin olisi polttoainelämmitin, joka toimii sähköllä (pumppaus).

Miten tämä lasku on tehty:
"Siis lämpötehoa tässä pahimmassa mahdollisessa erikoistilanteessa tarvitaan 3kW. Se tarkoittaa tunnissa energiamäärää joka on 17,5% lisä kulutukseen."

Jos auton kulutus on 17 kWh/100 km ja tunnissa ajetaan 80 km, kulutus on 13,6 kWh.
Samaan aikaan lämmitin vie 3 kWh.
3/13,6 = 22 %.

Jos ajat satasta prosenttiluku on pienempi mutta akku hyyty nopeammin per kilometri.

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - La 03.10.2015, 12:32:49 ---worst case sisältää myös sen, että akku ottaa vastaan ja antaa energiaa suuruusluokkaa 40% nimellisarvostaan.
Varsinainen lämmitin olisi polttoainelämmitin, joka toimii sähköllä (pumppaus).

Miten tämä lasku on tehty:
"Siis lämpötehoa tässä pahimmassa mahdollisessa erikoistilanteessa tarvitaan 3kW. Se tarkoittaa tunnissa energiamäärää joka on 17,5% lisä kulutukseen."

Jos auton kulutus on 17 kWh/100 km ja tunnissa ajetaan 80 km, kulutus on 13,6 kWh.
Samaan aikaan lämmitin vie 3 kWh.
3/13,6 = 22 %.

Jos ajat satasta prosenttiluku on pienempi mutta akku hyyty nopeammin per kilometri.

--- Lainaus päättyy ---

Hyvä. Otetaan siis erikoisen worst case jossa kulutus lisääntyy 22%. Kuinka usein luulet, että the most worst case olosuhteet osuvat kohdalle ?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta