Vuorovaikutus > Tiukka vääntö

Dieselmoottorin kriisi

<< < (2/21) > >>

Patu:
Pienet dieselit ovat kriisissä tai ainakin niitä uhkaa kriisi. Sen voimme myöntää.
Mitä tilalle?
Älkää sanoko sähköauto. Ennen kuin latausasemia on moninkertaisesti nykyinen määrä myös maanteillä  (ja kun saamme sähköauton jossa on vetokoukku) sähköauto ei ole mikään ratkaisu. Vielä.
Oma veikkaukseni pitemmällä tähtäimellä on hybridiauto kaupungeissa ja polttomoottoriauto maaseudulla. Polttokennokin saattaa tulla kuvaan.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vuosikymmenen-autoinnovaatio-toyota-mirai/

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - To 01.10.2015, 15:50:40 ---Pienet dieselit ovat kriisissä tai ainakin niitä uhkaa kriisi. Sen voimme myöntää.
Mitä tilalle?
Älkää sanoko sähköauto. Ennen kuin latausasemia on moninkertaisesti nykyinen määrä myös maanteillä  (ja kun saamme sähköauton jossa on vetokoukku) sähköauto ei ole mikään ratkaisu. Vielä.
Oma veikkaukseni pitemmällä tähtäimellä on hybridiauto kaupungeissa ja polttomoottoriauto maaseudulla. Polttokennokin saattaa tulla kuvaan.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vuosikymmenen-autoinnovaatio-toyota-mirai/

--- Lainaus päättyy ---

Oma veikkaukseni: Autosta tulee standardisti nelipyörävetoinen ja jokaista pyörää vetää oma sähkömoottori. Lisäksi autossa on kasetti, joka syöttä ja vastaanottaa. Kasetissa on joku määrä akkuja. Joko paljon akkua eikä muuta tai vähemmän ja jokin sähköä tuottava laite.

Tämä rakenteen etuna on, ettei auto tarvitse suunnitella kokonaan erikseen sen mukaan onko sillä tarkoitus ajaa kaupungissa vai selkosilla, sahata lyhyttä työmatkaa vai toteuttaa pitkää lomaa. Kätevimmillään tehokasetti vaihdetaan toiseen, jos talven työmatka-ajo vaihtuu kesän loma-ajoksi.

Sähkömoottori vetävänä laitteena ja ainakin jonkin mittainen akusto ovat hyvin todennäköisiä siksi, että sähkömoottori ei tarvitse vaihteistoa ja pystyy ottaman talteen energian jarrutuksessa tai vuorta alas tullessa.

Pelkkä akusto ei ole hyvä ratkaisu työmatkaliikennettä luukunottamatta. Toisaalta polttomoottorien hyötysuhdetta voidaan vielä parantaa, kun ne suunitellaan vakiokierrosluvulle akkua lataamaan. Myös vetyteknologia voi tulla kuvaan.

Suomen talvi muuttuu lisäkustannukseksi, kun runsas hukkalämmön tuotanto jää pois.

mks

Patu:
Ihan hyvä visio.
Kovin helppoa ei ole saada autotehtaita yhteisen akku-generaattori-kasetin taakse. Kenen malli valittaisiin? Pelaako japanilaisten malli Suomessa?

Sähköauto on ihan hyvä peli jos akku on täynnä. Polttokennoauto on yhtä puhdas käyttöpaikalla kuin sähköautokin. Sen sähkön valmistusprosessista voi keskustella.
Nelipyöräveto on tietty kiva, mutta maksaa sekin. Kaksipyörävetoisilla on pärjäty aika hyvin.
Tuo mks:n hahmottelema tilanne vihjaa aika selvästi malliin, jossa autoa ei omisteta vaan vuokrataan.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - Pe 02.10.2015, 11:08:38 ---Nelipyöräveto on tietty kiva, mutta maksaa sekin. Kaksipyörävetoisilla on pärjäty aika hyvin.
--- Lainaus päättyy ---

Sähkömoottoreilla toteutettuna nelipyöräveto ei paljoa maksa. Teknisenä kysymyksenä pitää lähinnä valita lisätäänkö pyörän jousittamatonta massa mootorilal vai laitetaanko kuluvaa välitysniveltä sekaan.


--- Lainaus ---Tuo mks:n hahmottelema tilanne vihjaa aika selvästi malliin, jossa autoa ei omisteta vaan vuokrataan.

--- Lainaus päättyy ---

Kun itseohjaavat autot yleistyvät, varmaankin oman auton omistaminen vähenee. Sopiva auto kutsutaan pihaan, ajetaan, mitä ajetaan ja auto lähtee seuraavalle käyttäjälle. Taas yksi ammattikunta, taksin kuljettajat, katoaa teknologian myötä. Oletettavasti tilaajan mahdolisuus pyytää juuri haluamansalainen auto paranee. Eikä isonkaan perheen isän tarvitse ajaa työmatkojaan paljon kuluttavalla ja tiealaa vaativalla tila-autolla, jonka suurta kapasiteettia tarvitsee muutamana viikonloppuna vuodessa.

mks

Patu:

--- Lainaus käyttäjältä: mks - Pe 02.10.2015, 10:13:46 ---
Suomen talvi muuttuu lisäkustannukseksi, kun runsas hukkalämmön tuotanto jää pois.

mks

--- Lainaus päättyy ---

Tai sitten niin päin että talvella varsinkin pitemmillä matkoilla polttomoottorin etu korostuu kun autossa tarkenee.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta