Kirjoittaja Aihe: Dieselmoottorin kriisi  (Luettu 41444 kertaa)

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 344
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #60 : Ma 21.11.2016, 09:49:17 »
Audilla lienee sähkömoottorilla kulkeva malli, jossa pienehkö dieselmoottori latailee hissukseen akkua.

En paljoa tunne moottoritekniikkaa, mutta mielessäni kangastalee, että vakiokierrosluvulle optimoitu tasaisesti akkua lataava dieselmoottori voidaan tehdä olennaisesti päästöttömämmäksi kuin vaihtelevilla kierroksilla vaihtelevaa momenttia tuottava.

Nähdäkseni maailmassa, jossa yli 130 km/h nopeuksia ei juurikaan sallita, suuria tehoja tarvitaan vain lyhyissä kiihdytyksissä ja tolkuttomissa ylinopeuksissa. Jos akku antaa tarvittaessa 250 kW, niin dieselprutku voi hoidella 30kW:lla akun latauksen. Akun tulee maksimissaan riittää 2km mäen ripeään nousuun (serpentiinissä nykivä nopeus ei ole ongelma, jos jarrutus lataa akkua).

mks


Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #61 : Ma 21.11.2016, 12:20:38 »
Tasaisella kierrosluvulla ja väännöllä toimiva polttomoottori pärjää vähemmällä polttoaineella kuin saman energian tuottava vaihtelevalla kierrosluvulla ja vääntömomentilla toimiva. Dieselmoottori on kuormituksen suhteen epäherkempi ja polttoaineen kulutus on bensakoneeseen verrattuna pienempi. Ongelmana on typpipäästöt - korkea palamislämpötila - ja hiukkaspäästöt.

Kun polttoaineella toimiva laite tuottaa vain sähköä varastoon, se sähkön tuottaja voisi olla vaikka polttokenno ja jarruenergian talteenotto. Polttokennon hyötysuhde on korkeampi kuin esim. dieselmoottorin.
Polttokenno on suhteessa tuottamaansa energiaan pieni.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #62 : Ke 14.12.2016, 17:30:25 »
Kun polttoaineella toimiva laite tuottaa vain sähköä varastoon, se sähkön tuottaja voisi olla vaikka polttokenno ja jarruenergian talteenotto. Polttokennon hyötysuhde on korkeampi kuin esim. dieselmoottorin.
Polttokenno on suhteessa tuottamaansa energiaan pieni.

Polttokenno on hyvä apuväline esim. sähköautoon jos halutaan pienentää runsaasti akkukapasiteettia, esim. painon tai hinnan takia. Polttokenno voi olla toiminnassa 24/7 , joten sen ei edes tarvitse olla kovin isotehoine jotta se pitää akut ladingissa. Ongelma on polttoaine, vetyjakelua ei ole ja metanoli taitaa olla kallista.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #63 : Ke 14.12.2016, 20:24:55 »
Aika paljon vaihtelee maanosittain ja maittain tuo huijauksen hyvitys

Lainaus
...avaimenperän saaminen hyvitykseksi on täysin absurdia. Ensin huijaavat sumeilematta ja jäätyään kiinni vielä näyttävät keskisormea päälle, Volkswagen-omistaja kommentoi.

Sarkastisesti voi todeta, että onhan tuo mikrotaskulamppu nyt sentään laatumerkkiä. Ja lähettihän Volkkari jo pari pahoittelukirjettäkin.

Kyllä niillä pitäisi Eurooppalaisten suupielten kääntyä ylöspäin, kun samaan aikaan kohtalotoverit Jenkeissä miettivät, mihin sijoittaisivat tuhansien dollarien korvausrahansa – lomamatkaan vai jälkikasvun yliopisto-opintoihin.
  http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-oikeasti-volkswagen-tallako-ajattelitte-lepyttaa-huijausautoja-omistavat-suomalaiset/6076354

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #64 : Ke 01.02.2017, 21:20:07 »
USAssa ulosmittaavat reilusti huijauskorvauksia:

Lainaus
Volkswagenin lasku Yhdysvalloissa on noussut Reutersin mukaan noin 20 miljardiin dollariin.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-ostaa-autojaan-takaisin-tuhtiin-ylihintaan/wHZ7VtBG

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #65 : To 16.03.2017, 11:59:10 »
Volvo ei oikein näe enää mahdollisuuksia dieseleihin  vuoden 2020 jälkeen.

Lainaus
Volvon  toimitusjohtaja Håkan Samuelsson  sanoo, että Volvo voi jo lähivuosina lopettaa dieselmoottoristen autojen valmistuksen.

Toimittajille Geneven automessuilla puhunut Samuelsson sanoo Caradvicen  mukaan, että alati kiristyvien päästömääräysten vuoksi Volvo voi luopua dieselistä vuoden 2020 jälkeen.

Samuelssonin mukaan sähkö tulee näyttelemään autojen voimanlähteenä yhä suurempaa osaa, mutta ainakin vuoteen 2020 asti dieselit ovat edelleen tärkeässä roolissa Volvon autoissa.
  http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-volvokin-lyo-naulaa-dieselin-arkkuun/9upGESHz?ref=ampparit:f466&ext=ampparit

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #66 : Ma 15.05.2017, 22:57:25 »
Ei ihme, että dieselmoottoristen autojen määrää pyritään rajoittamaan:

Lainaus
Tutkimus: Dieselautojen päästöt tappavat vuodessa yli 100 000 ihmistä, ja tämäkin luku on alakanttiin
  https://tekniikanmaailma.fi/autot/tutkimus-dieselautojen-paastot-tappavat-vuodessa-yli-100-000-ihmista-ja-tamakin-luku-alakanttiin/?shared=763595-eade0c0d-500

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 344
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #67 : Ke 17.05.2017, 13:55:36 »
Tämä säie on puolisentoista vuotta peilanut minne autojen kehitys menee. Lähtöteesi oli, että pikkudieselien tulevaisuus on synkkä eikä vain USA:ssa heränneen päästöhuijaus-metelin vuoksi. Heti alkuun aavisterltiin ,että "hybridit, metaani- , vety- ja sähköautot tulevat. Epätietoisuus koski mikä näistä voittaa.

Nyt pikkudieselien katoaminen on jo tapahtuvaa tosiasiaa ja heijastuu myös insinöörien arviossa mihin kannattaa pyrkiä ja mihin ei. Sähköinen vetomoottori näkyy selvänä voittajana, mutta energiavaraston laadusta väännetään.

Tilanne on oikeastaan avautunut yllättävän vähän puolentoista vuoden aikana lukuunottamatta sitä, että pikkudieselien kohtalo näyttää sinetöidyltä.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #68 : Ma 05.06.2017, 17:46:13 »
Diesel on todellakin paha saastuttaja, mitatut arvot käsittämättömiä ilmoitettuihin nähden.

Lainaus
Euro 5 -normin mukaisissa autoissa sallitaan 180 milligrammaa typenoksidipäästöjä kilometriä kohden. 24 autolle suoritetussa testissä keskimääräiset päästöt olivat hurjat 906 milligrammaa.
  http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/likainen-tusina-nama-uudehkot-dieselautot-ovat-pahimpia-saastuttajia-jopa-1-483-mg-km/6458894

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #69 : To 27.07.2017, 19:00:09 »
Mitä mieltä Shellin toimitusjohtaja on siitä, että Britannia ja Ranska, todennäköisesti myös ainakin Saksa, Norja ja Hollanti, aikovat kieltää tulevaisuudessa bensa- ja dieselkäyttöiset henkilöautot?

Lainaus
Seuraava autoni tulee olemaan sähköauto”, Van Beurden sanoi uutistoimisto Bloombergin haastattelussa, jossa häneltä kysyttiin kommenttia viime viikkojen uutisiin.

Van Beurdenin mukaan siirtymä päästöttömään liikenteeseen on myönteinen kehityssuunta.

”Me tarvitsemme paljon enemmän sähköautoja, vetyautoja tai kaasuautoja, jos haluamme pysyä kahden asteen ilmastotavoitteessa. Mutta se ei ole tarpeeksi.
http://www.hs.fi/autot/art-2000005305052.html

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #70 : To 27.07.2017, 19:58:02 »
Shellin toimitusjohtaja ei taida olla erityinen moottoriteknologian asiantuntija.

Itse uskon että dieselin, pikkudieselinkään, historia ei pääty vielä. Uskon että niistä tulee kalliimpia, mutta uskon että typpipäästöt ratkaistaan.
Hiukkaspäästöt on uskoakseni ratkaistavissa polttoaineen kehittämisellä ja suodatintekniikalla. Biodiesel-valmistajat puhuvat 50% pienemmistä hiukkaspäästöistä.

Shell näyttää heittäneen pyyhkeen kehään.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #71 : Ti 01.08.2017, 18:15:01 »
Shellin toimitusjohtaja ei taida olla erityinen moottoriteknologian asiantuntija.

Olet varmaan ihan oikeassa, tuskinpa hän on suunnitellut yhtäkään dsl-moottoria.

Sen sijaan hänellä on varmaan sangen hyvä käsitys miten paljon ja mitä laatua energiaa kannattaa missäkin käyttää, ja tullaan käyttämään.

Lainaus
Itse uskon että dieselin, pikkudieselinkään, historia ei pääty vielä. Uskon että niistä tulee kalliimpia, mutta uskon että typpipäästöt ratkaistaan.
Hiukkaspäästöt on uskoakseni ratkaistavissa polttoaineen kehittämisellä ja suodatintekniikalla. Biodiesel-valmistajat puhuvat 50% pienemmistä hiukkaspäästöistä.

Shell näyttää heittäneen pyyhkeen kehään.

Aivan, eivät ne höyrykoneetkaan hetkessä hävinneet käytöstä, kymmenien vuosien prosessi.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #72 : To 03.08.2017, 17:53:20 »
Shellin toimitusjohtaja ei taida olla erityinen moottoriteknologian asiantuntija.

Olet varmaan ihan oikeassa, tuskinpa hän on suunnitellut yhtäkään dsl-moottoria.

Sen sijaan hänellä on varmaan sangen hyvä käsitys miten paljon ja mitä laatua energiaa kannattaa missäkin käyttää, ja tullaan käyttämään.


Jos pysytään kulkuneuvoissa ja niiden käyttämissä polttoaineissa, varsin merkityksetön on Shellin toimitusjohtajan auton kulutus. Raskas liikenne, lentokoneet, traktorit käyttävät dieselpolttoainetta vielä pitkään. Moottoriöljyä, joka on myös Shellin toimialaa, käyttävät voiteluun polttomoottorit, eivät niinkään sähkömoottorit.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #73 : Su 27.08.2017, 17:33:44 »
Dieselin ongelmat johtuvat (yksinkertaistettuna) polttoaineesta johtuvasta hiukkaspäästöistä ja palamisprosessin korkeasta lämpötilasta seuraavasta typpioksidipäästöistä.

http://www.kapeanakokulma.fi/index.php?action=post;topic=12.60;last_msg=1218
Moottoritekniikassa omia polkujaan varsin menestyksekkäästi kulkevan Mazdan huhutaan kehittävän uudentyyppistä bensiinimoottoria, jossa polttoaineen ja ilman seos sytytetään perinteisen sytytystulpan sijaan puristuksen aiheuttamalla lämmöllä – aivan kuten dieselmoottoreissa.
Korkeamman puristussuhteen ansiosta bensiinillä käyvän HCCI-moottorin hyötysuhde voi olla merkittävästi bensiinillä käyvää ottomoottoria parempi. Mazdan uuden moottorin kerrotaan tarjoavan jopa 30 prosentin parannuksen perinteiseen ottomoottoriin.

Dieseliin verrattuna HCCI-moottorin etuna ovat puhtaammat pakokaasut.

Bensalla käyvän moottorin hiukkaspäästöt ovat ymmärtääkseni pienet. Typpioksidipäästöistä ei näillä tiedoilla voi oikein sanoa mitään.

Onko kyseessä sitten diesel vai ns. ottomoottori?

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #74 : Ti 12.12.2017, 18:54:30 »
Tämä säie on puolisentoista vuotta peilanut minne autojen kehitys menee. Lähtöteesi oli, että pikkudieselien tulevaisuus on synkkä eikä vain USA:ssa heränneen päästöhuijaus-metelin vuoksi.

Eiköhän tämä ala olla taputeltu...

Lainaus
Yllättävää on se, että tukien leikkaamista ja niiden ohjaamista sähköautoille ehdottaa Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller talouslehti Handelsblattin haastattelussa.

Tähän asti saksalaiset valmistajat ovat puhuneet dieselteknologian puolesta,
...

Ilmeisesti Euroopan suurimman valmistajan päämajassa Wolfsburgissa lasketaan, että auringonlaskun teknologiasta kannattaa luopua mieluummin pienessä etunojassa kuin jarrutellen.
  https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/gdKA7VKW?ref=ampparit:921c&ext=ampparit