Vuorovaikutus > Tiukka vääntö

Dieselmoottorin kriisi

<< < (20/21) > >>

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - Ma 09.04.2018, 18:32:10 ---Autoilun suurmaita Kiinaa ja USAa ajatellen tulee miettineeksi kumpi kielletään ensin: diesel- vai robottiautot.

--- Lainaus päättyy ---

Robottiautojen on ennakoitu vähentävän liikennekuolemia suoritetta kohden jopa tuhannesosaan.

USA:ssa liikennekuolemien määrä on suunilleen yksi 110 miljoonaa ajomailia kohden. Uberin robottiautoilla on takana yhteensä 8 miljoonaa ajomailia. Teslojen suoritetta "robottina" ei ole juurikaan tietoja, mutta alle 110 miljoonan todennäköisesti jää.

Toistaiseksi robottiautoja on käytetty lähinnä hyvissä olosuhteissa valkoidussa liikenneympäristössä.

Dieselautojen kriisi ei toki tästä helpotu ....

mks

PS: Tesla 3:n tuotanto kangertelee tehtaan poikkeuksellisen pitkälle viedyn robotisoinnin vuoksi.

Jorma Moottori:
Robert B. on julkaissut pro-diesel lehdistömateriaalia:


--- Lainaus ---Dieselauton NOx-päästöongelmat on ratkaistu. Näin väittää ainakin autoteollisuuden alihankkija Bosch, jonka uusin teknologia painaa päästöt reilusti alle vuonna 2020 voimaan tulevan normin vaatimuksia.
--- Lainaus päättyy ---
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-joka-puhdistaa-dieselien-paastot-tehokkaasti-yksinkertaisesti-ja-halvalla-voimme-lopettaa-keskustelun-dieselin-kuolemasta-6722673

Hämmästyttävän lyhyessä ajassa dsl-kriisin jälkeen. Hämmästyttää myös se, etteivät edes kustannukset nouse.


--- Lainaus ---Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.
--- Lainaus päättyy ---

Ja tämäkin vielä:


--- Lainaus ---Kuljettajan ajotapa ei itse asiassa ei enää vaikuta päästöihin. Ei ole merkitystä vaikka painaisi kaasun pohjaan, Boschin insinöörit väittävät.
--- Lainaus päättyy ---

Ihmetystä herättää miksei tällaista kustannuksetonta ja ajotavalle immuunia päästövähennysjärjestelmää ole keksitty aiemmin?

Käytän vanhaa menetelmää arvioinnissa, kuulostaa liiankin hyvältä - se on todennäköisesti puppua.

Patu:
^Kuulostaa liian hyvältä. Kyllä dieselautot pitää kieltää.

Patu:
Se mistä on puhuttu otsikolla dieselmoottorin kriisi on itse asiassa pienempien dieseleiden kriisi, ei tekninen vaan taloudellinen. Vaadittuihin päästöihin päästään rahalla.
Vaihtoehtona henkilöautodieseleille tarjotaan sähköautoa, jota on pakko tyrkyttää erilaisin avustuksin tai pakkokeinoin-jyrkimpänä keinona dieseleiden kielto. Sähköautojen hinta on reippaasti korkeampi kuin vastaavan kokoisen ja ominaisuuksiltaan vastaavan polttomoottoriauton- vaikka polttomoottoriauto olisi varustettu typpioksidien ja hiukkaspästöjen poistolla.
Boschin kehittämä diesel päihittää kustannuksiltaan sähköauton selvästi. Puheet henkilöautodieseleiden kuolemasta taitavat olla perusteettomia.

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - Ma 30.04.2018, 19:38:28 ---Sähköautojen hinta on reippaasti korkeampi kuin vastaavan kokoisen ja ominaisuuksiltaan vastaavan polttomoottoriauton- vaikka polttomoottoriauto olisi varustettu

--- Lainaus päättyy ---

Vastaavan polttomoottoriauton? Hmm...

Sähköauton valmistus on huomattavasti paljon halvempaa jos määrät ovat samanmoisia, ainoastaan akku ja pienet valmistusmäärät nostavat hinnan nykyään korkeammaksi. Tämä muuttuu hyvin nopeasti kun valmistusmäärät kasvavat ja akkutekniikka tehostuu ja halpenee.

Kun ahtaaseen moottoritilaan dieselissä lyödään muutama purkki ja laite vielä lisää, katkeaa kuluttajan hermo ja rahapussin selkä aivan kohta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta