Kirjoittaja Aihe: Dieselmoottorin kriisi  (Luettu 81091 kertaa)

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #90 : Ke 14.03.2018, 08:45:06 »
Jos dieselin käynnistämisestä kaupungissa saa vaikka 1000€:n haittamaksun ei kyse ole mielestäni näpertelystä.

Ehkä olisi syytä kieltää diesel-autojen näkyminenkin.

Ehkä.

Ainakin dieselien valmistajien systemaattinen valehtelu ja huijaus on yksi iso joukkomurha. On olemassa häkellyttäviä laskelmia paljonko ihmishenkiä on menetetty juuri liiallisten päästöjen takia.

Kalifornian entinen kuvernöörikin on tarttunut asiaan, ei tosin pelkästään dsl-huijarien takia, vaan koko öljyalan.

Lainaus
Arnold Schwarzenegger haastaa öljy-yhtiöt oikeuteen: Tappavat ihmisiä

 Öljy-yhtiöt ovat tienneet totuuden vuodesta 1959 lähtien. He tekivät tuolloin oman tutkimuksensa, jonka mukaan fossiiliset polttoaineet kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Tutkimus paljasti, että öljyteollisuus vaarantaa ihmisten terveyden ja aiheuttaa kuolemantapauksia.

Schwarzeneggerin mukaan öljy-yhtiöiden olisi pitänyt varoittaa ihmisiä tuotteidensa vaikutuksista.

– Jokaisella bensa-asemalla tulisi olla varoituskyltti. Samoin kaikissa tuotteissa, joissa on käytetty fossiilisia polttoaineita.
  https://www.verkkouutiset.fi/arnold-schwarzenegger-haastaa-oljy-yhtiot-oikeuteen-tappavat-ihmisia/

MrKAT

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #91 : To 15.03.2018, 02:35:36 »
Kalifornian entinen kuvernöörikin on tarttunut asiaan, ei tosin pelkästään dsl-huijarien takia, vaan koko öljyalan.

Lainaus
Arnold Schwarzenegger haastaa öljy-yhtiöt oikeuteen: Tappavat ihmisiä
...
  https://www.verkkouutiset.fi/arnold-schwarzenegger-haastaa-oljy-yhtiot-oikeuteen-tappavat-ihmisia/
Hiukan OT menee mutta 4 pv sitten:
Donald Trump ehdottaa kuolemanrangaistusta huumediilereille
 - https://www.verkkouutiset.fi/donald-trump-ehdottaa-kuolemanrangaistusta-huumediilereille/

Koska opioidikriisin takana näyttää olevankin myös suuret (kipu)lääkeyhtiöt niin tulemmeko näkemään kaltereiden takana (ja teloitettavana) sekä lääkeyhtiöiden että öljy-yhtiöiden pamppuja? Republikaanien hallitessa? Tuskin..

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #92 : Pe 16.03.2018, 11:03:06 »
Kalifornian entinen kuvernöörikin on tarttunut asiaan, ei tosin pelkästään dsl-huijarien takia, vaan koko öljyalan.

Lainaus
Arnold Schwarzenegger haastaa öljy-yhtiöt oikeuteen: Tappavat ihmisiä
...
  https://www.verkkouutiset.fi/arnold-schwarzenegger-haastaa-oljy-yhtiot-oikeuteen-tappavat-ihmisia/
Hiukan OT menee mutta 4 pv sitten:
Donald Trump ehdottaa kuolemanrangaistusta huumediilereille
 - https://www.verkkouutiset.fi/donald-trump-ehdottaa-kuolemanrangaistusta-huumediilereille/

Koska opioidikriisin takana näyttää olevankin myös suuret (kipu)lääkeyhtiöt niin tulemmeko näkemään kaltereiden takana (ja teloitettavana) sekä lääkeyhtiöiden että öljy-yhtiöiden pamppuja? Republikaanien hallitessa? Tuskin..

Ei kai tuo ole siinä mielessä offtopicia, että pitää ymmärtää miten jättiyhtiöt luovat ja pitävät kiinni asemastaan ja voitoistaan. Siinä ei päästöt tai ihmishenget paljoa paina.

Lisää autoteollisuuden vaikenemis- ja huijauskulttuuriuutisia:

Lainaus
General Motors, Volkswagen, Fiat Chrysler ja Daimler tiesivät Takatan turvatyynyjen ongelmista, mutta pitivät asian vuosikausia salassa ennen kuin alkoivat kutsua autoja korjattaviksi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/syyte-autonvalmistajat-tiesivat-tappajaturvatyynyista--eivat-tehneet-vuosikausiin-mitaan/GjHAhbS9

GM ja Fiat ovat tosin taistelleet rahahuoliensa kanssa, huolimatta esim. GM:n 59 miljardin tuesta veronmaksajilta, joten niiden kohdalla syyn peittelyyn voi jotenkin vielä ymmärtää - kaikkihan oli jo kaatumassa. Sen sijaan VW ja Daimler kylpevät rahassa.

Jäniskevennys turvatyynyihin liittyen:  https://www.youtube.com/watch?v=fqNwb1I0Ii4

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #93 : To 22.03.2018, 22:15:43 »
Dieseliä tullaan syrjimään yhä useammassa paikassa. Roomakin on liittynyt klubiin.

Lainaus
Rooma ilmoitti liittyvänsä kasvavaan joukkoon kaupunkeja, jotka kieltävät dieselmoottorilla varustettujen autojen liikkumisen keskustassa.


Kyseessä on naispormestari Virginia Raggin lupaus. En tiedä vaatiiko voimaantulo vielä esim. oikeuden päätöstä kuten Saksassa. Kielto tulisi voimaan 2024.

Luulen, että Raggi ei ole ihan vaan itsekseen lähtenyt liikkeelle asiassa. Melkomoista kannatusta asialle täytyy olla ennenkuin pormestari sitä lähtee edes ajamaan.

Dieselautoilua tullaan rajoittamaan ainakin Pariisissa, Madridissa, Ateenassa, Lontoossa, Oslossa ja Stuttgartissa, sekä tietysti Roomassa.

Ruotsi liittyy rintamaan:

Lainaus
Ruotsin hallitus esittää kuntiin autoja koskevia ympäristövyöhykkeitä keskustojen ilmanlaadun parantamiseksi.

Esitys käytännössä ajaisi vanhat dieselautot ulos kaupunkien keskustoista kokonaan vuonna 2022, kertoo Ruotsin yleisradioyhtiö SVT.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005614506.html

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #94 : Ma 09.04.2018, 18:32:10 »
Autoilun suurmaita Kiinaa ja USAa ajatellen tulee miettineeksi kumpi kielletään ensin: diesel- vai robottiautot.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #95 : Ti 10.04.2018, 08:34:17 »
Autoilun suurmaita Kiinaa ja USAa ajatellen tulee miettineeksi kumpi kielletään ensin: diesel- vai robottiautot.

Robottiautojen on ennakoitu vähentävän liikennekuolemia suoritetta kohden jopa tuhannesosaan.

USA:ssa liikennekuolemien määrä on suunilleen yksi 110 miljoonaa ajomailia kohden. Uberin robottiautoilla on takana yhteensä 8 miljoonaa ajomailia. Teslojen suoritetta "robottina" ei ole juurikaan tietoja, mutta alle 110 miljoonan todennäköisesti jää.

Toistaiseksi robottiautoja on käytetty lähinnä hyvissä olosuhteissa valkoidussa liikenneympäristössä.

Dieselautojen kriisi ei toki tästä helpotu ....

mks

PS: Tesla 3:n tuotanto kangertelee tehtaan poikkeuksellisen pitkälle viedyn robotisoinnin vuoksi.
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #96 : Ma 30.04.2018, 11:24:19 »
Robert B. on julkaissut pro-diesel lehdistömateriaalia:

Lainaus
Dieselauton NOx-päästöongelmat on ratkaistu. Näin väittää ainakin autoteollisuuden alihankkija Bosch, jonka uusin teknologia painaa päästöt reilusti alle vuonna 2020 voimaan tulevan normin vaatimuksia.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-joka-puhdistaa-dieselien-paastot-tehokkaasti-yksinkertaisesti-ja-halvalla-voimme-lopettaa-keskustelun-dieselin-kuolemasta-6722673

Hämmästyttävän lyhyessä ajassa dsl-kriisin jälkeen. Hämmästyttää myös se, etteivät edes kustannukset nouse.

Lainaus
Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.

Ja tämäkin vielä:

Lainaus
Kuljettajan ajotapa ei itse asiassa ei enää vaikuta päästöihin. Ei ole merkitystä vaikka painaisi kaasun pohjaan, Boschin insinöörit väittävät.

Ihmetystä herättää miksei tällaista kustannuksetonta ja ajotavalle immuunia päästövähennysjärjestelmää ole keksitty aiemmin?

Käytän vanhaa menetelmää arvioinnissa, kuulostaa liiankin hyvältä - se on todennäköisesti puppua.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #97 : Ma 30.04.2018, 19:00:42 »
^Kuulostaa liian hyvältä. Kyllä dieselautot pitää kieltää.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #98 : Ma 30.04.2018, 19:38:28 »
Se mistä on puhuttu otsikolla dieselmoottorin kriisi on itse asiassa pienempien dieseleiden kriisi, ei tekninen vaan taloudellinen. Vaadittuihin päästöihin päästään rahalla.
Vaihtoehtona henkilöautodieseleille tarjotaan sähköautoa, jota on pakko tyrkyttää erilaisin avustuksin tai pakkokeinoin-jyrkimpänä keinona dieseleiden kielto. Sähköautojen hinta on reippaasti korkeampi kuin vastaavan kokoisen ja ominaisuuksiltaan vastaavan polttomoottoriauton- vaikka polttomoottoriauto olisi varustettu typpioksidien ja hiukkaspästöjen poistolla.
Boschin kehittämä diesel päihittää kustannuksiltaan sähköauton selvästi. Puheet henkilöautodieseleiden kuolemasta taitavat olla perusteettomia.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #99 : Su 06.05.2018, 12:22:19 »
Sähköautojen hinta on reippaasti korkeampi kuin vastaavan kokoisen ja ominaisuuksiltaan vastaavan polttomoottoriauton- vaikka polttomoottoriauto olisi varustettu

Vastaavan polttomoottoriauton? Hmm...

Sähköauton valmistus on huomattavasti paljon halvempaa jos määrät ovat samanmoisia, ainoastaan akku ja pienet valmistusmäärät nostavat hinnan nykyään korkeammaksi. Tämä muuttuu hyvin nopeasti kun valmistusmäärät kasvavat ja akkutekniikka tehostuu ja halpenee.

Kun ahtaaseen moottoritilaan dieselissä lyödään muutama purkki ja laite vielä lisää, katkeaa kuluttajan hermo ja rahapussin selkä aivan kohta.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #100 : Ma 07.05.2018, 08:39:36 »
Sähköautojen hinta on reippaasti korkeampi kuin vastaavan kokoisen ja ominaisuuksiltaan vastaavan polttomoottoriauton- vaikka polttomoottoriauto olisi varustettu

Vastaavan polttomoottoriauton? Hmm...


Vastaavalla polttomoottoriautolla tarkoitan autoa jolla voi ajaa 500 - 700 km yhdellä tankillisella ja vetää peräkärryä.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #101 : Ma 14.05.2018, 18:27:40 »
Lainaus
Audin viikko ei alkanut valoisissa merkeissä, kun yhtiö kertoi sen joidenkin toiseksi uusimman mallisarjan A6- ja A7-mallien dieselmoottoreista löytyneen toistaiseksi tunnistamaton, päästöihin liittyvä ohjelmistovirhe.

Kaikkiaan 60 000 autoa joudutaan näin kutsumaan ohjelmistopäivitykseen. Saksalaisviranomaiset epäilevät laittomien ohjelmistojen edesauttaneen valmistajan autoja läpäisemään päästötestit.

Korjaus, jolla asia saadaan kuntoon:

Lainaus
Päästökohun riepottelema Audi panostaa sähköautoihin 40 miljardia euroa – tavoittelee valtavaa kasvua myyntilukemiin

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paastokohun-riepottelema-audi-panostaa-sahkoautoihin-40-miljardia-euroa--tavoittelee-valtavaa-kasvua-myyntilukemiin/WZagBpBV

MrKAT

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #102 : Pe 29.06.2018, 01:31:30 »
Henkilökohtaisen dieselmoottorikriisin kohtasi aboutti 100 dieselautoa Sotkamossa ABC-huoltamolla kun saivat bensaa kun sen piti olla 100% dieseliä. Korjaus voi maksaa yli 5000 € (!).
Toisinpäin kuulemma vaikea tehdä kun dieselletkun pää ei mahdu bensatankin reiästä.

Kyllä minä muistan koululaisena koulutoverin kertoneen nauraen nähneensä kovin kiireisen historian opettajan tankanneen dieseliä bensa-autoon. Put köh savuttaen ja kiire piti olla.. voin kyllä muistaa väärinkin.







mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #103 : To 12.11.2020, 11:17:00 »
Matti Kankareen kolumni Kauppalehdessä: Huhut dieselin ja bensa-auton kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja

(En halua tilata Kauppalehteä, joten luovuin yrityksestä vastata kirjoitukseen asianomaisella foorumilla. Se olisi ehkä ollut mahdollista, mutta en keksinyt  miten)


Lainaus
"Näinkö se menee: vale, emävale, tilasto – vai vale, emävale, kysely? Kauppalehti kysyi viime viikolla lukijoiltaan, minkä käyttövoiman he valitsisivat seuraavaan autoonsa.".

Vai tyhmä, tyhmempi - erehdystään tilaston tulkinnalla tukeva.

Lainaus
Vastauksia tuli ilahduttavasti toista tuhatta, tarkalleen 1 152 kappaletta, jota määrää ainakin poliittisissa kyselyissä pidetään jossain määrin luotettavana lukumääränä.

Mainiota!  Itse mestari Trump 23 000 valheen nelivuotiskaudellaan onnistui harvoin sullomaan yhtä monta harhautusta lyhyeen viestiin!

Siis meillä on tulkittavana informaatio 1 152 vastauksesta.

Emme tiedä sen paremmin mikä on todellinen kuin Kauppalehden tavoittelemakaan perusjoukko. Vastaajajoukko lienee Kauppalehden lukjoiden joukosta uuden auton hankintaa jotenkin jo hahmottaneista ne, jotka vaivautuvat vastaamaan.

Lainaus
... Amerikan-vaalit näyttivät taas sen, etteivät ne gallupit suuressa lännessäkään ole millään tavalla idioottivarmoja.

Näinpä!  Ääliöt ja keppihevosiaan laiduntavat toimittajat tulkitsivat niitä miten halusivat. Ja siis kuka pitikään 1 152 kappaleen vastauksia poliittisissa kyselyissä luotettavina.

Laajalti parhaaksi mielipidetutkimusten  koostajaksi tunnustettu FiveThirtyEight ennusti Trumpin voittavan 10% todennäköisyydellä ja teki vielä "idiooteille"  ohjaavan tulkinnan, etteivät he todennäköisesti ajaisi autolla sillalle, jonka ennustetaan romahtavan alta 10% todenäköisyydellä.

Gurun tappio vaaleissa ei poistanut vaihtoehtoisten totuuksien julistajia liikenteestä. Tämä oli odotuksen mukaista. Eihän Trump valhetta keksinyt vaan ainoastaan antoi sille markkinakasvot.

mks

PS: Kolumnissa oli nähdäkseni viittaus jossain määrin oikeaksi uskottavaan seikkaan. 21 vuotta vanhat käytöstä poistuvat autot saattavat heijastaa varsin vanhakantaista näkemystä autojen käyttövoimaksi.

Totuutta lienee etsitty ainakin 10 000 vuotta. Haku jatkuu. Median painoarvo haussa taitaa vähetä sitä mukaan kun laadukas journalismi riutuu kilpailtaessa klikkauksista, mainostajien suosiosta ja populismiin sortuvista tilaajista.
« Viimeksi muokattu: To 12.11.2020, 11:34:22 kirjoittanut mks »
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare