Kirjoittaja Aihe: Dieselmoottorin kriisi  (Luettu 81073 kertaa)

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #45 : To 17.12.2015, 15:23:33 »
Minä en ymmärrä sitä, miksi yleensä täytyy tehdä mitään.
Jos VW on osannut ohjelmoida niin, että testissä saadaan liian hyvä arvo niin so what? Käytössä olevat autot tuskin testiin enää menevät.
Muutetaan uusien autojen ohjelmistoa (ja ilmamäärän mittausta?) niin että saadaan vääristelemätön tulos.

Jos auto normaaliajossa kuluttaa liikaa siksi että VW ei ole viitsinyt säätää sitä oikein kun kerran testissä saadaan sopiva tulos, niin sitten ymmärrän muutosten tarpeen. Tästä en kuitenkaan ole lukenut mitään.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #46 : La 26.03.2016, 11:53:20 »
Minä en ymmärrä sitä, miksi yleensä täytyy tehdä mitään.
Jos VW on osannut ohjelmoida niin, että testissä saadaan liian hyvä arvo niin so what? Käytössä olevat autot tuskin testiin enää menevät.


Ainakin on moraalisesti väärin myydä ihmisille tuotteita väitteillä joiden tietää olevan paikkansapitämättömiä.

Tämä on mahdollista koska osa ihmisistä ei välitä kukkuakaan.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #47 : Su 27.03.2016, 10:17:53 »
Minusta on moraalisesti arveluttavaa markkinoida sähköautoja väitteellä, että sähköauto on saasteeton.
Valtaosa ihmisistä ei tajua koko kysymystä.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #48 : Su 27.03.2016, 13:10:45 »
Minusta on moraalisesti arveluttavaa markkinoida sähköautoja väitteellä, että sähköauto on saasteeton.
Valtaosa ihmisistä ei tajua koko kysymystä.

Ainakaan sähköauton pakoputkesta (ei ole) ei tule typpipäästöjä,  ei tarvitse valehdella Volkswagenin tapaan. VW:ltä tulee varmaan pikavauhtia uusi sukupolvi sähköautoja, katsotaan sitten miten se niitä markkinoi.

Kaikkia ei valheellinenkaan mainonta häiritse:

Minä en ymmärrä sitä, miksi yleensä täytyy tehdä mitään.
Jos VW on osannut ohjelmoida niin, että testissä saadaan liian hyvä arvo niin so what? Käytössä olevat autot tuskin testiin enää menevät.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #49 : Su 27.03.2016, 17:59:49 »
Minusta on moraalisesti arveluttavaa markkinoida sähköautoja väitteellä, että sähköauto on saasteeton.
Valtaosa ihmisistä ei tajua koko kysymystä.

Ainakaan sähköauton pakoputkesta (ei ole) ei tule typpipäästöjä,  ei tarvitse valehdella Volkswagenin tapaan. VW:ltä tulee varmaan pikavauhtia uusi sukupolvi sähköautoja, katsotaan sitten miten se niitä markkinoi.

On hyvä keino välttää hankala keskustelu siirtymällä toiseen aiheeseen.
Sähköautojen käyttämä sähkö aiheuttaa niin CO2-päästöjä kuin radioaktiivisia jätteitäkin jos se on keskimääräinen mix koko maamme sähkön tuotannosta. Siitä vaan ei haluta keskustella.

Kaikkia ei valheellinenkaan mainonta häiritse:

Minä en ymmärrä sitä, miksi yleensä täytyy tehdä mitään.
Jos VW on osannut ohjelmoida niin, että testissä saadaan liian hyvä arvo niin so what? Käytössä olevat autot tuskin testiin enää menevät.


Tässä on sama juttu. Siirrytään puhumaan mainonnan moraalista ja siitä häiritseekö valheellinen mainonta kaikkia vai ei, kun puhe piti olla dieselmoottorien - ja ymmärtääkseni ns. uusien - kriisistä ja päästöistä. Eikä keskustelun aihe ole edes sähköautot.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #50 : To 31.03.2016, 19:18:57 »
Bensa- ja erityisesti dieselautot ajautuvat yhä ahtaampaan rakoon. Hollannissa ja Norjassa niiden kieltäminen on todennäköistä vuodesta 2025 lähtien. Siihen asti mennään varmaankin kiristyvin määräyksin ja maksuin.

Voi olla, että VW pehmitti lopullisesti maaperän otolliseksi. Varmaankin tahtomattaan.

Lainaus
Norja ja Hollanti ovat tosissaan siirtymässä täysin puhtaaseen liikenteeseen parin vuosikymmenen aikana.

Molemmissa maissa suunnitelmat uusien perinteisten diesel- ja bensiiniautojen täydellisestä myyntikiellosta etenevät.

Tavoitteiden mukaan kiellot niin Norjassa kuin Hollannissa astuisivat voimaan vuonna 2025. Sen jälkeen sallittua olisi vain uusien sähkö- ja polttokennoautojen myynti.

  http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaksi-euroopan-maata-aikoo-kieltaa-uusien-bensa--ja-dieselautojen-myynnin-kokonaan/Qany7U7W

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #51 : To 28.04.2016, 09:47:45 »
Tässä on nyt odotetusti alkanut paljastusten sarja jossa ovat jo mukana hyvin monet valmistajat, jo Japania myöten. Diesel taitaa saada merkittävän pahan iskun, enkä olisi ihan vakuuttunut kipinämoottorienkaan uudesta esiinmarssista.

Saksalaiset ovat tehneet omia päätelmiään:

Lainaus
Saksan hallitus ja maan autoteollisuus ovat sopineet, että sähköauton ostamista tuetaan 4000 eurolla. Ladattavan hybridin ostajalle kannustin on 3000 euroa.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksa-tukee-sahkoauton-ostoa-tuhansilla-euroilla--ei-koske-luksusautoja/h532xWtV

Tuki ei koske yli 60000euron autoja joten Model S, i8 ja Toroidion jäävät tuen ulkopuolelle.

Saksalaisilla on ihmeellinen kyky tehdä järkeviä päätöksiä, tuosta vaan. He kiihdyttävät kehitystä, kuitenkin huolehtien pysymisestä kärkiporukassa. Minä pidän tätä päätöstä sellaisena merkkinä joka pitää ottaa huomioon.

Kun takavetoinen bensakupla korvattiin etuvetoisella Golf pikkudiselillä, se oli aikansa vallankumous. Elämme vastaavaa murrosvaihetta tänään, nyt on vuorossa sähköauton tulo.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #52 : Ke 20.07.2016, 18:13:53 »
Toyotakin luopuu dieseleistä:

Lainaus
Toyotakin aikoo luopua dieselmoottoreista – uudet vaatimukset ovat liikaa
Japanilainen Toyota on ottamassa esimerkkiä Volvosta, joka ilmoitti suunnittelevansa dieselmoottoreista luopumista – ainakin Euroopassa.

...

Dieselmoottorien tullessa entistä kalliimmiksi bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä alkaa olla halvempi. Eikä hybridissä tarvita ylimääräisiä nesteitä päästöjen puhdistamiseen, kuten uusimmissa dieseleissä. Siitä huolimatta ei kannata odottaa aivan heti Landcruiser- tai Hilux-hybridejä, sillä ensin Toyota poistaa dieselmoottorit henkilöautomallistostaan.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/toyotakin-aikoo-luopua-dieselmoottoreista-uudet-vaatimukset-liikaa/?shared=692494-00177816-500

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #53 : Pe 07.10.2016, 16:42:11 »
Kun varsinaista sähköautoketjua en löytänyt niin menköön tänne:

Albanian poliisi hankki uudet hienot sähköautot – maassa ei tosin ole latauspisteitä
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/albanian-poliisi-hankki-uudet-hienot-sahkoautot-maassa-ei-tosin-ole-latauspisteita/6106660

poliisin uudet sähkö-Volkkarit eivät käytä "tippaakaan bensiiniä" ja kustannukset sadalla kilometrillä ovat "vain kahvikupin verran.
Hieno ympäristöteko ja askel oikeaan suuntaan, mutta asiassa on kuitenkin yksi pieni mutka.

Albanian ainoat latauspisteet löytyvät nimittäin sähköautoja vastaanottavilta poliisiasemilta, joten ainakin toistaiseksi konstaapelien on palattava asemalle, kun heidän autonsa tarvitsevat lisää virtaa. Se puolestaan rajoittaa autojen toimintasädettä merkittävästi.


Vaikuttaa Albanian mafian suunnitelmalta, mutta hienoahan se on kun seuraa aikaansa ja ajaa sähköautolla. Ylevään ajatukseen ei vaikuta se, että Albaniassa sähkön saanti katkeilee, sähkön saannissa on ongelmia.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #54 : La 15.10.2016, 18:57:51 »

Pikkudieselit saattavat kadota markkinoilta.

mks

Kyllä. Tilalle saattaa tulla suuremmat dieselit.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001931076.html

On käymässä ilmeiseksi, että pienistä moottoreista ei ole etua, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Thomas Weber sanoi päättyvän Pariisin autonäyttelyn yhteydessä.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #55 : Ti 25.10.2016, 17:53:40 »
Sähköautoista...

Sähköautoja on mielestäni kahta lajia:
-auto jonka sähkö tuotetaan jossain muualla, esim. hiilivoimalaitoksessa, ja autossa on akku
-auto, joka tuottaa pääosan sähköstä itse joko polttomoottorilla (hybridiauto) tai polttokennolla, jossa ns. voimalinja on ratkaistu sähköllä.

Honda on rakentanut jo käytännöllisiin suoritusarvoihin pystyvän polttokennoauton, polttoaineena vety.
http://thenewswheel.com/honda-clarity-fuel-cell-sedan-achieves-epa-rated-366-mile-range/

Hiukkas- ja typpioksidipäästöjä ei ole. Ongelma on sama kuin näissä akkuautoissa: tankkausasemia tarvitaan lisää.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #56 : Ke 26.10.2016, 06:55:34 »
Ongelma on sama kuin näissä akkuautoissa: tankkausasemia tarvitaan lisää.

Toinenkin ongelma on yhteinen: Samoin kuin sähkö, pitää vetykin tuottaa jollain tapaa.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #57 : Ke 26.10.2016, 12:41:39 »
En ihan ymmärtänyt: sähkö pitää tuottaa, bensiini pitää tuottaa, dieselöljy pitää tuottaa, vety pitää tuottaa - ja kaikille pitää rakentaa jakelu ja autoon varasto.
Ainoa polttoaine jonka kohdalla tuottamisesta ei juuri voi puhua on häkäpönttöautojen puuklapit. Klapien energiasisältö on vain niin pieni että ajokantama on rajoittunut.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #58 : Ke 26.10.2016, 17:48:46 »
En ihan ymmärtänyt: sähkö pitää tuottaa, bensiini pitää tuottaa, dieselöljy pitää tuottaa, vety pitää tuottaa

Bensiini ja dieselöljy sisältävät miljoonien vuosien takaista auringon energiaa varastoituna.

Sähkö ja vety tuotetaan kuluttamalla jotain muuta energiamuotoa jonkin verran enemmän. Kummankin hiukkas- ja typpipäästöt sekä hiilidioksidijälki riippuvat tuotantotavasta.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #59 : Su 20.11.2016, 19:00:05 »

Pikkudieselit saattavat kadota markkinoilta.


Audi USAn pääjohtaja sanoo sen suoraan:

Lainaus

Audi visioi, että tulevaisuudessa vain yhdellä sen dieselmallilla riittää riittävästi kysyntää Yhdysvalloissa. Syynä ihmisten mielenkiinnon laimenemiselle on emoyhtiö Volkswagenin dieselskandaali.

Yhdysvaltain Audin pääjohtaja Scott Keogh kertoi Reutersille näkevänsä vain yhdessä saksalaisvalmistajan dieselmallissa riittävästi potentiaalia Yhdysvaltain markkinoilla.

– Kun toivon mukaan pääsemme yli tästä kaikesta, näen riittävää potentiaalia dieselmoottorin tarjoamisessa vain Q7-kaupunkimaasturin yhteydessä.

Dieselautot ovat muodostaneet vain seitsemän prosenttia Audin myynnistä rapakon takana.

Keoghin mukaan Audin tulevaisuus on sähköinen.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/dieselautoilla-synkat-nakymat-usa-ssa-audi-vain-yhdessa-mallissa-oikeasti-jarkea/6174436

Edit:

Keskon pääjohtajalla on sisäpiiritietoa:

Lainaus
Keskon pääjohtaja uskoo Volkswageniin kuin vuoreen - "Ovat menossa suorinta tietä kohti sähköautoja"

http://www.talouselama.fi/uutiset/keskon-paajohtaja-uskoo-volkswageniin-kuin-vuoreen-ovat-menossa-suorinta-tieta-kohti-sahkoautoja-6600195
« Viimeksi muokattu: Su 20.11.2016, 19:12:31 kirjoittanut Jorma Moottori »