Hiekkalaatikko > Tajunnan virta

Tietämätön utelee vastauksia

<< < (8/9) > >>

MrKAT:

--- Lainaus käyttäjältä: Hippi - To 18.10.2018, 17:34:46 ---
Nyt on taas hämmästyksen sormi kummastuksen suussa!

Olkoonkin, että alla oleva leike on IP-lehdestä, mutta lausujana on lääkäri (hyvinvointilääkäri Pippa Laukka), niin olettaisin, että ei nyt ihan älyttömiä puhu.

--- Lainaus päättyy ---
Perjantain (tai oik. tänäisen uusinnan) Sannikka & Ukkolassa selvisi debatista että "Olet mitä syöt" on tosi-tv formaatti, jossa terapeutin/lääkärin on näyteltävä osaansa, S+U:ssa haastateltava ravintoterapeutti ei siis ollut ko.ruoka-ohjelmassa ollenkaan oma itsensä vaan ilkeä piru, ja otos otettiin monta kertaa purkkiin kunnes "noita-akka"näytelmä (ilkeys) tyydytti formaatin vartijoita. Tuo oli 14 vuotta sitten. Tähän nykyiseen ko. haastateltava antoi ehtoja jotka ei yhtiölle kelvanneet.

Asiantuntijoilta tulee kovaa arvostelua:
Nyt puhuu lihavia lytännyt Pippa Laukka: ”Osallistujat ovat olleet vilpittömän tyytyväisiä” - Syömishäiriöliitto: ”Ei mitään hyvää Olet mitä syöt -ohjelmassa”
 - https://www.iltalehti.fi/laihdutus/4fffe4fe-de4a-4bef-8835-347f900d44bb_lh.shtml

Näillä on sama vika kuin Jutta -ohjelmissa, paino tulee ohjelman jälkeen aika pian takaisin, hyvin harva "paranee" kestävästi.

MrKAT:
YLE Text-tv s. 808 Syyskuun "Mitä suomi lukee" -listan tietokirjalistauksissa humbuugimaakari Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -humbuugikirja on 5. ostetuin "tieto"kirja(!).


  Ken haluaa tietää miksi Heikkilä on humbuugimaakari, voi katsoa:
[1] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/10/antti-heikkilan-hurjaakin-hurjempi.html
  Ja miksi uusi kirjakin on humbuugia voi katsoa:
[2] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/10/antti-heikkila-iskee-takaisin-tai.html
  Ja miten voidaan temppuilla vastaamatta kritiikkiin voi katsoa:
[3] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/11/antti-heikkila-ja-vastaamatta.html

Hippi:

--- Lainaus käyttäjältä: MrKAT - Su 04.11.2018, 17:47:31 ---Asiantuntijoilta tulee kovaa arvostelua:
Nyt puhuu lihavia lytännyt Pippa Laukka: ”Osallistujat ovat olleet vilpittömän tyytyväisiä” - Syömishäiriöliitto: ”Ei mitään hyvää Olet mitä syöt -ohjelmassa”
 - https://www.iltalehti.fi/laihdutus/4fffe4fe-de4a-4bef-8835-347f900d44bb_lh.shtml

--- Lainaus päättyy ---

Pari osaa olen tuota katsonut josko olisi jotain uutta ravintorintamalla. Laukan esiintyminen on kyllä mielestäni niin vastenmielistä, että siihen pariin jaksoon on saanut jäädäkin. Ilmeisesti ohjelman formaatti vaatii hylkäämään asiallisen esiintymisen, koska jaksosta toiseen jatkuu järjetön kohkaaminen ja miltei huutaen esitetty kauhistelu ja saarnaaminen. Ohjelma-aikaa olisi voinut käyttää enemmänkin asialliseen tiedon jakamiseen ja ystävälliseen ohjaamiseen ruoskinnan sijaan.


Aivan toisenlainen ruokaan liittyvä sarja on ollut "Syömällä terveeksi" (Food Hospital, tosi-tv, Iso-Britannia). Harmi vain, että hoksasin sarjan liian myöhään enkä nähnyt siitä kuin muutaman osan. Suomenkielinen nimi oli hiukan harhaanjohtava siitäkin huolimatta että ohjelmassa nimenomaan erilaisiin oireisiin haettiin lievitystä painottamalla ruokavaliossa tiettyjä ruoka-aineita. Ohjelma vaikutti hyvin asialliselta, mielenkiintoiselta ja kiihkottomalta.

Jorma Moottori:

--- Lainaus käyttäjältä: Hippi - Su 04.11.2018, 18:53:08 ---Aivan toisenlainen ruokaan liittyvä sarja on ollut "Syömällä terveeksi" (Food Hospital, tosi-tv, Iso-Britannia). Harmi vain, että hoksasin sarjan liian myöhään enkä nähnyt siitä kuin muutaman osan. Suomenkielinen nimi oli hiukan harhaanjohtava siitäkin huolimatta että ohjelmassa nimenomaan erilaisiin oireisiin haettiin lievitystä painottamalla ruokavaliossa tiettyjä ruoka-aineita. Ohjelma vaikutti hyvin asialliselta, mielenkiintoiselta ja kiihkottomalta.

--- Lainaus päättyy ---

Luultavasti syömällä saa itsensä ainakin sairaammaksi.

Olen nyt diagnosoinut itselläni ihokeliakian, ihan vaan internetin ja omien tuntemuksien avulla. Melko työlästä on tuo gluteenittoman ruokavalion noudattaminen. Jos hiukankin lipsuu, niin kuukausi menee toipumiseen. Jossain vaiheessa lopetan gluteenittoman, syön taas pullaa ja menen sen jälkeen testeihin hakemaan omalle diagnoosilleni vahvistusta, onneksi ihokeliakia pystytään nykyään ilmeisesti toteamaan ilman ohutsuolesta otettavaa näytettä.

On sivumennen sanoen muuten ikävää tämä vanheneminen, kaikenlaista uutta sairautta ilmenee, mutta mikään vanha jo hankittu ei tahdo hävitä (ehkä lukuunottamatta lapsena diagnosoitu astma). Itselläni on keräiltynä jo verenpainetauti (lääkitys), aluillaan oleva diabetes, kohonnut kolesteroli, glaukooma, heinäallergia, ihokeliakia, ilmeisiä masennusoireita ja alkavaa lerpahtelua alapäässä.

Tasapainoilu näiden viheliäisyyksien kanssa alkaa viedä jo aikaakin huomattavasti, vaivasta puhumattakaan. Yritys lääkitä oloa alkoholilla ei välttämättä auta, aina välillä tulee siitä vielä lisäongelmia.

Hippi:

Oletpa saanut kerättyä varsin ansiokkaan kokoelman erilaisia vaivoja, joista kaikista ei varmaan edes elintapojen reippaalla muutoksella pääse eroon.

Itselläni on sukurasitusta kummankin vanhemman puolelta sekä sydänongelmiin että aikuisiän diabetekseen. Molemmat vanhempani kokivat sydänkuoleman 50 ja 60 ikävuoden välillä. Minulla on vielä paljon tehtävää elämässäni, joten en ehdi vielä kuolemaan. Siksi olen yrittänyt pitää huolta itsestäni, mikä ei ole kovin helppoa ns. herkkupepputaipumuksen vuoksi.
 
Kovan kolauksen koin vuosi sitten, kun olin osallistumassa erääseen tieteelliseen tutkimukseen ja alkukarsinnoissa minut diskattiin kohonneen kolesterolin vuoksi. Lukemat eivät olleet pilvissä, mutta pidempiaikainen suuntaus ylöspäin oli ilmeinen, joten aloitin korjausliikkeen. Juuri eilen sain uudet labratulokset ja lääkäri vaikutti kovin tyytyväiseltä ja kannustavalta kertoessaan niistä. Vuodessa arvot olivat muuttuneet: kokonaiskol. 6.7 -> 5.9, LDL 4.7 -> 3.7 ja HDL 1.4 -> 1.7. Verensokerista tehtiin joku muu koe kuin se tavanomainen, joten siitä en osaa sanoa muuta kuin, että normaali.

Nuo muutokset olin saanut aikaan muokkaamalla ruokavaliotani ihan omin päin. Olen sen verran jääräpää, että minulle ei voi sanoa, mitä pitää tehdä, vaan minun on itse voitava päättää. Kyllähän jokainen normaalijärjellä varustettu pystyy omasta ruokavaliostaan ja elintavoistaan näkemään sen, mitä pitää jättää pois ja mitä lisätä. Bonuksena muutoksista lähti vyötäröltä kuin huomaamatta ylimääräistä mittaa melkoisesti pois.


Tuo gluteiinittomuus on kyllä hankala, jos mieltynyt pastaruokiin ja perinteisiin jauhokastikkeisiin. Omassa ruokavaliossani ei varsinaisessa ruuassa juurikaan ole gluteiinia. Ei siksi että sitä välttelisin, vaan eipä tule kovin usein laitettua sellaista ruokaa, jossa olisi viljaa. G:t tulevat itselläni oikeastaan vain leivästä ja eräistä tietyistä pikkuleivistä, joihin olen ihan vähän koukussa.

Kauan olen saanut elää ilman mitään isompia vaivoja. Ainoa kremppa oikeastaan on raajojen pikkunivelten nivelrikko, joka on kieltämättä ikävä vaiva. Viime aikoina sekin on yllättäen ollut rauhallisempi ja juuri tuosta aiemmin mainitsemastani brittien ohjelmasta sain vinkkiä, että se saattaisi johtua runsaasta chilin syömisestä. Olen useita vuosia parvekeviljellyt chiliä ja syönyt sitä melko intohimoisesti tietämättä lainkaan, että se on hyvä luonnonlääke tulehduskipuun ja tulehduksen lievitykseen. Kurkuma on toinen mauste, jolla sanotaan olevan tulehdusta lievittävä vaikutus.

Harmi vaan, että en kaikkia ohjelmassa mainittuja vinkkejä muista, mutta siinä oli myös mainintoja mielialaan vaikuttavista ruoka-aineista ja ainakin ohjelmassa esiintyvät henkilöt kokivat saaneensa apua neuvoista muokata ruokavaliotaan oikeaan suuntaan. Minuun se teki kyllä vaikutuksen nimenomaan siksi, että olin kokenut muutoksen, jota en osannut selittää ennen kuin selitys annettiin siinä ohjelmassa. Muutos kuitenkin oli niin merkittävä, että nyt olen pystynyt kävelemään taas pitkiä lenkkejä ilman, että on tarvinnut turvautua vahvoihin kipulääkkeisiin lenkkipäivän iltoina.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta