Hiekkalaatikko > Kuperkeikka

Mediasyöpä sen kuin leviää

(1/33) > >>

mks:
Kotimaa klo 8:03
"Influenssarokote on täysin turha" – Mursimme viisi sitkeintä myyttiä

Kotimaa klo 7:31
Yli puolet uskoo: Valtaosa turvapaikanhakijoista jää työttömiksi ja elää sosiaalituilla
Taloustutkimus selvitti kansalaisten näkemyksiä turvapaikanhakijoista. Tutkimukseen haastateltiin 1 001 henkilöä.

Tässä YLE:n tarjontaa aamulta 6.10.-15

Ensimmäisessä otikoidaan, etä influenssarokote on täysin ruha. Epäselväksi jää onko lause murrettu myytti vai murron jälkeen voiman jäänyt totuus. Otsikon lause on päinvastainen kuin uutisen sisältö ja oikeasti koko kysymys jää melko hämäräksi ja myytin murto aika hataraksi.

Toisessa muokataan raflaavasti yleisön mielipidettä perustamalla yleisön mielipiteeseen. Kirjoittajalla ei ole vastuuta asiasisällöstä vaan vastuu on ihmisillä, jotka noin ajattelevat eikä oikeastaan heilläkään, sillä eihän kukaan vastaa mielipiteiden jakautumasta.

Ymmärrän, että jokin hesarin kaltainen kaupallinen toimija siirtyy omin sanoin "dramatisointiin ja kärjistämiseen" ja heittää journalistiset ihanteet roskikseen säikyttyään aina vain pinnallistuvan internetin kilpailua. Pidän kyllä hesarin valintaa lopullisena kuoliniskuna firman julkilausutuille ihanteille, mutta ymmärrän, että kyseessä on liiketaloudellinen valinta, jossa tavoitteen ei ole nähty puhuvan journalismin puolesta.

Sen sijaan en ymmärrä, että nyt televisioluvista mediaverolla riippumattomaksi tehty YLE menee virran mukana samaan klikkaustenlaskentakasvaimen logiikkaan mukaan.

Eikö maasta löydy enää lainkaan journalisteja puolustamaan ammattinsa mainetta? Vai onko todella kyseessä sopulilauma, joka sopuleista poiketen vaeltaakin sokkona ja järkeä vailla laumana satunnaisen suuntaan?

mks

wade:
Hyvä kysymys. Tuntuu että maailmaa ajavat ainoastaan trendit: nyt kun trendi on tämä, sensaatioita etsivä klikkausjournalismi, niin sitä ei tunnu olevan mahdollista vastustaa vedoten esim. journalistiseen etiikkaan.

Olen myös pohtinut sitä kuinka suomalainen korkein media on ajautunut debatoimaan MV-lehden (ja jakelemiensa "uutisten") kanssa. Onko kyse siitä että esim. HS todella on pakotettu kommentoimaan ja siten "käymään keskustelua" kys. julkaisun kanssa, vai ovatko he vain ajattelemattomuuttaan hypänneet kelkkaan? Tässä kyse tuntuu nimittäin olevan, että vastuullisin media ottaa kysymyksenasettelut suoraan ulkoa määrättynä, sen sijasta että loisi tiedon kautta uudenlaisia kysymyksenasetteluita.

Kansalaiset ovat monessa mielessä median luomien konseptien, tematisointien ja näkökulmien armoilla omassa asiakysymysten pohdinnassaan. Eikä tämä ole loukkaus kansaa kohtaan, ideaalisti tämä juuri on median rooli: välittää ja jäsentää tietoa ihmisten pureskeltavaksi edelleen. Nyt vain näyttää siltä, että media välittää tietoa kyseenalaisin tavoin, ja oikeastaan vääristyneessä muodossa, trendien ehdoilla.

wade:
Lisään vielä sen verran, että klikkausjournalismi on vain huipentuma median lyhytjänteisyydessä. Jos politiikkaa moititaan siitä, että sen nelivuotisen syklinsä armoilla, niin median sykli on suorastaan kanamaisen lyhyt muistiltaan.

Jotta media voisi luoda kestäviä asetelmia, sen olisi pystyttävä johdonmukaisesti seuraamaan tietynlaisia aihekokonaisuuksia johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti. Eikä vain olettaa että aiheiden on jatkuvasti siirryttävä kuluttajien sen hetkisten maanisten mielitekojen perässä jatkuvasti uusiin aiheisiin. "Tämä asia ei ole enää pinnalla" median asenteena herättää minussa suurta ärsyyntymistä, sillä oletus on että medialla ei ole mitään vaikutusvaltaa siihen mikä asia "on pinnalla".

Esimerkkinä. Aikanaan Jokelan koulusurman mainingeissa muistan kuinka kärkirivin poliitikot tunteellisina julistivat kuinka nyt on aika tarttua toimeen nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi, vallalla oli melkoinen talvisodan henki. Sysäys sai voimaa tragedian kokemuksesta. Pian asia kuitenkin tuntui unohtuneen ja nuorten hyvinvoinnista tuli jälleen vain yksi monista uutisvirran sattumanvaraisista aiheista, jotka vellovat rinnakkain mediassa ja tyhjentävät toinen toisiaan sisällöstä.

Media on niin hajanainen ja täynnä sisältöjä, että johdonmukainen tarttuminen vaikkapa tähän koulusurmista alkaneeseen lasten hyvinvoinnin kysymyksen esille nousemiseen saatettaisiin nähdä medialta agendan ajamisena (sen sijasta että he vain välittävät tietoa). Olen kuitenkin sitä mieltä että median tehtävä on tarttua aiheisiin, luoda niille kronologista läsnäoloa maailmassa, eikä vain antaa asioiden pulpahtaa pintaan omalla painollaan vain kadotakseen seuraavassa hetkessä takaisin pinnan alle. Tällainen merkityksiä ja laajoja aikahorisontteja luova ja ylläpitävä uutisointi näyttäytyy minulle yhtenä vastakeinona epäkoherentille klikkitrendille.

Patu:

--- Lainaus käyttäjältä: wade - Ti 06.10.2015, 10:33:05 ---"Tämä asia ei ole enää pinnalla" median asenteena herättää minussa suurta ärsyyntymistä, sillä oletus on että medialla ei ole mitään vaikutusvaltaa siihen mikä asia "on pinnalla".


--- Lainaus päättyy ---

Poimin vain tämän virkkeen tällä sivulla esiintyvistä median syyllistämisvirkkeistä.
Meidän median kuluttajien tulisi, sen sijaan että syyllistämme mediaa pinnallisuudesta, itse valita mitä kulutamme, mistä maksamme. Media myy sitä mitä me ostamme. Tämän valtiomahdin kohdalla vaalit ovat joka kerta kun maksamme mediasta.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - Ti 06.10.2015, 15:18:19 ---Meidän median kuluttajien tulisi, sen sijaan että syyllistämme mediaa pinnallisuudesta, itse valita mitä kulutamme, mistä maksamme. Media myy sitä mitä me ostamme. Tämän valtiomahdin kohdalla vaalit ovat joka kerta kun maksamme mediasta.

--- Lainaus päättyy ---

Eipä Suomen Kuvalehti sen enempää kuin hesarikaan tullut tippaakaan paremmiksi sillä, että lakkautin niiden tilaukset.

YLE:n osalta sitten harmittaakin että se menee samaan markkinahallusinaatioon vaikka on mediaverolla vapautettu täydellisesti markkinavoimista.

Ja heikoksi jää kuluttajan valinnanvapaus, jos koko markkina on saman harhan vallassa. Siinä ei valinnoillaan voi vaikuttaa mitään luetaanpa tuotteiden kelvottomuus miten päin tahansa kuluttajien syyksi.

mks

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta