Vuorovaikutus > Vapaa hahmotus

Robottiautojen eettinen ongelma

(1/44) > >>

Tupakkamies:
Törmäsin (harkittu sananvalinta) uutiseen jossa pohditaan millä eettisillä perusteilla itseohjautuva auto pitäisi ohjelmoida. Pitäisikö sen ensijaisesti suojella auton omistajaa ja kyydissä olevia ihmisiä vai minimoida kokonaisvahingot liikennevahingon syntyessä.

Itseohjautuvat autot lienevät kuitenkin tulevaisuutta ja osittain ovat jo kuten artikkeli kertoo.

Tuco:
Ehkä eettisin ratkaisu olisi sellainen, jossa auto arvioi  mahdolliset ulkopuoliset uhrit ja heidän liikennekäyttäytymisensä ja asettaa heistä vähiten virheitä tehneet etusijalle. Tämä siis autojen keskinäisessä kolaritilanteessa.

Auton ja jalankulkijoiden välisessä eettiset periaatteet ovat toiset. Vaikka auto itsessään ei tekisi liikennevirhettä, kyydissä olijoiden virheeksi voidaan laskea, että he ovat ylipäänsä lähteneet liikenteeseen välineellä, joka saattaa onnettomuustilanteessa aiheuttaa ulkopuolisia uhreja. Tästä syystä auton tulisi suojelutoimissaan  priorisoida heikompaa ja vahingoille alttiimpaa osapuolta, eli käytännössä suojella aina jalakulkijoita ja pyöräilijöitä.

Patu:
Voipi autonomisten autojen myynti takerrella, kun ostaja tajuaa että hänen autonsa on valmis uhraamaan hänet jonkun päättelemänsä (siis auton päättelemän) isomman vahingon välttämiseksi.

Poikkeusmoraalilla liikkuvien luettelo olisi laaja. Ambulanssit, poliisit, --selvää on, että esim. valtiomiehiä kuljettavat autot käyttäisivät ensinnäkin kuljettajia ja toisekseen eri moraalia.
Suhtaudun tällä hetkellä autonomisiin autoihin penseästi. Totta kai perusteluja voidaan keksiä, mutta vaikutelma on kuin Mount Everestille kiipeämisesssä: sinne on kiivettävä koska se on. Sellainen auto on rakennettava koska ...niin.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies - Su 25.10.2015, 07:49:28 ---Törmäsin (harkittu sananvalinta) uutiseen jossa pohditaan millä eettisillä perusteilla itseohjautuva auto pitäisi ohjelmoida. Pitäisikö sen ensijaisesti suojella auton omistajaa ja kyydissä olevia ihmisiä vai minimoida kokonaisvahingot liikennevahingon syntyessä.

Itseohjautuvat autot lienevät kuitenkin tulevaisuutta ja osittain ovat jo kuten artikkeli kertoo.

--- Lainaus päättyy ---

Hieno avaus oikeasti ajankohtaisesta aiheesta!

Olen pitänyt "moraalilogiikan" harjoitustehtäviä tyyliin pitäisikö lykätä yksi varmaan kuolemaan viiden pelastamiseksi" naurettavina ja keinotekoisina mukamoraalisina kysymyksinä ymmärtämättä minne väistämättä olemme menossa.

Itseohjautuvien autojen ohjelmointilogiikka tuo kysymyksen aidoksi ja arkipäiväiseksi. Pitääkö autokauppiaan lomakkeeseen asiakkaan toivomuksista auton värien ja sisustusmateriaalien oheen antaa tilaa valinnalle "kokonaisoptimointi", "pidä minua .. kertaa muita arvokkaampana", "hiiteen muut, kunhan itse selviän".

mks

Tuco:

--- Lainaus käyttäjältä: Patu - Su 25.10.2015, 08:27:32 ---Voipi autonomisten autojen myynti takerrella, kun ostaja tajuaa että hänen autonsa on valmis uhraamaan hänet jonkun päättelemänsä (siis auton päättelemän) isomman vahingon välttämiseksi.

--- Lainaus päättyy ---

Tämä on kieltämättä totta. Kaupallinen etu astuu varmasti moraalin edelle. Auto, joka suojelee parhaiten omistajaansa menee myös parhaiten kaupaksi.

Vaikka suojeluautomatiikan priorisointilogiikkaa ohjattaisiin lainsäädännöllä ja direktiiveillä, huijaisivat autonvalmistajat kuitenkin. VW etunenässä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta