Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 148957 kertaa)

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #180 : Ti 12.12.2017, 10:22:46 »
Vakuutusyhtiöt ja liikenneturvallisuusvirasto ovat laskeskelleet miten paljon voi vakuutusmaksuja heidän mielestään alentaa autonomialla.

Lainaus
...Teslan autosteer-teknologia vähensi Teslojen kolareita 40 prosenttia. Järjestelmä sisältää autopilotin lisäksi automaattisen pysäköinnin ja kaistanvaihdon ominaisuudet.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vakuutusyhtiot-lampenemassa-robottiautoille-tarjolla-alennus-maksuihin-6691679


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #181 : Ti 12.12.2017, 16:21:29 »
Olen ymmärtänyt että ainakin liikennevakuutuksen bonukset ovat jatkossa henkilökohtaisia, eivät autokohtaisia.
Veikkaan että autovakuutuksenkin ("kasko") bonuksille käy samoin.

Sitä en osaa veikata miten menetellään sitten joskus kun auto on autonominen.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #182 : Ke 13.12.2017, 19:44:46 »
Olen ymmärtänyt että ainakin liikennevakuutuksen bonukset ovat jatkossa henkilökohtaisia, eivät autokohtaisia.
Veikkaan että autovakuutuksenkin ("kasko") bonuksille käy samoin.

Sitä en osaa veikata miten menetellään sitten joskus kun auto on autonominen.

Siis kaikkien vakuutusmaksut voivat vähetä vähintään sen 40% kun kaikki autot ovat autonomisia, jollei vakuutusyhtiöt kasvata voitto-osuuksiaan. Niin kai se sitten menee.

Varmaan johtuu tuo alenema suurelta osin parkkipaikkaonnettomuuksien vähenemisestä, niitä on nykyään aika iso osa, ja ne ovat helpoimmin  vältettävissä automaatilla.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #183 : To 14.12.2017, 09:00:30 »
Olen ymmärtänyt että ainakin liikennevakuutuksen bonukset ovat jatkossa henkilökohtaisia, eivät autokohtaisia.
Veikkaan että autovakuutuksenkin ("kasko") bonuksille käy samoin.

Sitä en osaa veikata miten menetellään sitten joskus kun auto on autonominen.

Siis kaikkien vakuutusmaksut voivat vähetä vähintään sen 40% kun kaikki autot ovat autonomisia, jollei vakuutusyhtiöt kasvata voitto-osuuksiaan. Niin kai se sitten menee.

Ilmiset asian tavalla, jota koetin vastustaa: vakuutusmaksut (ainakin liikennevakuutus) eivät riipu siitä ajaako autonomisella autolla vai ei. Maksut riippuvat siitä mikä on kuskin vahinkohistoria.
Tämän voi tietysti tulkita niin, että autonomisella autolla kuski=ko. auto, jolloin maksut riippuvat autosta.
Niinkö ajatuksesi menee?

Loppuun saakka ajateltuna autonomisten autojen kuskilla ei kai tarvitse olla ajokorttia? Vai vaatiiko vakuutusyhtiö sen?

Minusta on hieman yliampuvaa myydä autonomista autoa sillä että vakuutusmaksut alenevat. Ainakin nykyisten pohdintojen mukaan ne maksut alenevat kunhan ajat varovasti.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #184 : To 14.12.2017, 11:43:48 »
Vakuutustoiminnan peruste on, että kerätään vähintään vakuutuskorvauskertymän verran rahaa.

Jos korvauksia maksetaan vähemmän, vakuutusmaksut pienenevät. Jos vakuutusmaksuja perittäisiin vain henkilökohtaisen vakuutushistorian perusteella tilanne olisi sama kuin että jokainen maksaisi itse omat vahinkonsa - mihin siinä sitten enää vakuutusyhtiötä tarvitaan?

On mielestäni aivan selvää, että jos Patu ajelee ilman vahinkoja aina vaan, sen pitäisi pienentää myös muiden vakuutusmaksuja. Toisin päin ajateltuna se tarkottaisi, että vaikka Patu ajaisi korvattavan vahingon joka päivä, ei kenenkään maksu nousisi.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #185 : To 14.12.2017, 18:34:22 »
En ole esittänyt sellaista kantaa että vakuutusmaksut pienenisivät. Olen kirjoittanut bonus-järjestelmän muuttumisesta. Kivahan se olisi jos jotkut maksut tässä maailmassa pienenisivät.
Jos minun bonukseni kasvavat, ei kai se johtaisi toisten bonusten kasvuun?

Vakuutusmaksut riippuvat tietysti paitsi korvattavien tapahtumien määrästä myös vahinkojen kustannuksista. Veikkaan että 100 000 € Teslan kolari maksaa enemmän kuin 15 000 €:n pikkuauton kolari. Siinä peruste eri vakuutusmaksuile.
Vakuutusmaksut saattavat riippua myös vaikkapa auton "kotipaikkakunnasta".

Oma mielenkiintoinen pohdittavansa saattaisi olla liikennevakuutusmaksujen rakenne silloin, kun auto todella on autonominen. Ei luulisi olevan eroa sillä istuuko kuskin paikalla lehteä lukemassa isä vai äiti.
Jos jollekin kuskille ei kerry kolarihistoriaa sehän riippuisi siis vain tuurista, ei kuskin taidoista.
Kaikki tuo johdattelisi kiinteään autokohtaiseen vakuutusmaksuun (Teslalla suurempi kuin Dacialla).

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #186 : Pe 15.12.2017, 08:09:35 »
En ole esittänyt sellaista kantaa että vakuutusmaksut pienenisivät. Olen kirjoittanut bonus-järjestelmän muuttumisesta. Kivahan se olisi jos jotkut maksut tässä maailmassa pienenisivät.
Jos minun bonukseni kasvavat, ei kai se johtaisi toisten bonusten kasvuun?

Vakuutusmaksut riippuvat tietysti paitsi korvattavien tapahtumien määrästä myös vahinkojen kustannuksista. Veikkaan että 100 000 € Teslan kolari maksaa enemmän kuin 15 000 €:n pikkuauton kolari. Siinä peruste eri vakuutusmaksuile.
Vakuutusmaksut saattavat riippua myös vaikkapa auton "kotipaikkakunnasta".

Oma mielenkiintoinen pohdittavansa saattaisi olla liikennevakuutusmaksujen rakenne silloin, kun auto todella on autonominen. Ei luulisi olevan eroa sillä istuuko kuskin paikalla lehteä lukemassa isä vai äiti.
Jos jollekin kuskille ei kerry kolarihistoriaa sehän riippuisi siis vain tuurista, ei kuskin taidoista.
Kaikki tuo johdattelisi kiinteään autokohtaiseen vakuutusmaksuun (Teslalla suurempi kuin Dacialla).

Minulle jäi nyt hieman epäselväksi mitä mieltä olet autonomisen autoilun vaikutuskista vakuutusmaksuihin.

Mikä näistä vaihtoehdoista kuvaa mielestäsi parhaiten tilannetta jossa enemmistö autoista on autonomisia:

a. vakuutusmaksut nousevat
b. ei muutoksia vakuutusmaksuissa
c. vakuutusmaksut laskevat
d. riippuu tuurista

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #187 : Pe 15.12.2017, 09:12:22 »

Minulle jäi nyt hieman epäselväksi mitä mieltä olet autonomisen autoilun vaikutuskista vakuutusmaksuihin.

Mikä näistä vaihtoehdoista kuvaa mielestäsi parhaiten tilannetta jossa enemmistö autoista on autonomisia:

a. vakuutusmaksut nousevat
b. ei muutoksia vakuutusmaksuissa
c. vakuutusmaksut laskevat
d. riippuu tuurista

Epäselvää se on minullekin, siksi taisin ehdottaa asiaa pohdittavaksi.

Noista antamistasi vaihtoehdoista puuttuu se, mitä äänestäisin:
e. maksut muuttuvat

Taitaa tämän hetken laki määrätä, että liikennevakuuttaja on auton omistaja tai haltija. Kuka se on näitten yhteiskäyttöautojen tapauksessa?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #188 : Pe 15.12.2017, 15:31:29 »
Tuskinpa maksuja on perusteita kovin paljon nostaa jos korvausmäärät vähenevät esim. tuon 40%.

Robottiauto on nyt tehnyt sen mitä ei aina ole pidetty mahdollisena:

Lainaus
Suomalainen VTT:n robottiauto on murtanut lumen taian ja ajoi kaistaviivoja näkemättä lumisella tiellä täysin itsenäisesti.

    Robottiautoja on pidetty mahdottomana ajatuksena Pohjolan talviteillä, joissa kaistaviivat eivät näy.
    VTT:n kokeiluauto Martti on murtanut tämän taian. Se ajeli Muoniossa lumisateessa lumitiellä ihan itsekseen.
    Martti on toinen VTT:n autonomisen ajon kokeiluautoista.

  http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201712152200607952_oa.shtml

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #189 : Ke 03.01.2018, 17:53:36 »
No voi hyvänen aika ja hyssykät sentään.

Olemmeko aliarvioineet autonomisen ajamisen lähtökohdat oikein erityisen pahasti?

Lainaus
Nissan kehittää autoa, joka lukee kuskin ajatukset

Kuulostaa hassulta mutta...

Lainaus
Nissan raportoi meneillään olevasta tutkimuksestaan, jonka perusteella autojen älykkyyden kehitys ei ole vielä lähelläkään päätepistettä.
Japanilainen autonvalmistaja Nissan kertoo kehittävänsä ajoneuvoa, joka pystyy tulkitsemaan kuljettajan aivoista tulevia signaaleja.

Kyse on Nissanin mukaan aivan uudesta ulottuvuudesta ihmisten ja autojen välisessä vuorovaikutuksessa.

Yrityksen Brain-to-Vehicle-teknologia (B2V) pystyy ennakoimaan kuljettajan ohjausliikkeet sekä kaasun ja jarrun käytön.

...

– Ihmisten kuva itseohjautuvasta autoilusta on usein visio tulevaisuudesta, jossa ihminen luovuttaa kontrollin koneille. B2V-teknologiassa kyse on itse asiassa hyvin päinvastaisesta tilanteesta: teknologiassa analysoidaan kuljettajan aivosignaaleja, mikä tekee autoilusta entistä jännittävämpää
  https://www.is.fi/autot/art-2000005511478.html?ref=rss

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #190 : La 06.01.2018, 20:19:02 »
Lainaus
Nissan raportoi meneillään olevasta tutkimuksestaan...

Yrityksen Brain-to-Vehicle-teknologia (B2V) pystyy ennakoimaan kuljettajan ohjausliikkeet sekä kaasun ja jarrun käytön.

...

Eli B2V edellyttää kuljettajaa, joka perusteella auto ajaa.
Ainakin on selvä kenen on vika kolareissa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #191 : Su 07.01.2018, 12:25:12 »
Lainaus
Nissan raportoi meneillään olevasta tutkimuksestaan...

Yrityksen Brain-to-Vehicle-teknologia (B2V) pystyy ennakoimaan kuljettajan ohjausliikkeet sekä kaasun ja jarrun käytön.

...

Eli B2V edellyttää kuljettajaa, joka perusteella auto ajaa.
Ainakin on selvä kenen on vika kolareissa.

Kyllä tuossa on oletuksena myös kuljettaja.

Onkos tämä ollut täällä esillä, kuljettajaton kuorma-auto jonka Lidl ottaa käyttöön Ruotsissa - T-Pod:



Siinä ei edes ole tilaa kuljettajalle!  https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaisyhtiolta-itse-ajava-sahkorekka-tekee-nykyautoista-yhta-vanhanaikaisia-kuin-hevosista-ja-karryista/e3spmAMh

Tuolla siirtyy 20 tonnia tavaraa 200km, yhdellä latauksella. Akkukapasiteetti 200kWh.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #192 : Ti 09.01.2018, 20:20:00 »
VTT:n projektipäällikkö Matti Kutila:

Lainaus
Robottiautoja ei tarvitse odottaa enää kymmentä vuotta.

- Viimeistään 2022 alkaa iso aalto. Silloin nähdään autoja, jotka ajavat ruuhkassa ja osaavat tehdä moottoriteillä ohituksia. Jo sitä ennen tullaan näkemään robottiautoja hyvällä infralla varustetuilla kampusalueilla.

Sen sijaan pohjoisen olosuhteissa tai mökkiteillä, jossa tiemerkinnät ovat vajavaiset tai sään armoilla, robottiautot eivät vielä pärjää noin pian. Kutila kuitenkin povaa, että manuaalinen ajaminen jää historiaan vuoden 2040 paikkeilla.
...
Kutilan mukaan robotit ovat turvallisempia kuskeja kuin ihmiset. Ne eivät tee inhimillisiä virheitä, ja niiden kyky käsitellä informaatiota on paljon nopeampaa kuin ihmisellä.
  http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201801042200645345_oa.shtml

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #193 : Su 21.01.2018, 10:53:37 »
Robottiautojen kehittely taitaa kulkea käsi kädessä autonomisten aseiden kehittelyn kanssa.
Tutulta ongelmalta kuulostaa "Kuka vastaa, jos robottiase tekee sotarikoksia? Toimipa se ihmisen käskyjen vastaisesti tai niiden mukaan, vastuullista voi olla hankala osoittaa.".
Kummaltakohan eettiset ratkaisut kopioidaan, aseista autoon vai autosta aseisiin?

Tarkempi artikkeli https://yle.fi/uutiset/3-10011062?origin=rss

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #194 : Su 21.01.2018, 12:25:22 »
Robottiautojen kehittely taitaa kulkea käsi kädessä autonomisten aseiden kehittelyn kanssa.
Tutulta ongelmalta kuulostaa "Kuka vastaa, jos robottiase tekee sotarikoksia? Toimipa se ihmisen käskyjen vastaisesti tai niiden mukaan, vastuullista voi olla hankala osoittaa.".
Kummaltakohan eettiset ratkaisut kopioidaan, aseista autoon vai autosta aseisiin?

Tarkempi artikkeli https://yle.fi/uutiset/3-10011062?origin=rss

Arvomerkit tunnistava robottitappajadrone voisi nopeuttaa sotien loppumista. Samoin tietysti jos joku ujuttaisi saman järjestelmän autoihin. Litistyneitä kenraaleja suojateillä ympäri maailman.  :o