Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 116660 kertaa)

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #45 : Ti 29.12.2015, 15:21:40 »


En ole kuullut/nähnyt juttuja siitä, miten robottiautojen eettinen ongelma, joka ketjumme aihe on, ratkaistaan.

Mallia voisi ottaa lääketeollisuudesta.

Lääke joka pelastaa kaksi sadasta, mutta aiheuttaa kuoleman sivuvaikutuksien takia kahdelle tuhannesta, voi saada myyntiluvan. Miksi - sehän on tappava noille kahdelle promillelle. Ottaisitko sinä sitä jos sairastuisit tautiin jonka parantamiseen se on kehitetty?

Ottaisin lääkkeitä jos olisin sairastunut, mutta tällä tietämällä en robottiauton kyytiin menisi kun ei ole pakko.

Mallia lääketeollisuudesta siten, että robottiauto edellyttäisi pitkän testijakson ja myyntiluvan vain tietynlaisiin ympäristöihin. Vaikkapa kaupukiin alle 40 km/h lumettomana aikana.
Ohjelmisto pitäisi hyväksyä monen asian suhteen. Ne eettiset periaatteet joille ohjelmisto rakennetaan pitäisi hyväksyä laajasti, mielestäni kaikissa maissa joissa robottiautoja aiotaan käyttää.
Pohjois-Korea tietysti haluaa ohjelmoida itse.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #46 : Ti 29.12.2015, 16:04:08 »
Ne eettiset periaatteet joille ohjelmisto rakennetaan pitäisi hyväksyä laajasti, mielestäni kaikissa maissa joissa robottiautoja aiotaan käyttää.
Pohjois-Korea tietysti haluaa ohjelmoida itse.

Pohjois-Korea on hyvä esimerkki, se on juuri maa jossa on vain muutama auto, eivätkä valtiovallan määräykset perustu järkevyyteen tai logiikkaan, vaan ihan johonkin muuhun.

Muualla robottiautot tulevat nopeasti yleiseksi. Jos yhtään rauhoittaa, niin robottimoraalia pohtii myös suomalainen apurahansaaja:

Lainaus
Projektin ensimmäinen tavoite on tehdä perinpohjainen kirjallisuuskatsaus aiheesta tehdystä tutkimuksesta, jotta ymmärrettäisiin paremmin mitä kaikkea pitää ottaa huomioon teoreettisella tasolla. Tämä saadaan toteutettua alkuvaiheen rahoituksella puolessa vuodessa.

– Haluamme selvittää miten todennäköisesti tekoälyt edes voi saada hahmottamaan maailmaa samalla tavalla kuin ihmiset, Sotala linjaa.
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1435806622368.html

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #47 : Ti 29.12.2015, 16:43:01 »
Ei tuo suomalainen apurahansaaja sinänsä rauhoita. Rauhattomaksi tekee apurahan pienuus: 20 000 $ ja asia on sentään valtavan tärkeä.
Apurahan myönsi Elon Musk, Teslan omistaja. Toivottavasti siitä ei voi tehdä johtopäätöksiä Teslan asenteesta asiaan - tai apurahansaajan kykyihin.

Kovin alkutekijöissään tuo artikkelin pohjalta arvioituna on asia.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #48 : Ti 29.12.2015, 18:12:09 »
Ei tuo suomalainen apurahansaaja sinänsä rauhoita.

Minä luotan aika paljon Volvoon. Siellä näitä asioita on tutkittu paljon ja jo pitkän aikaa ja ollaan myös pitkällä. Heidän käsityksensä liikennemoraalista lienee suhteellisen ja riittävän lähellä omaani jotta voin sen varmaankin hyväksyä kun se tulee tarjolle.

Lainaus
Robottiautojen markkinaräjähdystä estää paitsi turvallisuuden varmistaminen, myös muun muassa sääntelyviidakko.

Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson teki torstaisessa puheessaan Washington DC:ssä linjauksen, joka koskettaa molempia. Volvon ennen puhetta julkaiseman tiedotteen mukaan Samuelsson sanoi Volvon ottavan täyden vastuun aina, kun sen auto on itsenäisessä moodissa.
...
Volvon avaus on yksi ensimmäisistä lajissaan ja tärkeä, sillä se saattaa rohkaista muita valmistajia ottamaan saman linjan. ...Toki sellaista lupausta ei voi antaa ilman kunnon katetta...Volvon Håkan Samuelsson uskoo robottiautojen tulevan teille ympäri maailmaa nopeammin kuin monet lainsäätäjät aavistivatkaan.
  http://www.itviikko.fi/uutiset/2015/10/09/keta-syytetaan-kun-robottiauto-mokaa-volvolla-on-vastaus/201513184/7

Ruotsalaiset taitavat ottaa korkeimman palkintosijan robottiautojen moraalimäärittelykilpailussa.

Lainaus
Volvo sanoo kehittäneensä tuotantokelpoisen Autopilot-järjestelmän, joka on suunniteltu hoitamaan auton ohjaus täysin itsenäisesti. Ohjausjärjestelmään kuuluu monipuolinen joukko erilaisia tunnistimia, pilvipohjaisia paikannusjärjestelmiä sekä älykkäitä jarrutus- ja ohjausteknologioita.

Tekniikka on suunniteltu hoitamaan auton ohjaus täysin itsenäisesti.
  http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/02/20/volvon-robottiauto-kurvailee-pian-liikenteessa/20152291/304

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #49 : Ti 29.12.2015, 18:38:02 »
Volvo toteaa, että jos robottiauto mokaa Volvo ottaa vastuun. Tietenkin vain siinä tilassa kun ajetaan kädet irti ratista.
Tuo kuitenkin tarkoittaa että kuski on hyväksynyt auton ohjelman ja etiikan ja päättänyt olla koskematta auton päätöksiin. Jos hätäpäissään hipaiseekaan rattia, Volvo ei enää vastaa.
Vaikeita päätöksiä on odotettavissa: entä jos kuski on päissään ja joku väittää, että kuski olisi voinut estää onnettomuuden jos olisi puuttunut menoon?

Tässä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/11/05/robottiautojen-pulma-kenet-tapetaan-onnettomuudessa/201415379/304
artikkelissa pohditaan keskeisiä kysymyksiä.
Kuten "Robottiauton matkustajat saattavat kuvitella, että auto on joka tapauksessa tehty suojelemaan heitä kaikissa tilanteissa. Mutta tämäkin riippuu ohjelmoinnista. Auto voi periaatteessa päättää, että vähiten ihmisiä kuolee tappamalla kaikki auton matkustajat."
Jos ohjelmassa on tuollainen optio, on se syytä olla kaikissa autoissa.

Vakuutusyhtiöillä tulee myös olemaan pohdittavaa. Kuka lopulta vastaa kolareissa, onko autoilla joita kuljettaja ohjaa erilainen vastuu kuin robottiautoilla?
Onko mitään järkeä bonuksilla jos kuski on robotti?

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #50 : Pe 08.01.2016, 12:36:39 »
Renault-Nissan on suorittanut laskelmia ja todennut, että inhimilliset virheet ovat 90prosenttisesti syynä kuolonkolareihin.

Lainaus
Renault-Nissan-allianssi lanseeraa seuraavien neljän vuoden aikana yli kymmenen autoa, joissa hyödynnetään itseohjautuvaa teknologiaa.

Konserni vahvisti tänään  lanseeraavansa itseohjautuvaa teknologiaa hyödyntäviä autoja Yhdysvalloissa, Euroopassa, Japanissa ja Kiinassa vuoteen 2020 mennessä. Uusi teknologia integroidaan edullisiin massamarkkinoille suunnattuihin autoihin.

Allianssin autojen turvallisuus ja taloudellisuus on kehittynyt merkittävästi parin viimeisen vuosikymmenen aikana, todetaan allianssin tiedotteessa. Itseohjautuvan teknologian yleistymisen odotetaan entisestään vähentävän kuljettajien inhimillisiä virheitä, jotka aiheuttavat 90 prosenttia kuolonkolareista.
  http://www.uusisuomi.fi/autot/161203-osa-renault-nissan-malleista-ajavat-jo-tana-vuonna-itsenaisesti-maanteilla?ref=tuoreimmat

Luultavasti robottitekniikka vähentää noita virheitä. Robottitekniikka on siis lääke joka auttaa vähentämään kuolonuhreja ja loukkaantuneita liikenteessä. Vähän niinkuin rokotus, erittäin hyödyllistä kokonaisuuden kannalta,  huolimatta joistakin haittavaikutuksista.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #51 : Pe 08.01.2016, 14:43:14 »
Renault-Nissan on suorittanut laskelmia ja todennut, että inhimilliset virheet ovat 90prosenttisesti syynä kuolonkolareihin.


Apinako Renaultin ohjelmistot kirjoittaa?

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #52 : La 09.01.2016, 01:30:31 »
Renault-Nissan on suorittanut laskelmia ja todennut, että inhimilliset virheet ovat 90prosenttisesti syynä kuolonkolareihin.


Apinako Renaultin ohjelmistot kirjoittaa?

Enpä usko. Luultavasti tietokoneet kirjoittavat suurimman osan ohjelmista.

Niiden ohjelmistojen käyttöönoton jälkeen apinatkin voivat ajaa turvallisesti.  ;)

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #53 : La 09.01.2016, 09:22:27 »
Sen jälkeen kun autot ovat robottiautoja, 100% kuolonkolareista johtuu inhimillisistä virheistä. Nekin mainitsemasi tietokoneet jotka eivät ohjelmoijista välitä vaan kirjoittavat ohjelmistoja omatoimisesti lienevät ihmisten alunperin ohjelmoimia.

En näe perusteluja sille uskolle että robottiauton ohjelmisto olisi virheettömämpi ja olisi hakkeroinnilta suojatumpi kuin tietokoneen käyttöjärjestelmä. Ajatus että autoani ajaa Microsoft hirvittää minua.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #54 : La 09.01.2016, 13:09:56 »
Ajatus että autoani ajaa Microsoft hirvittää minua.

Itse asiassa, niin minuakin - olen enemmän linuxin kannalla. Kyseessä on kilpailutilanne, paras voittakoon.

Tuo automaattiohjauksen pelko on varmaan estänyt sinulta myös lentomatkailun ja metron käytön? Niissähän tämä autoilun tuleva automaattiohjaustilanne on ollut käytössä pitkään.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #55 : La 09.01.2016, 19:48:09 »
Joo, metroissa on kuulemma kaistanvaihto onnistuttu automatisoimaan ihan hyvin.
Matkustajalentokoneissa määräykset edellyttävät, että ohjaamossa on aina vähintään kaksi lentäjää. Siis ihmisiä.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #56 : La 09.01.2016, 20:19:18 »
Metrojunissa, lentokoneissa ja laivoissa on monenlaista huomioonotettavaa mistä ei henkilöautoilussa tarvitse välittää. Kuitenkin nämä pelit liikkuvat suurimman osan liikkeelläoloajastaan automaattiohjauksessa. Onnettomuudet taitavat olla harvinaisia ja usein käsiohjauksessa sattuneita.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #57 : Ma 11.01.2016, 17:23:19 »
Sunnuntaina (10.1.2016) Tesla ilmoitti rajaavansa autopilotin käyttöä siten, ettei ohjelmistoa hyödyntämään kaduilla tai teillä, joista puuttuu keskiviiva.
http://www.hs.fi/autot/a1452486163239

Hiekkatien päässä ja lumisen tien varrella asuvat joutuvat luopumaan Teslan ostamisesta.
Voi surku.

Jorma Moottori

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 220
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #58 : Ma 11.01.2016, 22:59:35 »
Sunnuntaina (10.1.2016) Tesla ilmoitti rajaavansa autopilotin käyttöä siten, ettei ohjelmistoa hyödyntämään kaduilla tai teillä, joista puuttuu keskiviiva.
http://www.hs.fi/autot/a1452486163239

Hiekkatien päässä ja lumisen tien varrella asuvat joutuvat luopumaan Teslan ostamisesta.
Voi surku.

Ne jotka asuvat Sohjolan perukoilla, voivat joskus joutua itse ohjaamaan autoaan jos se niin pyytää, kun ympäristö menee sellaiseksi ettei automatiikka sitä kunnolla tunnista. Hetkellisesti voidaan olla siis samassa tilanteessa kuin autoilun alkuajoista lähtien on oltu - kuljettajan on itse ohjattava. En pitäisi tätä kovin suurena takaiskuna, etenkään kun homma alkaa olla jo ratkaisuvaiheessa.

Kukapas muu kuin Henry Fordin perustama firma on kehittämässä jotain mullistavaa, nyt lumioloissa ja keskiviivattomilla teillä automaattiohjauksella ajamiseen:

Lainaus
The Verge kertoo Fordin ilmoittaneen Detroit Auto Showssa testaavansa itseohjautuvaa autoaan lumisissa olosuhteissa.

Huono sää on itseohjautuvan liikenteen suurimpiin kuuluva kompastuskivi.

...

Näissä olosuhteissa Ford käyttää optista kartoituslaitettaan tunnistamaan maamerkkejä, jotka eivät ole tien tasossa. Näiden perusteella laite tunnistaa paikkansa jo valmiiksi auton tietojärjestelmään tallennettujen korkeatarkkuuksisten karttojen perusteella.
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1452479346275.html

Kun autot vielä keskustelevat ja vaihtavat tietoja keskenään, Ilmatieteen laitoksen, Tielaitoksen, Palo- ja pelastustoimen, Poliisin ja erilaisten tapahtumajärjestäjien kanssa, uskon että liikenne tulee hoitumaan aiempaa joutuisammin, sujuvammin, ruuhkattomammin ja turvallisemmin.

Ratkaisu taitaa olla lähempänä kuin luultiinkaan.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #59 : Ti 12.01.2016, 11:39:20 »
Sunnuntaina (10.1.2016) Tesla ilmoitti rajaavansa autopilotin käyttöä siten, ettei ohjelmistoa hyödyntämään kaduilla tai teillä, joista puuttuu keskiviiva.
http://www.hs.fi/autot/a1452486163239

Hiekkatien päässä ja lumisen tien varrella asuvat joutuvat luopumaan Teslan ostamisesta.
Voi surku.

Ne jotka asuvat Sohjolan perukoilla, voivat joskus joutua itse ohjaamaan autoaan jos se niin pyytää, kun ympäristö menee sellaiseksi ettei automatiikka sitä kunnolla tunnista. Hetkellisesti voidaan olla siis samassa tilanteessa kuin autoilun alkuajoista lähtien on oltu - kuljettajan on itse ohjattava. En pitäisi tätä kovin suurena takaiskuna, etenkään kun homma alkaa olla jo ratkaisuvaiheessa.


Miksi maksaisin automatiikasta joka ei toimi siellä missä asun ja liikun? Ohjausautomatiikan tulee toimia kaikissa olosuhteissa tai sitten se on vain avustava toiminto, jolloin kuski saa arvailla toimiikohan se nyt tässä ja täällä. Se että auto vain hetkellisesti menetti kontrollin ei juurikaan (jälkeenjääneitä) lohduta.
Vaikka kuinka kirjoitat lentokoneista ohjausautomatiikka on lentokoneissa vain avustava toiminto, se ei toimi nousussa eikä laskussa eikä kriisitilanteissa.

En yhtään epäile etteikö pystytä rakentamaan robottiautoa joka toimii rajatuissa olosuhteissa. Itse en ostaisi autoa joka toimii kaupungissa mutta jolla ei sitten mennä lomaretkelle maaseudulle (akkukaan ei riitä). Kun liikenteessä on sekä ihmisten ajamia että robottien ajamia autoja, onnettomuuksien riski kasvaa. Ihmiset ja robotit ennakoivat toistensa toimia eri tavoin.