Kirjoittaja Aihe: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta  (Luettu 9851 kertaa)

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« : Ma 19.12.2016, 18:12:24 »
Kaikilla iltpäivälehdillä, useimmilla aamulehdillä ja aivan sikamaisesti myös verolla rahoitetulla YLE:llä on nettisivut, joilla hastetaan klikkaamaan.

Tavallisimmin klikkaus paljastaa mitä raflaavasti otsikoitu juttu ei sitten oikeasti sisältänytkään. Klikkauttaja kirjasi hiukan lisää mainostuloja.

Tästä logiikasta trendejä haistelevat konsultit ovat kehittäneet oman sovelluksensa: Ei hätää, ellei ole mitään sanottavaa, voihan aina laittaa avaavan jutun, jossa ei ole mitään. Klikkitietoiset lukijat eivät kuitenkaan klikkaa ja monille jää kuvitelnma, että siellä klikin takana olisi sittenkin saattanut olla jokin älyllisesti muotoiltu ajatus.

En tavoittele korvausvaateita kunnian loukkaamisesta, joten laitan seuraavan näytteen niin, että lähteen identifionti ei ole helppoa. Vakuutan, ettei siellä kikkauksen "Jatka lukemista" takana ollut oikeasti mitään huomion arvoista.

"XX teki pitkän arviointityön YY eli ZZ valtuustokauden toimivuudesta. Arvioinnin mukaan YY-yhteistyö on ollut tärkeässä roolissa seudun tahdon ja äänen kokoamisessa. Toiminnan sisällöt... Jatka lukemista.
 
XX sparrasi ja avusti YY vuoden 2016 aikana seudullisen elinvoimaohjelman laadinnassa. Seudulla nähtiin maakuntauudistuksen ja... Jatka lukemista.

Kaupungit hakevat uutta asentoa uudistusten myllerryksessä. XX auttaa YY kaupunkia uuden kuntastrategian muotoilussa. Noin kymmenen kuukauden strategiaprosessissa kerätään laajalla kyselyllä sidosryhmien ajatuksia tulevasta, haastatellaan keskeisimmät viranhaltijat ja luottamushenkilöt kaupunkiorganisaatiossa,... Jatka lukemista.
 
XX toteutti syksyn 2016 aikana YY: ...ohjelmien ulkopuolisen arvioinnin. Arviointi toteutettiin YY yhteisenä prosessina, ja se kohdistui ...ohjelmien vaikuttavuuteen ja koko ... aluekehittämisjärjestelmän toimivuuteen. Arvioinnin päätavoite oli...  Jatka lukemista.

XX osallistuu YY ammattikorkeakoulun upouuden ZZ kampuksen kehittämiseen. XX tekee loppuvuoden aikana suunnitelman ja suosituksia uuden kampusalueen elinkeinopoliittisesta hyödyntämisestä. Tavoitteena on maksimoida ZZ kampuksen paikalliset elinkeinopoliittiset vaikutukset... Jatka lukemista."


Varsinainen asiani on tyytymättömyys uusien ammattien harjoittajien ammattitaitoon. Moni seppä osaa takoa, moni muurari muurata. Vaan kuinka moni "konsultti" tietää yhtään mitään? Kuinka moni "tietokirjailija" tietää aiheestaan olennaista? Kuinka moni "tulevaisuuden tutkija" ymmärtää edes nykyisyyttä!

Ja ... ennen kaikkea ... olemmeko totuuden jälkeisessä yhteiskunnassa jo luovuttaneet ja myyneet "taivasosamme" klikkien virittäjille? Ikään kuin ikuisuus ja syvällisyys löytyisi sieltä klikin takaa.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

MrKAT

  • Vieras
Vs: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« Vastaus #1 : Ma 19.12.2016, 22:42:11 »
Muistin ja löysin tämän salailevien klikkiotsikoiden puolustajan: journalisti Heikki Kärki, Keskisuomalainen-konsernista,
joka tuntuu kritisoivat yli 100 000 suomalaisen Klikinsäästäjät-someryhmää:

12.03.2016 03:00
Älä klikkaa tätä otsikkoa
..
Höpönassut. Aloitin toimittajan työt 15 vuotta sitten. Silloin konkarit toistelivat otsikoinnin ohjenuoraa: sell it, don’t tell it. Suomeksi: myy juttusi, älä kerro sitä. Nuo konkarit olivat kuulleet ohjeen edellisen sukupolven ammattilaisilta, jotka olivat kuulleet sen sitä edellisiltä... On outoa kaivata mediamaisemaa, jossa kaikki olennainen on kerrottu otsikoilla, sillä sellaista ei ole koskaan ollutkaan."

 - http://www.ksml.fi/mielipide/kolumni/%C3%84l%C3%A4-klikkaa-t%C3%A4t%C3%A4-otsikkoa/743929

Mutta hänkin haluaa: laatujournalismia otsikoiden takaa.
Minä kuitenkin tahtoisin myös osuvat - salaamattomat - otsikot.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« Vastaus #2 : Ti 20.12.2016, 09:47:44 »
Muistin ja löysin tämän salailevien klikkiotsikoiden puolustajan: journalisti Heikki Kärki, Keskisuomalainen-konsernista,
...
Mutta hänkin haluaa: laatujournalismia otsikoiden takaa.
Minä kuitenkin tahtoisin myös osuvat - salaamattomat - otsikot.

Heikki Kärki muistaa journalismin historiasta jonkin säiken oikein, mutta kadottaa pointin ja seuraa väärää tähteä urallaan.

The Economist käyttää hyvää otsikointitapaa, jossa  pääotsikko on vapaasti valittu sanonta, sanaleikki tai muu tyylillinen assosiointi, mutta alaotsikko on tyhjentävä ilmaus itse tekstin aiheesta. Esimerkiksi:

"A fox for the henhouse
Donald Trump's environment tsar may not believe in climate change"


Kysymys kuuluukin: Mihin journalisti tähtää?

The Economistin tyyli hakee tilaajia lukijoidensa ajankäyttöä kunnioittavalle lehdelle. Kuulun niihin, jotka raottavat kukkaronsa nyörejä tälle.

Rankin klikkauttaja elää klikkauksen avaaman mainoksen ehdoilla. Optimointi ei tässä kytkeydy journalismiin kuin aivan marginaalisesti.

Valitettavan moni entinen journalisti onkin huomaamattaan siirtynyt mainosalalle paperille painetun sanan korvautuessa elektronisella.

mks

PS: Tässä on hiukan samaa logiikkaa kuin Clintonin hävitessä Trumpille. "Laatulehti" ei pärjää viihtellis-kaupallisessa kilpailussa ryhtymällä viihtellisemmäksi. On nostettava tasoa ja oikeasti erotuttava laadulla olipa välineenä äänestyskoppi, paperi tai kuvaruutu. Laaduttoman markkinan puolella on aivan omat taitajansa.

Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

MrKAT

  • Vieras
Vs: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« Vastaus #3 : Ti 20.12.2016, 17:20:40 »
Tämä muistelma saattoi olla 90-luvulta mutta se oli tällainen (lehtihaastattelu):
Brittien saarilta tuli joku media asiantuntija Suomeen ja katseli Suomen tv-uutisia.
 Hän piti meidän(silloista) tapaamme kertoa käsiteltävät pääaiheet jo alussa  typeränä.
Katsojat olisi pitänyt koukuttaa salaamalla tulevat aiheet.

Harhauttava/salaperäinen klikkiotsikointi on ryöminyt myös Tivi:in ja muihin erikoisalojen uutisiinkin aivan viime vuosina.  Paha merkki. Tosin aivan viime aikoina näyttäisi ehkä hiukan järkevöityneen. Olisko lukijat protestoineet?



MrKAT

  • Vieras
Vs: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« Vastaus #4 : Ke 21.12.2016, 22:25:38 »
Tuli mieleen sama tai samat (osa)syylliset kuin Trumpin valhetoimistojen tapauksessa. Eli:
Onko FB:llä ym somella suuri osuus tässä klikkimedian -käryjen muodostamisessa? Kiihdyttänyt?

Laika

  • Vieras
Vs: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« Vastaus #5 : Ti 21.02.2017, 06:28:19 »
PS: Tässä on hiukan samaa logiikkaa kuin Clintonin hävitessä Trumpille. "Laatulehti" ei pärjää viihtellis-kaupallisessa kilpailussa ryhtymällä viihtellisemmäksi. On nostettava tasoa ja oikeasti erotuttava laadulla olipa välineenä äänestyskoppi, paperi tai kuvaruutu. Laaduttoman markkinan puolella on aivan omat taitajansa.

Tuo pitää paikkansa: ei kannata yrittää kilpailla samoilla markkinoilla kaikkien muiden kanssa, vaan luoda omat markkinansa.

Rebus

  • Vieras
Vs: Klikkikäryn sumuttama yhteiskunta
« Vastaus #6 : Ke 15.03.2017, 13:17:39 »
Lukemani Talouselämä harjoitti nettisivuillaan vielä viime vuonna pääasiassa klikkiotsikointia. Sinänsä ymmärrettävää, kun lehden päätuote on aikakauslehti ja nettisivut pääasiassa kokoelma muiden medioiden jutuista. Rasittavaa kuitenkin. Nyttemmin tilanne tuntuisi parantuneen. Ehkä huomasivat, ettei talouslehden nettisivu pysty kilpailemaan iltapäivälehtien kanssa. Tämänpäiväisissä lehden tuoreimmissa on pääasiassa viitatun jutun sisällön tiivistäviä otsikoita, tosin klikkiotsikkokin sentään joukosta löytyy, mutta ei sekään ole pahimmasta päästä:


Älä osta tätä häkävaroitinta - Tukes testasi viisi varoitinta, yksi reputti

http://www.talouselama.fi/uutiset/ala-osta-tata-hakavaroitinta-tukes-testasi-viisi-varoitinta-yksi-reputti-6632938