Hiekkalaatikko > Kuperkeikka

Ruoanlaitto

<< < (2/5) > >>

MrKAT:
Minä olisin/olen jäävi ohjeistamaan, suosin nopeutta ja tuoreutta. Sukulaisen kanssa vast'ikään keitimme lihakeittoa.
Hän olisi pannut jauhelihan ensin kypsymään eli ruskistumaan puulla lämmitetyn uunin jälkilämpöön ja vasta seuraavana päivänä  keitetty siitä pottuin ja porkkanain kanssa lihakeittoa. Minä siihen että "miksi niin vaikeasti??". Olisin pannut suoraan. Oli vähällä tulla lihava riita, "keitä sitten ite!", mikä on perin harvinaista välillämme. (Hän on suvumme keittotaitoisin, joka sai sen tavallaan perintönä äidiltään).  Lopulta sain sovittua asian (kunpa muistaisin millä diplomaattitempuilla sen tein!) ja tehtiin minun tavallamme, suoraan kattilaan, ja hyvää tuli. Vaikkei talosta löytynytkään pippuria eikä lihaliemikuutioita.
  Kaalia syön useimmiten kerältä suoraan, erikoisesti iltaisin "välipalakeksinä". Pantiin me sitäkin siihen lihakeittoon.

Sitenkin jäävi, että syön melko askeettisesti. Saan tarpeeksi kulinaarisia elämyksiä usein jo pelkästä ruisleivästä, kaalinlehdestä jne. Sukulaiselle ja itselle teen sydänystävällistä sörsseliä: marjoja, rasvatonta maitorahkaa. Siihen riittää teelusikallinen tai pari Valion Eskimo Minttujäätelöä niin siitä tulee huomattava kulinaarinen elämys. 1 L jäätelöpaketti toimii siis mausteena ja tuntuu riittävän monta kuukautta. (Onkohan meillä semmoset makugeenit että vähempikin riittää? Silloin olisin vielä jäävimpi?)

Patu:
En pysty ottamaan kantaa lihakeiton oikeaoppiseen valmistukseen. Pippuria ja lihaliemikuutioita suosittelen kyllä varsinkin jos käytetään jauhelihaa. Olen myös suurustanut keittoa sulatejuustolla tai jopa smetanalla.

Ruisleipä antaa kulinaarisen elämyksen, riippuen hieman sen valmistukseen käytetystä juuresta.

Kaali raakana on vatsalle aika vaativaa käsiteltävää, kannatan hapankaalia.

mks:

--- Lainaus käyttäjältä: MrKAT - La 29.09.2018, 21:37:54 ---Minä olisin/olen jäävi ohjeistamaan, suosin nopeutta ja tuoreutta.

--- Lainaus päättyy ---

Lihan laitoin keittoon ihan viime vaiheessa 5 vuorokautta teurastuksen jälkeen jääkaapissa säilytettynä, mutta kyse oli kaalista ja sipulista. Osoittautui, että sama kärsivällisyys, joka tuottaa hyvän kaalipiiraan toimi myös lammaskaalissa. Aiemmin keitettyäni lammaskaalin söin sitä vasta seuraavana päivänä. Tästä lähtien muhitan kaali/sipuli pohjaa aiempaa pidempään ja lisään lampaan vasta lopuksi.

mks

PS: Oli muuten silti vielä parempaa seuraavana päivänä

Hippi:
Parhaan lihakeittoni teen siten, että ostan karjalanpaistilihat (possua ja nautaa) ja kypsennän lihan karjalanpaistin tapaan uunissa. Mausteena sipuli, pippuria, suolaa ja laakerinlehti. Tähän aikaa vievään valmistustapaan on yksinkertaisena selityksenä, että näin lihasta tulee mureaa ja liemi voimakkaan maukasta ilman liemikuutioita. Pelkästään keittämällä en ole vielä kertaakaan onnistunut saamaan lihasta mureaa. Inhosin äitini tekemää lihakeittoa, jossa lillui sitkeitä lihapaloja.
 
Tuon uuniosuuden usein teen edellisenä päivänä. Kunnollisesti jäähtyneestä karjalanpaistista voi pinnalta kerätä ylimääräisen kovan rasvan pois. Sitten vain lisätään vettä, keittojuureksia (porkkanaa, lanttua, purjoa selleriä) sekä perunaa, keitetään kypsäksi ja tarkistetaan mausteet ja lisätään tarvittaessa.

Patu:

--- Lainaus käyttäjältä: Hippi - La 06.10.2018, 21:25:51 ---Parhaan lihakeittoni teen siten, että ostan karjalanpaistilihat (possua ja nautaa) ja kypsennän lihan karjalanpaistin tapaan uunissa.
.........................

--- Lainaus päättyy ---

Menee kokeiltavaksi.
Vaatii pari päivää eikä sopivaa aikaa ole löytynyt.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta