Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 18768 kertaa)

Laika

  • Vieras
Ruoanlaitto
« : La 21.01.2017, 22:38:45 »
Pitäisikö valkosipuli ensin paistaa, vai laittaa esimerkiksi keittoruokiin raakana ja pieniksi pilkottuna? En tiedä, miten saisin parhaiten valkosipulin maun esille.

Saatan myös käyttää liikaa kaikenlaisia mausteita, jolloin niiden maut peittävät toisensa. Laitoin tänä iltana kasvissoppaani neljä kynttä valkosipulia, ja siltikään se ei mielestäni maistu keitossa tarpeeksi  :o

Ikin00bina minua myös kiinnostaa, teenkö oikein paistaessani ensin sipulin pannulla ennen keittoon lisäämistä. Kiinnostavana yksityiskohtana sanottakoon, että ruokailun jälkeen tunsin valkosipulin kyllä erinomaisen selkeästi korvavaikussani, vaikken ollutkaan aivan tyytyväinen aromin läpäisevyyteen itse keitossa.
« Viimeksi muokattu: La 21.01.2017, 23:08:57 kirjoittanut Laika »

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1 : Su 22.01.2017, 13:46:31 »
Pitäisikö valkosipuli ensin paistaa, vai laittaa esimerkiksi keittoruokiin raakana ja pieniksi pilkottuna? En tiedä, miten saisin parhaiten valkosipulin maun esille.

Saatan myös käyttää liikaa kaikenlaisia mausteita, jolloin niiden maut peittävät toisensa. Laitoin tänä iltana kasvissoppaani neljä kynttä valkosipulia, ja siltikään se ei mielestäni maistu keitossa tarpeeksi  :o

Valkosipulin maku on rasvaliukoinen ja melko hyvin kuumuutta kestävä. Itse lisään valkosipulin ruokaan paistamalla sen sapuskan rasvassa paistettavien osien mukana. Havaintoni mukaan keiton happamuus vähentää valkosipulin makua syödessä mutta ei kanssaihmisten moittimaa hajua. Soppaa tehdessä käytän pannussa ainakin sipulin, sellerin ja porkkanan.


Lainaus
minua myös kiinnostaa, teenkö oikein paistaessani ensin sipulin pannulla ennen keittoon lisäämistä.

Laitan sipulin raakana ainoastaan raakasalaattiin ja hampurilaiseen. Aina muulloin vähintään kuullotan sen, sapuskan laadusta riippuen myös ruskistan. Joihinkin keittoihin (ainakin jos siinä on tomaattia ja anista) paahdan sen tummaksi.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Laika

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #2 : La 18.02.2017, 05:57:57 »
Aah, sain ystäväni vaimolta talvikeittoa. Se oli erittäin liemevää koostumukseltaan, en ole aiemmin moista syönyt. Mukana tuntuivat chili ja olennaisesti kookosmaito. En kysynyt reseptiä, mutta se maistui merkillisen hyvältä ollakseen periaatteessa niin laihaa ja yksinkertaista.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #3 : Ti 25.09.2018, 18:45:12 »
Minulla on kaalia ja lammasta. Luontevimmin syntyisi lammaskaalia.

Kun teen kaalipiirakkaa, keittelen ensin öljyssä freesattua sipulia ja kaalia yhtenä päivänä, jatkan seuraavana ja kolmantena kunnes jonkinlainen fermentoituminen on muuttanut massa tummaksi, makeaksi ja voimakkaan makuiseksi.

Lammaskaalin olen aina tehnyt ilman muhittamista ja vaaleana. (1 osa luista lammasta, 1 osa kaalia, 1/3 osa sipulia, 1/10 osa porkkanaa, + meiramia, pippuria (sekoitus), timjamia, suolaa sekä hiukan valkosipulia ja balsamiviinietikkaa)

Pyydän ottamaan kantaa pitäisikö kaalin ja sipulin freesattu sekoitus käsitellä kuten kaalipiirakkaan vai tehdä keitos saman tien valmiiksi. Arvostan muitakin vihjeitä. Sarjakuvahahmo Vihtori oli oikealla tiellä lammaskaalin kaipuussaan. Ymmärrettävästi sitä ei kannata tehdä LVI-vammaisessa kerrostalossa, jossa keittiön höyryt vaeltavat porraskäytävään. Itse voin onneksi arvioda ruokaa yksistään lopputuloksen mukaan.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #4 : To 27.09.2018, 14:58:49 »
Näinhän on, että kun itse kysyy ja vastaa, ei joudu konfliktiin!

Hiukan jännäsin tuleeko liian makeaa, kun antaa kaalin ja sipulin fermentoitua. Tein lammaskaalin valmiiksi kahden päivän muhimisen jälkeen. Voi että tuli hyvää!

Minulla oli siis kaksi n 6kg lampaan viulua, joista leikkasin polvesta ja lonkkanivelestä irti säären ja lantion (paistit menivät pakkaseen). Irrotin n 1.5 kg lihaa luista. Laitoin voita ja oliiviöljyä 10l kattilan pohjalle ja päälle 2.5 kg kaalia sekä 750g sipulia pilkottuna. Kuumensin kunnes ensi merkit rusketuksesta tuli käännellessä pinnalle. Lisäsin vapautetut luut sekä 30g siirappia ja keitiin kaksi tuntia, jätin seuraavaan päivään, kuunmensin ja keitin puoli tuntia ja jatkoin seruaavana päivänä ( tänään).

Lisäsin kattilaan 3 valkosipulin kynttä murskattuina, 40g suolaa, 3 teelusikallista mustapippurirouhetta, 2 teelususikallista jauhettua valkopippuria, ruokalusikallinen kuivattua meiramia ja 2 teelusikallista kuivattua timjamia (tuore olisi maukkaampaa, mutta lammaskaalin aikaan tyydyn kuivaan), ruokalusikallieen sinapinsiemeniä, 2dl hakattua persiljaa ja ruokalusikallisen hakattua tuoretta salviaa, 3 ruokalusikallista hyvää balsamiviinietikkaa (neljä lehteä), kolme lehtisellerin vartta pilkottuina ja kaksi pienehköä porkkanaa murustettuina.

Pilkoin lihat n 1cm paloiksi ja kärätytin pannussa pippurin ja suolan maustamina. => soppaan, jota keitin kaksi tuntia.

Hyvää tuli! Oheen suosittelen Laitilan IPAa.

mks
 
« Viimeksi muokattu: To 27.09.2018, 15:35:10 kirjoittanut mks »
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

MrKAT

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #5 : La 29.09.2018, 21:37:54 »
Minä olisin/olen jäävi ohjeistamaan, suosin nopeutta ja tuoreutta. Sukulaisen kanssa vast'ikään keitimme lihakeittoa.
Hän olisi pannut jauhelihan ensin kypsymään eli ruskistumaan puulla lämmitetyn uunin jälkilämpöön ja vasta seuraavana päivänä  keitetty siitä pottuin ja porkkanain kanssa lihakeittoa. Minä siihen että "miksi niin vaikeasti??". Olisin pannut suoraan. Oli vähällä tulla lihava riita, "keitä sitten ite!", mikä on perin harvinaista välillämme. (Hän on suvumme keittotaitoisin, joka sai sen tavallaan perintönä äidiltään).  Lopulta sain sovittua asian (kunpa muistaisin millä diplomaattitempuilla sen tein!) ja tehtiin minun tavallamme, suoraan kattilaan, ja hyvää tuli. Vaikkei talosta löytynytkään pippuria eikä lihaliemikuutioita.
  Kaalia syön useimmiten kerältä suoraan, erikoisesti iltaisin "välipalakeksinä". Pantiin me sitäkin siihen lihakeittoon.

Sitenkin jäävi, että syön melko askeettisesti. Saan tarpeeksi kulinaarisia elämyksiä usein jo pelkästä ruisleivästä, kaalinlehdestä jne. Sukulaiselle ja itselle teen sydänystävällistä sörsseliä: marjoja, rasvatonta maitorahkaa. Siihen riittää teelusikallinen tai pari Valion Eskimo Minttujäätelöä niin siitä tulee huomattava kulinaarinen elämys. 1 L jäätelöpaketti toimii siis mausteena ja tuntuu riittävän monta kuukautta. (Onkohan meillä semmoset makugeenit että vähempikin riittää? Silloin olisin vielä jäävimpi?)
« Viimeksi muokattu: La 29.09.2018, 21:48:30 kirjoittanut MrKAT »

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #6 : Su 30.09.2018, 19:31:36 »
En pysty ottamaan kantaa lihakeiton oikeaoppiseen valmistukseen. Pippuria ja lihaliemikuutioita suosittelen kyllä varsinkin jos käytetään jauhelihaa. Olen myös suurustanut keittoa sulatejuustolla tai jopa smetanalla.

Ruisleipä antaa kulinaarisen elämyksen, riippuen hieman sen valmistukseen käytetystä juuresta.

Kaali raakana on vatsalle aika vaativaa käsiteltävää, kannatan hapankaalia.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #7 : Ke 03.10.2018, 18:54:42 »
Minä olisin/olen jäävi ohjeistamaan, suosin nopeutta ja tuoreutta.

Lihan laitoin keittoon ihan viime vaiheessa 5 vuorokautta teurastuksen jälkeen jääkaapissa säilytettynä, mutta kyse oli kaalista ja sipulista. Osoittautui, että sama kärsivällisyys, joka tuottaa hyvän kaalipiiraan toimi myös lammaskaalissa. Aiemmin keitettyäni lammaskaalin söin sitä vasta seuraavana päivänä. Tästä lähtien muhitan kaali/sipuli pohjaa aiempaa pidempään ja lisään lampaan vasta lopuksi.

mks

PS: Oli muuten silti vielä parempaa seuraavana päivänä
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #8 : La 06.10.2018, 21:25:51 »
Parhaan lihakeittoni teen siten, että ostan karjalanpaistilihat (possua ja nautaa) ja kypsennän lihan karjalanpaistin tapaan uunissa. Mausteena sipuli, pippuria, suolaa ja laakerinlehti. Tähän aikaa vievään valmistustapaan on yksinkertaisena selityksenä, että näin lihasta tulee mureaa ja liemi voimakkaan maukasta ilman liemikuutioita. Pelkästään keittämällä en ole vielä kertaakaan onnistunut saamaan lihasta mureaa. Inhosin äitini tekemää lihakeittoa, jossa lillui sitkeitä lihapaloja.
 
Tuon uuniosuuden usein teen edellisenä päivänä. Kunnollisesti jäähtyneestä karjalanpaistista voi pinnalta kerätä ylimääräisen kovan rasvan pois. Sitten vain lisätään vettä, keittojuureksia (porkkanaa, lanttua, purjoa selleriä) sekä perunaa, keitetään kypsäksi ja tarkistetaan mausteet ja lisätään tarvittaessa.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #9 : To 11.10.2018, 18:39:50 »
Parhaan lihakeittoni teen siten, että ostan karjalanpaistilihat (possua ja nautaa) ja kypsennän lihan karjalanpaistin tapaan uunissa.
.........................

Menee kokeiltavaksi.
Vaatii pari päivää eikä sopivaa aikaa ole löytynyt.

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #10 : To 11.10.2018, 21:29:23 »
Silloin kun lapset oli kotona, tein karjalanpaistin viikonloppuna syötäväksi normaalisti perunamuussin tai koko perunan kera. Viikolle, parillekin arkipäivälle, jatkoin karjalanpaistin loput lihakeitoksi. Eli en tuota lihakeittoa läheskään aina varta vasten tehnyt, vaan se tuli bonuksena.

Yhdellä uunin kuumennuksella tuli useammalle päivälle einettä, kun teki isomman annoksen kerralla.

Keittojuurekset muokkaavat liemen makua niin paljon, että ei lainkaan tunnu siltä, että joutuu syömään samaa ruokaa monta päivää peräkkäin. Tosin minulla ei ole ikinä ollut mikään ongelma syödä samaa ruokaa useampana päivänä ja lapsillahan oli koulusa päivittäin vaihtuvat lounaat, joten eipä se heitäkään haitannut.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #11 : La 13.10.2018, 16:48:43 »
Tuli kokeiltua Hipin esittämää lihakeitto- tapaa.
Kun pahimmat rasvat oli paistinliemestä kuorittu, kaadoin liemen kattilaan ja vettä lisäksi. Sekaan juurekset ja kiehumaan.
Tämän tempun tarkoitus oli välttää lihojen kypsyminen liian mössöksi. En tiedä oliko turha pelko.
Kun juurekset olivat melkein kypsät, kaadoin lihat keittoon.
Lyhyt kypsennys, maistaminen ja ei kun syömään.
Vaati kyllä liemikuution.

Maistuu!

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #12 : Su 04.11.2018, 15:50:51 »

Jatketaan aiheesta kaali.

Hiljattain luin jostain idean, että jos pitää kaalikääryleistä, mutta ei jaksa niitä väkertää, niin oikotienä onneen on lihapullat, joihin on rouhittu kaalia joukkoon. Sytyin ajatukselle ja ostinkin jo tarvikkeet, mutta mieli muuttui keittiössä. Päätinkin tehdä kaalilaatikon. Nimitän kyllä paistostani kaalimössöksi, sillä jotkut väittävät, että kaalilaatikkoon ei kuulu riisi, jota käytän sitomaan ylimääräisen nesteen.

Tuntuu olevan aina yhtä vaikeaa ostaa sopivan kokoinen kaali, sillä paino ei aina kerro sitä, miten paljon se menee kasaan kuullottaessa. Jos uunivuoka jää kovin vajaaksi, sekoitan joukkoon pienen pussillisen (tai parikin) pakastettuja keittojuureksia. Niistä tulee täyteläistä makuakin. Siinä tapauksessa, että kuullotettua kaalia on taas liikaa, pakastan ylimääräisen ja käytän sen liha- tai makkarakeiton aineksena. Vaihtelua sekin.


Varmasti jossain vaiheessa tulen kokeilemaan tuota kaalilla jatkettua lihapullataikinaa, mutta luultavasti lihamurekkeen muodossa.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #13 : Su 04.11.2018, 16:27:18 »
^Riisi on makuasia, itse koetan pysyä kotimaisissa raaka-aineissa ja käytän ohraa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #14 : Su 04.11.2018, 17:12:10 »
Mitä laitetaan kastikkeeksi kun syö ituja alkusalaatiksi?

nimim. aloitteleva itujen ystävä