Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 18769 kertaa)

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #15 : Su 04.11.2018, 18:30:24 »

Enpä ole tuota koskaan tullut miettineeksi, vaikka mungpavun ituja aina silloin tällöin teenkin. Tosin, en niitä kyllä koskaan erikseen alkuruokana syö, vaan yleensä laitan muun salaatin joukkoon ja sitten lämpimän ruuan kanssa lautaselle. Minusta esimerkiksi ohut valkosipulilla maustettu salaattikastike toimii hyvin silloin, kun ovat muun salaatin joukossa.
 

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #16 : La 10.08.2019, 13:56:17 »
"Elannossa tuoretta ovat vain koivuhalot. Siksi sieltä kannattaa ostaa juustoa".
                 Helsinkiläistä perimätietoa

Syntymähelsinkiläiselle jotain on jäänyt itämään. Skannaan osuuskaupassa aina juustohyllyä. Räikeä 30% alennustarra juustopaketissa kertoo milloin kypsytetty juusto on alta kuukauden jääkaappisäilytyksen jälkeen parhaimillaan. Tänään kaappasin "parasta ennen" päivän vuoksi alennuksessa olevaa Coeur de Leon -brietä, joka vaatii vielä viikon tai kaksi.

mks

PS: Oli se silti tuplahintaista verrattuna siihen, mitä ostin Korsikalta tasan oikea-aikaisena ilman alennusta. C'est la vie!
« Viimeksi muokattu: La 10.08.2019, 17:08:52 kirjoittanut mks »
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #17 : La 10.08.2019, 19:19:45 »
Tässä pikkukaupungissa juustojen suhteen täytyy tyytyä melko vaatimattomaan valikoimaan. Niinkin yksinkertainen tuote kuin Maasdam löytyy vain toisen ketjun -SOKOS- hyllystä.
Tuo -30% alennustarran tulkinta täytyy muistaa.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #18 : To 15.08.2019, 02:30:22 »
Polar 15% ohutsiivuinen on ollut riittävän herkullinen mulle. Mutta sekin käy terveyden päälle WC:ssä (aivoverisuonen poksahdusta saa peljätä) joten rasva-%:sta riippumatta käytän juustoa hyvin vähän.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #19 : To 15.08.2019, 17:00:15 »
Polar 15% ohutsiivuinen on ollut riittävän herkullinen mulle. Mutta sekin käy terveyden päälle WC:ssä (aivoverisuonen poksahdusta saa peljätä) joten rasva-%:sta riippumatta käytän juustoa hyvin vähän.

Entä jos käyttäisitkin rasvaisempia juustoja?  Esim. 50-60% juustoa kun syö sata grammaa kerralla, niin suolistopa toimii reippaasti. Eikä ole edes haitallista kolesterolille.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-9515968
Fogelholmin mukaan nykytiedon valossa voidaan todeta, että juusto tuskin nostaa kolesterolia, mutta ei se sitä myöskään laske.

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #20 : La 17.08.2019, 09:31:57 »
Kontulassa asuessani ratsasin aina "ALE-tiskin". Paikallisella kauppiaalla oli tapana siirtää laputetut tuotteet omaan erilliseen kylmään päätyhyllyyn. Se oli loistava ostospaikka, kauppa pienoiskoossa, josta yhdellä seisomalla saattoi tehdä huomattavan osan päivän ostoksista.

Sieltä ostin myös erilaisia juustoja maisteltavaksi. Erikoisemmat juustot ovat aika hintavia ja syntymäpihinä en koskaan raaskinut ostaa noita kokeiltavia täysihintaisena. Paras löytöni oli Racclette. En edes tiennyt, että sitä käytettän sulatettuna, kun keksin laittaa sitä ruisleivän päällä mikroon. Harmikseni sitä löytyi tuolta aika harvoin. Tosin tyttäreni oli tästä iloinen, sillä hän puolestaan väitti, että mikro haisi viikon yhden juustoleivän jäljiltä :)

Nykyisessä ruokakaupassani laputetut tuotteet ovat hyllyssä omalla paikallaan ja noiden erikoisempien juustojen myyntitiski on normireittini ulkopuolella, joten eipä ole siellä tullut montaakaan kertaa käytyä tämän viiden vuoden aikana, jonka täällä periferiassa olen asunut.

--
Itselläni on kolesteroli hiukan koholla ja olen viilannut käyttämiäni raasvoja parempien rasvojen suuntaan. En kuitenkaan ole kohduudella käyttämistäni juustoista luopunut. Jos henki lähtee silloin tällöin tukevamman (=rasvaisemman) juustopalan nauttimisesta, niin sittenhän lähtee. En koe tarvetta hysteriaan tuonkaan tiimoilta.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #21 : La 17.08.2019, 20:46:29 »
Entä jos käyttäisitkin rasvaisempia juustoja?  Esim. 50-60% juustoa kun syö sata grammaa kerralla, niin suolistopa toimii reippaasti. Eikä ole edes haitallista kolesterolille.

Olen raivo-kovarasvaton ja lisäksi rasva lihottaa (kamalasti kcal/g). Joten ihan hetkeen en tartu rasvaisimpiin.
(Polar 5%:sta tai 10%:tä olisin käyttänyt 15%:n sijaan vaan kun ei oo).

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #22 : Ma 09.09.2019, 20:33:23 »
Entä jos käyttäisitkin rasvaisempia juustoja?  Esim. 50-60% juustoa kun syö sata grammaa kerralla, niin suolistopa toimii reippaasti. Eikä ole edes haitallista kolesterolille.

Olen raivo-kovarasvaton ja lisäksi rasva lihottaa (kamalasti kcal/g). Joten ihan hetkeen en tartu rasvaisimpiin.
(Polar 5%:sta tai 10%:tä olisin käyttänyt 15%:n sijaan vaan kun ei oo).

Minä olen vuosien jälkeen saavuttanut 93 kilogramman massan ja siinä tuntuu pysyvän, vaikka mitä tekisi ja söisi. Joskus syön huvikseni 100g valkohomejuustoa pelkän maun takia. Broilerin koipireisiäkin menee välillä 3 kpl samaan syssyyn.

Eikös ihmiset yleensä vanhetessaan kuihdu? Olen kerännyt sen vuoksi varamassaa kehoon.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #23 : Ti 17.09.2019, 01:19:05 »
Eikös ihmiset yleensä vanhetessaan kuihdu? Olen kerännyt sen vuoksi varamassaa kehoon.
Sen "varamassan" pitäisi kait olla huomattavilta osin lihasta. TV1:n Perjantai-ohjelmassa, teemana bodaus, ylilääkäri Jan Sundell (jonka kirjan olen muuten lukenut) kertoi havainnollisesti että reisi- ja pakaralihakset on oleellisimmat että jaksaa nousta tuolista ja sängystä ylös vanhanakin. Sitten kun ei jaksa niin jää sänkypotilaaksi ja sen jälkeen elossa tuppaa olemaan enää vajaa vuosi. Rasvalla ei nousta vaan lihaksilla.
  Vanhoilla liikunnan olisi painotuttava nuoria enempi lihasvoima- kuin kestävyyslajeihin ja ruoan proteiinipitoisuuden olisi oltava entistä suurempi tai ainakin riittävyys tarkkailtava. Mutta samalla varottava menemästä liiallisuuksiin proteiinin kanssa koska vanhoilla kait tuppaa olemaan nuoria useammin munuaisvaivoja ja lääkekuormaakin on rasittamassa.


mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #24 : Ma 27.04.2020, 22:12:13 »
Koska paikallinen naisnäkökulma rientää töissä ja patriarkaalisen stereotyypin mukaisesti itse vanhempana jo eläkkeellä, työnjakoomme kuuluu ravintopuolella, että
- tyhjennän tiskikoneen,
- hoidan kauupareissut ja
- teen sapuskan.
Viikonloppuna paikallinen naisnäkökulma halusi erityisistä syistä ottaa ruokavastuun. Resurssikonsultaation peruasteella hain pakasteesta 500g jauhettua lampaan lihaa.
Lauantaina oli  "lammaskiusausta".
- 250g lammasjauhelihaa
- 2 dl ruokakermaa
- 400 g pakasteperunasipulia
- 100 g vuohenjuustipa (Sainte Maure)
- tuntematon runsas määrä rosmariinia
- mustapippuria
- EI VALKOSIPULIA
paistettuna 40 min 200 asteessa.

Olipa osuvaa, vaan sunnuntaina oli
puikulaperunoista tehdyn muusin kanssa pihvejä
- 250g lammasjauheluihaa
- 150g punajuurta raastettuna
- 2 kananmunaa
- 0.5 dl korppujauhoa
- rosmariinia tarpeeksi
- suolaa
- mustapippuria
ja kastikkeena 
- 1 dl turkkilaista jugurttia
- 0.1 dl piparjuuritahnaa
- 0.05 dl makeaa sinappia
- mustapippuria
- hiukan minttua
sekä pöydässä höysteeksi maustekurkkua

Hyvä viikonloppu! Melkoinen haaste arkikokkaukseen!

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare