Kirjoittaja Aihe: Tietämätön utelee vastauksia  (Luettu 35097 kertaa)

MrKAT

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #30 : To 18.10.2018, 20:08:39 »

Nyt on taas hämmästyksen sormi kummastuksen suussa!

Olkoonkin, että alla oleva leike on IP-lehdestä, mutta lausujana on lääkäri (hyvinvointilääkäri Pippa Laukka), niin olettaisin, että ei nyt ihan älyttömiä puhu.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005861498.html

"– Esimerkiksi Eskon tapauksessa laitoin faktat tosi tiukasti tiskiin. Jaksossa monia saattavat yllättää esimerkiksi light-limsojen vaikutukset. Ne itse asiassa herättävät sokerinhimoa ja nostavat diabeteksen riskiä samoin tai jopa enemmän kuin sokerilimut. Niillä on lisäksi vaikutuksia vaikkapa testosteronin määrään, Pippa Laukka selvittää."

Lihavoin lauseen, joka minua jäi mietityttämään, sillä itse käytän Light-limuja, joskin melko satunnaisesti ja hiukan kausittain esim. kuumimpaan kesäaikaan.

En ole huomannut, että ne millään tavalla ainakaan minussa herättäisivät sokerinhimoa, vaan pikemminkin sammuttaa sen. Mutta mihin perustuu väite, että ne nostavat diabetesriskiä?
Minä tiesin että lightit eli "sokerittomat" saattava nostaa diabetes-riskiä. Miksikö? Koska luen tiedeuutisia.

Hiirillä ja ihmisllä Israelissa, julkistettu arvostetussa Nature-lehdessä:
Tutkimus: Makeutusaineet saattavat lisätä diabeteksen riskiä
 - YLE 2014: https://yle.fi/uutiset/3-7477836
Tuo saattoi tiedemaailman sormet suuhun. Epäilyttävää. Tutkimuksessa on oltava jotain vialla? Outoa?!...

3 vuotta myöhemmin tilanne näyttää jo entistä pahemmalta:

Hurja tulos makeutusaineiden ja diabeteksen yhteydestä – kannattaako kevytlimua lipittää?
Tutkijat ovat jo aiemmin liittäneet makeutusaineiden runsaan käytön kohonneeseen diabetesriskiin. Australialaistutkimuksessa kävi ilmi, että vaara voi kasvaa hyvinkin nopeasti – jo kahdessa viikossa.

 - MTV 2017

Tuosta löytyi linkki saman vuoden uutiseen aiempaan kanadalaistutkimukseen.

Vältteletkö sokeria laihtuaksesi? Ikävä yllätys keinotekoisissa makeutusaineissa
... tuloksissa ilmeni merkittävä tilastollinen yhteys keinotekoisten makeutusaineiden kulutuksen sekä lisääntyneen diabeteksen, sydänsairauksien ja lihomisen riskin välillä.
...
Keväällä julkaistussa amerikkalaistutkimuksessa esimerkiksi löytyi mahdollinen linkki keinotekoisten makeutusaineiden ja kohonneen aivohalvaus- ja dementiariskin välillä.

 - MTV 2017

Pippa Laukan väite sokerihimosta ym on nähdäkseni vielä todentamaton hypoteesi, arvausyritys, selittämään tilastollisesti yhä vahventuva korrelaatio: makeutusaineiden käyttäjillä kohonneet riskit ties mihin. (Esim. vielä voisi olla syynä että sokerin välttäjät on sairaampina tms alttiimpina suvun sairauksiin siirtyneet sokerittomiin.)
Tiede ei vielä tiedä miksi mutta ehkä siinä on perää vaikkemme tiedä varmalle miksi.

YLen Prisma tiede BBC-sarjassa lääkäri Mosley taisi selittää kerran jotain genetiikasta että jotkut on alttiiita jos käyttää keinotekoisia. En vain muista enää että mitä sanoi.

Meidän suvussa diabetes on likimain tuntematon ja netin riskimittari antoi suunnillen 0:aa. Diabetesriskiä ei mun tarvi pelätä jos keinotekoisia joskus maistankin. En vain juo muuta kuin vettä, maitoa ja kahvia. Itse purkitan vesijohtovettä matkoille.

Sorry, Hippi.  Kaikesta huolimatta toivon: Mielenrauhaa.

JK. Pitäisin vielä jäitä hatussa. Tiedeuutiset on suht. tuoreita ja  kun satunnainen käyttö niin tuskin suuri riski.
« Viimeksi muokattu: To 18.10.2018, 20:50:55 kirjoittanut MrKAT »

MrKAT

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #31 : To 18.10.2018, 20:24:20 »
Kevytlimsat kuumassa auton peräkontissa ja tavallinen appelsiinijuomakin pitkän ajan säilytyksessä jääkaapissakin muodostavat metanolia (ja aspartaamista ehkä formaldehydiä?). Sen taitaa kyllä huomata maussakin.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #32 : To 18.10.2018, 20:27:59 »
Jos en tietäisi että Hippi ei olutta juo, suosittelisin olutta terveellisenä vaihtoehtona.

Minä en juo olutta terveyssyistä. Vaan ihan muista syistä. Eli joisin todennäköiseti yhtä paljon olutta vaikka se ei olisikaan terveellistä. Jos olut olisi pahaa ja epäterveellistä, voisin harkita vähentämistä. IPA on pahaa, sitä ei pysty juomaan yli kuutta pulloa illassa.

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #33 : To 18.10.2018, 21:15:53 »
Lukasin nuo MrKATin antamat linkit ja aika heppoiset oli selitykset. Ensinnäkin kaikissa olitiin vähän eri mieltä siitä, mikä määrä vaikuttaa. Yhdessä puhuttiin 1,5 litran kevytlimun sisältämästä määrästä ja jossain muussa mainittiin "yhden tai useamman makeutusainetta sisältävän juoman". Mekanismina vaikutus suoliston bakteereihin (olikohan se noin?)

Se, mikä yhdessä linkissä osui silmään, oli maininta, että useimmiten laihduttajat käyttävät kevytlimuja ja laihdutustarpeen olettiin olevan seurausta huonoista ruokailutavoista. Hakematta tulee mieleen väittämä, että jäätelön syöminen aiheuttaa hukkumisia.

Olisikohan se diabetesalttius kuitenkin liikapainon ja huonojen ruokalutapojen syytä ja kevytlimu on vain ohessa oleva ja syntipukiksi valittu?

Jonkun pitäisi tehdä tutkimus vertailuryhmällä, joka syö yltiöterveellisesti eikä ole ylipainoinen joko lainkaan tai ainakaan merkittävästi.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #34 : To 18.10.2018, 23:34:08 »
Tässä on Michael Mosley+co juontama BBC:n ohjelma jonka näin Suomenkin tv:ssä suht äskettäin:

http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/51yxBQyvqpNYPT3PF0LGL3G/are-artificial-sweeteners-bad-for-me

BBC teki 15 koehenkilöllä omat testit (vasemmalla sakariinia, oikealla steviaa nauttineet):



Tuossa on hämmästyttävää että sakariini nosti koehenkilöiden sokeritasoja. Mutta vielä erikoista, tuossa ja  seuraavassa kuvassa (linkissä) on kuvattuna se että sakariini nosti vain joidenkin henkilöiden sokeritasoa, ja niillä oli keskenään samanlainen bakteerikanta suolistossaan. Se ei siis nosta kaikilla vaan vain niillä joilla on tietynlainen bakteerikanta suolistossaan. Toistaiseksi ei ole helppoa halpaa tapaa päätellä etukäteen kellä reagoi. (Ellei sitten ole sokeritautista kaveria jonka mittarilla testaa: ensin kerran ja viikon mussuttaa sakariinia urakalla ja sitten testaa ja vertaa?)

Ja vielä kerran: Minä en jumittuisi selityksiin, selitysten puutteisiin tms koska ihminen on monimutkainen vaihteleva biologinen monimuuttujakone. Tärkeämpi teoreettisten selitysten sijaan on pragmaattinen havainnointi: Syön ainetta x ja verensokerini nousee. => Vältän ainetta x. Etsiköön tulevaisuus selityksen.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #35 : Su 04.11.2018, 17:47:31 »

Nyt on taas hämmästyksen sormi kummastuksen suussa!

Olkoonkin, että alla oleva leike on IP-lehdestä, mutta lausujana on lääkäri (hyvinvointilääkäri Pippa Laukka), niin olettaisin, että ei nyt ihan älyttömiä puhu.
Perjantain (tai oik. tänäisen uusinnan) Sannikka & Ukkolassa selvisi debatista että "Olet mitä syöt" on tosi-tv formaatti, jossa terapeutin/lääkärin on näyteltävä osaansa, S+U:ssa haastateltava ravintoterapeutti ei siis ollut ko.ruoka-ohjelmassa ollenkaan oma itsensä vaan ilkeä piru, ja otos otettiin monta kertaa purkkiin kunnes "noita-akka"näytelmä (ilkeys) tyydytti formaatin vartijoita. Tuo oli 14 vuotta sitten. Tähän nykyiseen ko. haastateltava antoi ehtoja jotka ei yhtiölle kelvanneet.

Asiantuntijoilta tulee kovaa arvostelua:
Nyt puhuu lihavia lytännyt Pippa Laukka: ”Osallistujat ovat olleet vilpittömän tyytyväisiä” - Syömishäiriöliitto: ”Ei mitään hyvää Olet mitä syöt -ohjelmassa”
 - https://www.iltalehti.fi/laihdutus/4fffe4fe-de4a-4bef-8835-347f900d44bb_lh.shtml

Näillä on sama vika kuin Jutta -ohjelmissa, paino tulee ohjelman jälkeen aika pian takaisin, hyvin harva "paranee" kestävästi.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #36 : Su 04.11.2018, 17:55:51 »
YLE Text-tv s. 808 Syyskuun "Mitä suomi lukee" -listan tietokirjalistauksissa humbuugimaakari Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -humbuugikirja on 5. ostetuin "tieto"kirja(!).


  Ken haluaa tietää miksi Heikkilä on humbuugimaakari, voi katsoa:
[1] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/10/antti-heikkilan-hurjaakin-hurjempi.html
  Ja miksi uusi kirjakin on humbuugia voi katsoa:
[2] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/10/antti-heikkila-iskee-takaisin-tai.html
  Ja miten voidaan temppuilla vastaamatta kritiikkiin voi katsoa:
[3] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/11/antti-heikkila-ja-vastaamatta.html

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #37 : Su 04.11.2018, 18:53:08 »
Asiantuntijoilta tulee kovaa arvostelua:
Nyt puhuu lihavia lytännyt Pippa Laukka: ”Osallistujat ovat olleet vilpittömän tyytyväisiä” - Syömishäiriöliitto: ”Ei mitään hyvää Olet mitä syöt -ohjelmassa”
 - https://www.iltalehti.fi/laihdutus/4fffe4fe-de4a-4bef-8835-347f900d44bb_lh.shtml

Pari osaa olen tuota katsonut josko olisi jotain uutta ravintorintamalla. Laukan esiintyminen on kyllä mielestäni niin vastenmielistä, että siihen pariin jaksoon on saanut jäädäkin. Ilmeisesti ohjelman formaatti vaatii hylkäämään asiallisen esiintymisen, koska jaksosta toiseen jatkuu järjetön kohkaaminen ja miltei huutaen esitetty kauhistelu ja saarnaaminen. Ohjelma-aikaa olisi voinut käyttää enemmänkin asialliseen tiedon jakamiseen ja ystävälliseen ohjaamiseen ruoskinnan sijaan.


Aivan toisenlainen ruokaan liittyvä sarja on ollut "Syömällä terveeksi" (Food Hospital, tosi-tv, Iso-Britannia). Harmi vain, että hoksasin sarjan liian myöhään enkä nähnyt siitä kuin muutaman osan. Suomenkielinen nimi oli hiukan harhaanjohtava siitäkin huolimatta että ohjelmassa nimenomaan erilaisiin oireisiin haettiin lievitystä painottamalla ruokavaliossa tiettyjä ruoka-aineita. Ohjelma vaikutti hyvin asialliselta, mielenkiintoiselta ja kiihkottomalta.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #38 : To 20.12.2018, 11:28:32 »
Aivan toisenlainen ruokaan liittyvä sarja on ollut "Syömällä terveeksi" (Food Hospital, tosi-tv, Iso-Britannia). Harmi vain, että hoksasin sarjan liian myöhään enkä nähnyt siitä kuin muutaman osan. Suomenkielinen nimi oli hiukan harhaanjohtava siitäkin huolimatta että ohjelmassa nimenomaan erilaisiin oireisiin haettiin lievitystä painottamalla ruokavaliossa tiettyjä ruoka-aineita. Ohjelma vaikutti hyvin asialliselta, mielenkiintoiselta ja kiihkottomalta.

Luultavasti syömällä saa itsensä ainakin sairaammaksi.

Olen nyt diagnosoinut itselläni ihokeliakian, ihan vaan internetin ja omien tuntemuksien avulla. Melko työlästä on tuo gluteenittoman ruokavalion noudattaminen. Jos hiukankin lipsuu, niin kuukausi menee toipumiseen. Jossain vaiheessa lopetan gluteenittoman, syön taas pullaa ja menen sen jälkeen testeihin hakemaan omalle diagnoosilleni vahvistusta, onneksi ihokeliakia pystytään nykyään ilmeisesti toteamaan ilman ohutsuolesta otettavaa näytettä.

On sivumennen sanoen muuten ikävää tämä vanheneminen, kaikenlaista uutta sairautta ilmenee, mutta mikään vanha jo hankittu ei tahdo hävitä (ehkä lukuunottamatta lapsena diagnosoitu astma). Itselläni on keräiltynä jo verenpainetauti (lääkitys), aluillaan oleva diabetes, kohonnut kolesteroli, glaukooma, heinäallergia, ihokeliakia, ilmeisiä masennusoireita ja alkavaa lerpahtelua alapäässä.

Tasapainoilu näiden viheliäisyyksien kanssa alkaa viedä jo aikaakin huomattavasti, vaivasta puhumattakaan. Yritys lääkitä oloa alkoholilla ei välttämättä auta, aina välillä tulee siitä vielä lisäongelmia.

Hippi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #39 : To 20.12.2018, 13:48:27 »

Oletpa saanut kerättyä varsin ansiokkaan kokoelman erilaisia vaivoja, joista kaikista ei varmaan edes elintapojen reippaalla muutoksella pääse eroon.

Itselläni on sukurasitusta kummankin vanhemman puolelta sekä sydänongelmiin että aikuisiän diabetekseen. Molemmat vanhempani kokivat sydänkuoleman 50 ja 60 ikävuoden välillä. Minulla on vielä paljon tehtävää elämässäni, joten en ehdi vielä kuolemaan. Siksi olen yrittänyt pitää huolta itsestäni, mikä ei ole kovin helppoa ns. herkkupepputaipumuksen vuoksi.
 
Kovan kolauksen koin vuosi sitten, kun olin osallistumassa erääseen tieteelliseen tutkimukseen ja alkukarsinnoissa minut diskattiin kohonneen kolesterolin vuoksi. Lukemat eivät olleet pilvissä, mutta pidempiaikainen suuntaus ylöspäin oli ilmeinen, joten aloitin korjausliikkeen. Juuri eilen sain uudet labratulokset ja lääkäri vaikutti kovin tyytyväiseltä ja kannustavalta kertoessaan niistä. Vuodessa arvot olivat muuttuneet: kokonaiskol. 6.7 -> 5.9, LDL 4.7 -> 3.7 ja HDL 1.4 -> 1.7. Verensokerista tehtiin joku muu koe kuin se tavanomainen, joten siitä en osaa sanoa muuta kuin, että normaali.

Nuo muutokset olin saanut aikaan muokkaamalla ruokavaliotani ihan omin päin. Olen sen verran jääräpää, että minulle ei voi sanoa, mitä pitää tehdä, vaan minun on itse voitava päättää. Kyllähän jokainen normaalijärjellä varustettu pystyy omasta ruokavaliostaan ja elintavoistaan näkemään sen, mitä pitää jättää pois ja mitä lisätä. Bonuksena muutoksista lähti vyötäröltä kuin huomaamatta ylimääräistä mittaa melkoisesti pois.


Tuo gluteiinittomuus on kyllä hankala, jos mieltynyt pastaruokiin ja perinteisiin jauhokastikkeisiin. Omassa ruokavaliossani ei varsinaisessa ruuassa juurikaan ole gluteiinia. Ei siksi että sitä välttelisin, vaan eipä tule kovin usein laitettua sellaista ruokaa, jossa olisi viljaa. G:t tulevat itselläni oikeastaan vain leivästä ja eräistä tietyistä pikkuleivistä, joihin olen ihan vähän koukussa.

Kauan olen saanut elää ilman mitään isompia vaivoja. Ainoa kremppa oikeastaan on raajojen pikkunivelten nivelrikko, joka on kieltämättä ikävä vaiva. Viime aikoina sekin on yllättäen ollut rauhallisempi ja juuri tuosta aiemmin mainitsemastani brittien ohjelmasta sain vinkkiä, että se saattaisi johtua runsaasta chilin syömisestä. Olen useita vuosia parvekeviljellyt chiliä ja syönyt sitä melko intohimoisesti tietämättä lainkaan, että se on hyvä luonnonlääke tulehduskipuun ja tulehduksen lievitykseen. Kurkuma on toinen mauste, jolla sanotaan olevan tulehdusta lievittävä vaikutus.

Harmi vaan, että en kaikkia ohjelmassa mainittuja vinkkejä muista, mutta siinä oli myös mainintoja mielialaan vaikuttavista ruoka-aineista ja ainakin ohjelmassa esiintyvät henkilöt kokivat saaneensa apua neuvoista muokata ruokavaliotaan oikeaan suuntaan. Minuun se teki kyllä vaikutuksen nimenomaan siksi, että olin kokenut muutoksen, jota en osannut selittää ennen kuin selitys annettiin siinä ohjelmassa. Muutos kuitenkin oli niin merkittävä, että nyt olen pystynyt kävelemään taas pitkiä lenkkejä ilman, että on tarvinnut turvautua vahvoihin kipulääkkeisiin lenkkipäivän iltoina.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Tietämätön utelee vastauksia
« Vastaus #40 : To 20.12.2018, 23:35:24 »
YLE Text-tv s. 808 Syyskuun "Mitä suomi lukee" -listan tietokirjalistauksissa humbuugimaakari Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -humbuugikirja on 5. ostetuin "tieto"kirja(!).


  Ken haluaa tietää miksi Heikkilä on humbuugimaakari, voi katsoa:
[1] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/10/antti-heikkilan-hurjaakin-hurjempi.html
  Ja miksi uusi kirjakin on humbuugia voi katsoa:
[2] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/10/antti-heikkila-iskee-takaisin-tai.html
  Ja miten voidaan temppuilla vastaamatta kritiikkiin voi katsoa:
[3] http://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2018/11/antti-heikkila-ja-vastaamatta.html
NO nyt pamahti.
5.12. Skepsis ry antoi Huuhaa-palkinon Otavalle tuosta kirjasta.
Sitten HS teki sitä kriittisen jutun.
Nyt S- ja K-kaupat veti kirjan hyllyistänsä.
Jopa kansanedustaja (lääkäri Mia Laiho, kok) jyrähti kirjan vaaroista.