Minulla on kotona jokseenkin jatkuvasti radio auki Radio Suomella aamusta iltapäivään tai alkuiltaan ja myös koko yön, mutta silloin en aktiivisesti kuuntele. Musiikki on jokseenkin neutraalia ja vain muutamat inhokkiartistit ärsyttävät, mutteivät niin paljoa, että vaivautuisin sulkemaan radiota edes hetkeksi. Soittolistaa ei juurikaan huomaa, sillä niiden tehosoitossa olevien lisäksi on sen verran sekalaista soitettavaa jopa useilta vuosikymmeniltä, että päivän hitit eivät juurikaan erotu. Poikkeuksena tietysti ne inhokit (esim Arttu Wiskari ja marisevalla äänellä laulavat tyttöset).
Harmittavasti ne teemaohjelmat (kantri / blues / joku muu? ) tulevat sitten juuri siihen aikaan, kun en ole radion äärellä. Jake Nymanin eläkkeelle siirtyminen oli suuri menetys, sillä hyvän musiikin lisäksi poistui loistava kevyen musiikin teemaohjelma. No, samaa voi sanoa Heikki Harman ohjelman päättymisestä. Kumpikin kuului suununtaiaamujeni vakiokuunneltaviin. Nykyiset korvikket menevät toisesta korvasta sisään jatoisesta ulos jättämättä mitään suurempaa elämyksellistä jälkeä.
Muuten Radio Suomi on siedettävin radiokanavista. Tosin toimittajien taso vaihtelee melkoisesti. Esim. Paavo Häikiö on ihan mukava jutustelija, kun taas ne pari naista samaan aikaan studiossa on kauhistus. En vaan jaksa kuunnella, miten on heidän henkiökohtainen työmatkansa sujunut tai mitä oli aamupalaksi. Ylipäätään en kyllä haluaisi kanavaa joka vain soittaisi musiikkia ilman puheosuuksia.
En löytänyt tutkimuksessa mitään mainintaa Radio Rock'sta vai mikä sen nimi juuri nyt tällä hetkellä on. Vuosien kuluessa olen pahasti allergisoitunut ko. kanavalle, vaikka genrensä puolesta se olisi minulle kaikkein osuvin. Mutta kun samoja levyjä on soitettu jo 80-luvulta asti, niin kyllä se tökkii vaikka olisi pitänyt vuoden tai parin tauon välillä. Samojen bändien samat levyt aina vaan uudelleen ja uudelleen. Toki matkan varrella on tullut jotain uutta edellisten lisäksi, mutta ne eivät ole niin kovia juttuja, että niiden vuoksi kanavalle siirtyisin. Tuo sitten vielä höystettynä jokseenkin alatyylisellä äijähuumorilla.
Joskus vuosia sitten kuuntelin Radio Helsinkiä, joka mainostaa itseään vielä edelleenkin soittolistattomana. Sen heikkous taas on ollut kuuluvuus. Nyt tietysti voisi netin kautta kuunnella, mutta sen musiikkivalikoima lienee ns. marginaalimusiikkia, joka ei minulle kolahda. En löytänyt ohjelmakohtaisia soittolistoja, jotta olisin voinut vilkaista laajemmin, millaista musiikkia siellä nykyään soi.
Musiikkiriippuvaisena olenkin siirtynyt paljolti Spotifyn kuunteluun. Sitä kautta olen löytänyt paljon hyviä artisteja, joita ei Suomen radioissa ole kai soitettu lainkaan. Lisäksi vanhat tutut artistit ovat avautuneet aivan uudella tavalla ja paljon monipuolisempina kuin olen radiosoittojen perusteella ymmärtänyt.
En kyllä ymmärrä tuota radioiden soittolistajuttua enkä erityisesti tuota aivan järjetöntä tehosoittoa. Ketä tai mitä se ylipäätään palvelee?