Kirjoittaja Aihe: Dieselmoottorin kriisi  (Luettu 81100 kertaa)

Tuco

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #15 : La 03.10.2015, 17:28:24 »

Hyvä. Otetaan siis erikoisen worst case jossa kulutus lisääntyy 22%. Kuinka usein luulet, että the most worst case olosuhteet osuvat kohdalle ?

Riittämätön lämmöntuotto on ongelma myös nykydieseleissä. Vuodessa on vähintään 40 päivää, jolloin ei parjätä ilman lisälämpöä. Sähköautossa puhutaan helposti sadasta päivästä. Lasit huurussa ajaminen on hengenvaarallista. Ja kiellettyä.
Hello darkness, my old friend

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #16 : La 03.10.2015, 18:10:42 »

Hyvä. Otetaan siis erikoisen worst case jossa kulutus lisääntyy 22%. Kuinka usein luulet, että the most worst case olosuhteet osuvat kohdalle ?

Riittämätön lämmöntuotto on ongelma myös nykydieseleissä. Vuodessa on vähintään 40 päivää, jolloin ei parjätä ilman lisälämpöä. Sähköautossa puhutaan helposti sadasta päivästä. Lasit huurussa ajaminen on hengenvaarallista. Ja kiellettyä.

Jos liikkeelle lähdetään latauksesta kannattaa jäät sulattaa auton omalla lämpöpumppujärjestelmällä, jolloin akun kapasiteettiakaan ei kulu vaan sähkö tulee seinästä.
Polttomoottoriautossa sulatus erillisellä lämpöpuhaltimella.


















Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #17 : La 03.10.2015, 18:12:45 »
Kuten Tuco toteaa, sähköautolla niitä päiviä joina lisälämpö on tiukalla on paljon. Tyhjä akku ja 35 asteta pakkasta voi tulla kalliiksi, akku ei kestä mokomaa.

Jos käytät sähköautoasi kaupungissa työmatkoihin keskinopeus on luokkaa 30 km/h ja koko ajan lämmitys on päällä.
Tunnin työmatka kuluttaa sähköä ajamiseen 5,1 kWh ja lämmitykseen 3 kWh. Voit laskea prosentit.

-------

Dieselit alkavat olla vastatuulessa suurissa kaupungeissa, Pariisissa taidetaan kieltää dieselit v:een 2020 mennessä. Infrastruktuuri ei ole valmis sähköautoihin. Ydinvoimaa Ranskassa kyllä on.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #18 : La 03.10.2015, 18:31:59 »
Kuten Tuco toteaa, sähköautolla niitä päiviä joina lisälämpö on tiukalla on paljon. Tyhjä akku ja 35 asteta pakkasta voi tulla kalliiksi, akku ei kestä mokomaa.

Jos käytät sähköautoasi kaupungissa työmatkoihin keskinopeus on luokkaa 30 km/h ja koko ajan lämmitys on päällä.
Tunnin työmatka kuluttaa sähköä ajamiseen 5,1 kWh ja lämmitykseen 3 kWh. Voit laskea prosentit.

-------

Dieselit alkavat olla vastatuulessa suurissa kaupungeissa, Pariisissa taidetaan kieltää dieselit v:een 2020 mennessä. Infrastruktuuri ei ole valmis sähköautoihin. Ydinvoimaa Ranskassa kyllä on.

Tuosta tulee 8,1 kWh, eli hinnaksi noin 80 senttiä. Minkä tahansa sähköauton akku riittää tuohon reissuun ja takaisinkin.

Mitään säästöä ei polttoainelämmityksestä ole saatavissa tässä esimerkissä. Lisälämmitin vie p-ainetta 0,5litraa tunnissa ja sähköä kuluu 50W teholla. Laitteen hinta asennettuna luokkaa 1500€. Jos käytät Webastoa pitkään eikä auto käy, on tuloksena kulunutta polttoainetta, lämmin auto ja tyhjä akku - ei edes starttaa.

Johdonnokkaan vaan, oli sitten sähkö- tai polttomoottori, näin on ikkunat lähtiessä sulat. Esim. Leafissä on lämmitys/jäähdytys kauko-ohjattavissa päälle/pois.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #19 : La 03.10.2015, 19:48:21 »
Jos liikkeelle lähdetään latauksesta kannattaa jäät sulattaa auton omalla lämpöpumppujärjestelmällä, jolloin akun kapasiteettiakaan ei kulu vaan sähkö tulee seinästä.


Pakkasta 30 astetta niin lämpöpumpulla ei tee mitään.
Teorialla ja käytännöllä ei ole teoriassa mitään eroa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #20 : La 03.10.2015, 23:17:49 »
Jos liikkeelle lähdetään latauksesta kannattaa jäät sulattaa auton omalla lämpöpumppujärjestelmällä, jolloin akun kapasiteettiakaan ei kulu vaan sähkö tulee seinästä.


Pakkasta 30 astetta niin lämpöpumpulla ei tee mitään.
Teorialla ja käytännöllä ei ole teoriassa mitään eroa.

Jos pakkasta on vaikka 50 astetta niin cop on edelleen yksi, eikö vain?

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #21 : Su 04.10.2015, 09:40:31 »
Miten iso asia on dieseleiden korvaaminen muilla keinoilla?
Rekisterissä olevista henkilöautoista dieseleitä on 24 %, ja henkilöautoja n. 3,2 miljoonaa. Diesel-henkilöautoja on siis n. 770 000.
Jos ne kaikki keralla korvataan uusilla - esim. sähköautoilla a' 25 000- rahaa tarvitaan n. 20 miljardia. Lisäksi infrastruktuurin muutos.

Luvut eivät ole tarkkoja, mutta dekadi olisi varmaan tuo.
Sen mitä tuo laskelma osoittaa on, että jollain tapaa dieseleillä keplotellaan vielä monta vuotta.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #22 : Su 04.10.2015, 09:59:43 »

Jos pakkasta on vaikka 50 astetta niin cop on edelleen yksi, eikö vain?

Yhdellekään ilmalämpöpumpulle en ole nähnyt lämpökerrointa annettavan alle -25 oC. En pysty tarkistamaan väitettäsi, antaisitko jonkun lähteen.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #23 : Su 04.10.2015, 12:01:46 »

Jos pakkasta on vaikka 50 astetta niin cop on edelleen yksi, eikö vain?

Yhdellekään ilmalämpöpumpulle en ole nähnyt lämpökerrointa annettavan alle -25 oC. En pysty tarkistamaan väitettäsi, antaisitko jonkun lähteen.

Sähkövastuksen COP on yksi. Se käyttää siihen syötetyn energian 100% lämmöksi mutta ei tuota sitä enempää. Samoin lämpöpumppu tuottaa kovillakin pakkasilla vähintään siihen syötetyn energian verran lämpöä.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #24 : Su 04.10.2015, 12:05:54 »
Miten iso asia on dieseleiden korvaaminen muilla keinoilla?
Rekisterissä olevista henkilöautoista dieseleitä on 24 %, ja henkilöautoja n. 3,2 miljoonaa. Diesel-henkilöautoja on siis n. 770 000.
Jos ne kaikki keralla korvataan uusilla - esim. sähköautoilla a' 25 000- rahaa tarvitaan n. 20 miljardia. Lisäksi infrastruktuurin muutos.

Luvut eivät ole tarkkoja, mutta dekadi olisi varmaan tuo.
Sen mitä tuo laskelma osoittaa on, että jollain tapaa dieseleillä keplotellaan vielä monta vuotta.

Tuskin kukaan odottaakaan että koko autokanta vaihdettaisiin sähköisiin muutamassa vuodessa. Parhaimmassakin tapauksessa menee varmaan viitisentoista vuotta ennenkuin henkilöautojen ajosuorite on 80%:sesti sähköistä. Sekin on jo melkein vallankumouksellista.


Tuco

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #25 : Su 04.10.2015, 12:49:30 »
Samoin lämpöpumppu tuottaa kovillakin pakkasilla vähintään siihen syötetyn energian verran lämpöä.

Paitsi jos ulkoyksikön sulana pysyminen edellyttää lämmitysvastusten käyttämistä. Tällöin lämpöpumppu tuottaa vähemmän kuin ottaa. Lisäksi pakkasen lisääntyessä pumpun toimintavarmuus heikkenee. Kun pakkasen vuoksi laakeri leikkaa kiinni, nesteet karkaavat tai kenno jäätyy tukkoon, on käytännön cop silloin tasan nolla.
Hello darkness, my old friend

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #26 : Su 04.10.2015, 13:07:15 »
Samoin lämpöpumppu tuottaa kovillakin pakkasilla vähintään siihen syötetyn energian verran lämpöä.

Paitsi jos ulkoyksikön sulana pysyminen edellyttää lämmitysvastusten käyttämistä. Tällöin lämpöpumppu tuottaa vähemmän kuin ottaa. Lisäksi pakkasen lisääntyessä pumpun toimintavarmuus heikkenee. Kun pakkasen vuoksi laakeri leikkaa kiinni, nesteet karkaavat tai kenno jäätyy tukkoon, on käytännön cop silloin tasan nolla.

Aina välillä kaikki ihmisen tekemät laitteet menevät rikki tai toimivat huonosti. Autoissa sitä lajia esiintyy melko usein. Silti esim. auton polttoaineenkulutustakin mitataan vain tilanteessa jossa se liikkuu ja harvemmin silti 50 asteen pakkasissa.

Monimutkaisuutensa vuoksi nykypolttomoottoriautot alkavat olla jo huoltoliikkeillekin vaikeita tapauksia. Sähköautoissa erilaisia vikaantuvia osia on huomattavasti vähemmän kuin esim. dieseleissä, toki nykyisten autotehtaitten alihankkijoiden harmiksi.


Tuco

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #27 : Su 04.10.2015, 13:59:09 »
Lämpöpumppu voisi teoriassa toimia sähköauton ensisijaisena lämmittiminenä, mikäli pumppu keräisi jarrujen ja sähkömoottorien hukkalämmön.
Hello darkness, my old friend

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #28 : Su 04.10.2015, 15:23:58 »
Lämpöpumppu voisi teoriassa toimia sähköauton ensisijaisena lämmittiminenä, mikäli pumppu keräisi jarrujen ja sähkömoottorien hukkalämmön.

Lähes ideaalisessa autossa sähkömoottorit kuljettavat ja jarruttavat autoa 98% hyötysuhteella. Hukkalämpö on ehkä järkevää ottaa lämpöpumpulla talvella talteen ainakin, jos moottori on keskitetty eli ei sijaitse pyörissä.

Sitä uljaan vaurasta hukkalämpöä, minkä 10l/100km kulutus kustansi, ei tavoitelluilla skenaariolla saavuteta. Talvipakkasilla tarvitaan käytännössä jotain poltettavaa. Onneksi lämmitettäessä polttamalla hyötysuhde on koko lailla parempi kuin liike-energian tuotossa.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #29 : Su 04.10.2015, 15:35:48 »

Tuskin kukaan odottaakaan että koko autokanta vaihdettaisiin sähköisiin muutamassa vuodessa.

Hyvä kuulla.