Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 148934 kertaa)

Renttu

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 27
  • Epäilyttävä henkilö
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #15 : Ti 27.10.2015, 17:22:09 »
Kun järjestelmä saadaan kyllin standardoitua, ilmaantuvat open source korvaavat ohjelmistot.
Tähän menee kyllä tovi. Autoteollisuus ja vakuutusyhtiöt käyvät käsikkäin, ja molemmilla on erityisen yhteiset intressit olla sallimatta open source -modifiointeja. Pikemminkin niin, että uuden auton ostaja sitoutuu jopa korvauksiin auton valmistajalle (Sen lisäkis, että lähtee takuu, eikä vakuutus korvaa mitään), mikäli sorkkii softaa. Näin uumoilen, koska ajanhenkemme suosii tätä lajia.
Evil genius seeking minions to sacrifice their lives in a world domination attempt. Must be prepared to work 24/7.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #16 : Ti 27.10.2015, 18:16:56 »
Yksi kunnon kämmi autonomisten autojen kanssa ja huomataan, että hyvä on jos aina on saatavissa myös kuljettajan ohjaamia autoja, tietysti kaikella kohtuullisella ajonohjaamisälyllä varustettuna.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #17 : Ti 27.10.2015, 19:22:50 »
Yksi kunnon kämmi autonomisten autojen kanssa ja huomataan, että hyvä on jos aina on saatavissa myös kuljettajan ohjaamia autoja, tietysti kaikella kohtuullisella ajonohjaamisälyllä varustettuna.

Luultavasti itseohjaamattomia autoja myydään tulevaisuudessa vain erikoiskäyttöön, ajajille jotka voivat todistaa olevansa konetta parempia.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #18 : Ti 27.10.2015, 19:51:30 »
Jotenkin tuntisin oloni turvallisemmaksi jos vastaantuleva auto olisi automaattiohjauksessa mieluummin kuin rattijuopon tai potentiaalisen sydänkohtauspotilaan ohjailtavana.

Turvallisempana pidän ratkaisua, jossa auto tarkkailee kuskin toimia ja ajokuntoa ja puuttuu vain silloin tapahtumiin kun kuski ei ole kunnossa.

............

Yksi kunnon kämmi autonomisten autojen kanssa ja huomataan, että hyvä on jos aina on saatavissa myös kuljettajan ohjaamia autoja, tietysti kaikella kohtuullisella ajonohjaamisälyllä varustettuna.

Luultavasti itseohjaamattomia autoja myydään tulevaisuudessa vain erikoiskäyttöön, ajajille jotka voivat todistaa olevansa konetta parempia.

Ilmeisesti oletat että todistamatta kone on parempi kuin ihminen.

Poliisit, ambulanssit, rajavartijat, valtionpäämiesten kuskit, ..... tarvitsevat erikoisluvan vaikka vain ylittääkseen nopeusrajoitukset ja käyttääkseen  kaistoja vähän luovemmin.



« Viimeksi muokattu: Ti 27.10.2015, 20:06:34 kirjoittanut Patu »

Renttu

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 27
  • Epäilyttävä henkilö
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #19 : Ke 28.10.2015, 16:34:29 »
Pikavisiitillä; eilen kirjoittamani saa tuoreen tilannepäivityksen, josta olin äimänä: It's OK to hack your own car, US copyright authorities rule (The Guardian). Yhdysvalloissa on siis eilen annetulla päätöksellä laillista hakkeroida auton softaa, joskin tämä on ohjeistus. Lobbaus aiemmin esittämäni suuntaan kuitenkin jatkunee.
Evil genius seeking minions to sacrifice their lives in a world domination attempt. Must be prepared to work 24/7.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #20 : Ke 28.10.2015, 19:36:54 »
Jotenkin tuntisin oloni turvallisemmaksi jos vastaantuleva auto olisi automaattiohjauksessa mieluummin kuin rattijuopon tai potentiaalisen sydänkohtauspotilaan ohjailtavana.

Turvallisempana pidän ratkaisua, jossa auto tarkkailee kuskin toimia ja ajokuntoa ja puuttuu vain silloin tapahtumiin kun kuski ei ole kunnossa.

............

Yksi kunnon kämmi autonomisten autojen kanssa ja huomataan, että hyvä on jos aina on saatavissa myös kuljettajan ohjaamia autoja, tietysti kaikella kohtuullisella ajonohjaamisälyllä varustettuna.

Luultavasti itseohjaamattomia autoja myydään tulevaisuudessa vain erikoiskäyttöön, ajajille jotka voivat todistaa olevansa konetta parempia.

Ilmeisesti oletat että todistamatta kone on parempi kuin ihminen.


Ei mene kovinkaan kauaa kun kone on lähes kaikkia ihmisiä parempi ajaja. Kehityssuunta on selvä.

Saa olla melko erikoinen ihminen jos päihittää esim. laskutoimituksissa koneen, ainakin jos uusia tehtäviä annetaan toistuvasti useiden tuntien ajan. Kun autollaajon softapuoli on saatu riittävän hyväksi ja anturointi ja tiedonkeruu on kunnossa, ihminen tuskin pärjää.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #21 : Ke 28.10.2015, 19:51:03 »
Kun autollaajon softapuoli on saatu riittävän hyväksi ja anturointi ja tiedonkeruu on kunnossa, ihminen tuskin pärjää.

Kyllä. Ja siihenhän ei mene kuin vuosi...pari.

Tässä Teslan koeajossa loppupäätelmä oli, että kyllä moottoritiellä on kiva antaa automaattiohjata mutta kaupungissa pitää itse ottaa ratti käteen. Itse asiassa pitää koko ajan ajaa kädet ratilla.
Entäs lumisella metsätiellä missä ei ole kaistamerkkejä? Miten syvälle metsään Tesla näkee hirvet?

Mutta tämä ei enää liity etiikkaan.

Etiikasta: tulisiko automaattiohjatun auton noudattaa samaa etiikkaa kuin manuaaliohjatun? Jos ei niin miksi ei?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #22 : Ke 28.10.2015, 20:14:43 »

Etiikasta: tulisiko automaattiohjatun auton noudattaa samaa etiikkaa kuin manuaaliohjatun? Jos ei niin miksi ei?

Varmaan automaattiohjaukseen tulee olemaan oppiva. Se mukauttaa toimintonsa ajajan käyttäytymisen mukaan.

Tosin kovin pitkälle menevää holtittomuutta se tuskin haluaa oppia. Jos on esimerkiksi kiihdyttämällä tapana pelotella suojatietä ylittämään aikovia lapsia, sitä tuskin saa kunnolla ohjelmoitua autoa oppimaan. Siinä mielessä automaatti voi toimia ihmistä eettisemmin. Jokainen on varmaan havainnut huonoa tai kelvotonta käyttäytymistä ratin takana, semmoista ei mikään autotehdas halua varmaankaan vehkeihinsä ohjelmoida.

Toisaalta halutut reittivalinnat ja vastaavat rutiininomaiset toimintatavat oppinee softa helpostikin.

Kromi

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #23 : Ke 28.10.2015, 20:44:06 »
Mitä ilmeisemmin robottiautojen pitäisi olla myös sähköisiä?

Juu juu, kyllähän jonkinasteinen automaatti ohjaus tulee autoihin, mutta niin kauan kuin maailmassa on inhimillisiä tekijöitä, ei kyseinen skenaario tule toteutumaan ainakaan innoikkampien hypettäjien toivomalla tavalla....

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #24 : To 29.10.2015, 08:02:35 »

Toisaalta halutut reittivalinnat ja vastaavat rutiininomaiset toimintatavat oppinee softa helpostikin.

En halua istua kyydissä kun auto opettelee ajamaan.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #25 : To 29.10.2015, 09:44:39 »

Toisaalta halutut reittivalinnat ja vastaavat rutiininomaiset toimintatavat oppinee softa helpostikin.

En halua istua kyydissä kun auto opettelee ajamaan.

Auton ajaminen on robotille triviaalia hommaa. Enemmän haastetta on moottoripyöräilyssä, sitäkin kokeillaan jo!

Lainaus
Tokion moottoripyöränäyttelyssä esiteltiin keskiviikkona Yamahan osastolla vempele, joka omalla tavallaan varmasti mullistaa maailmaa, nimittäin Yamahan Motobot 1. Se on moottoripyörällä ajava robotti. Yamahan esittelyvideolla robotille on annettu lapsellisen kaltainen "robottiääni", jolla se ilmoittaa haastavansa "Tohtorin" eli moninkertaisen maailmanmestarin Valentino Rossin.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/2989


Aina Rempallaan

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #26 : To 29.10.2015, 16:00:20 »

Mainosvideoilla  mielikuvitusta lennättämään. Tässä Volvon: https://www.youtube.com/results?search_query=non-hit+car+Volvo


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #27 : To 29.10.2015, 19:44:23 »
Isaac Asimov loi robotiikan kolme pääsääntö:

    1.Robotti ei saa vahingoittaa ihmistä eikä laiminlyönnin johdosta saattaa tätä vahingoittumaan.
    2.Robotin on toteltava ihmisen sille antamia määräyksiä paitsi milloin ne ovat ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
    3.Robotin on varjeltava omaa olemassaoloaan niin kauan kuin tällainen varjeleminen ei ole ristiriidassa ensimmäisen eikä toisen pääsäännön kanssa.

Myöhemmin hän lisäsi yhden säännön:
Robotin tulee suojella ihmiskuntaa.

Miten nämä soveltuisivat robottiautoon? Ei oikein suoraan.
Toinen sääntö viittaa mahdollisuuteen, että robottiauto päättää ("omin päin") ajaa päin seinää vaikka kuljettaja yrittäisi väistää seinän ja ajaa päin tiellä kulkevaa lapsilaumaa.
Päädytään ongelman "uhratako yksi ja säästää usea vai säästää yksi ja uhrata usea" ratkaisuun jossa uhrataan yksi ja pelastetaan usea.



Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #28 : La 21.11.2015, 20:02:42 »
Robottiautojen kehitystahti kiihtyy kiihtymistään...

Lainaus
Sähköautonvalmistaja Tesla Motorsin toimitusjohtaja ilmoitti torstaina yhtiön laittavan uuden vaihteen silmään kilpailussa itseohjautuvista autoista eli niin sanotuista robottiautoista.

Tiedotustavoilleen uskollisena Elon Musk twiittasi Teslan vahvistavan autopilottiohjelmistoa kehittävää yksikköään, jotta täysin itsenäisesti kulkeva auto saataisiin luotua.

Musk viestitti yhtiön etsivän kehitystyön vauhdittajiksi kovan tason insinöörejä.

– Haluan mainita, että haastattelen heidät henkilökohtaisesti ja hankkeesta raportoidaan suoraan minulle. Sillä on superkorkea prioriteetti, Musk alleviivasi.

...

Tesla on aiemmin ilmoittanut, että itseohjautuva sähköauto voi olla todellisuutta 2018. Yhtiö tosin ei usko lainsäätäjien sallivan muuta kuin testiajoja tällä vuosikymmenellä.
  http://yle.fi/uutiset/robottiautojen_kehityskilpa_kiihtyy__tesla_haalii_nyt_huippuinsinooreja/8472000

Varmaan tulevaisuudessa voi tilata itselleen kuljettajattoman "taksin" joka vie ihmisen minne hän haluaa, ilman erityistä palkattua kuljettajaa. Tiedä silti mikä hyöty siitä loppujen lopuksi on, onhan halukkaita työttömiä kuskeiksi pilvin pimein.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #29 : La 05.12.2015, 22:06:55 »
Formula E (sähköformulasarja) lisää ohjelmaansa robottien ohjaamien Formula E autojen kisat.  http://www.stara.fi/2015/12/05/formulakisa-ilman-kuljettajia-formula-e-roborace-ihmetyttaa/

Lainaus
Roborace-kisassa nähdään näillä näkymin kymmenen tiimiä, jotka ovat kehittäneet tekoälyllisen tietokoneohjelman, joka ohjaa heidän kisa-autoaan. Kuskittomia autoja ei siis ohjaa ihminen, vaan tietokoneohjelma.

Jännää.