Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 148954 kertaa)

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #60 : Ti 12.01.2016, 17:57:58 »

En yhtään epäile etteikö pystytä rakentamaan robottiautoa joka toimii rajatuissa olosuhteissa. Itse en ostaisi autoa joka toimii kaupungissa mutta jolla ei sitten mennä lomaretkelle maaseudulle (akkukaan ei riitä). Kun liikenteessä on sekä ihmisten ajamia että robottien ajamia autoja, onnettomuuksien riski kasvaa. Ihmiset ja robotit ennakoivat toistensa toimia eri tavoin.

Et sitten lukenut tuota missä Ford kertoo kuinka autoa ohjataan robotiikalla vaikkei keskiviivaa näy.

Tai Renault-Nissanin kommenttia miten onnettomuuksien määrän käy: "Itseohjautuvan teknologian yleistymisen odotetaan entisestään vähentävän kuljettajien inhimillisiä virheitä, jotka aiheuttavat 90 prosenttia kuolonkolareista."

Suomessa on tosi hyvät kartastot olemassa, maastotietoineen ja korkeuskäyrineen. Sinä voit kohta hankkia mökkisi vaikka tiettömien taipaleitten päästä ja mennä sinne robottiohjatulla mönkijällä. Ei siinä mitään keskiviivaa tarvita.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #61 : Ti 12.01.2016, 18:30:33 »
Taannoin oli juttua Yamahan kehittämästä, moottoripyörää ajavasta, robotista.  http://www.kapeanakokulma.fi/index.php?topic=34.msg381#msg381

Nyt ollaan menossa muutama askel pidemmälle. Yamahan insinööri Hiroshi Saijou kertoo Reutersin videossa heidän robottinsa olevan tulevaisuudessa valmis ajamaan myös autoa. Siis vanhatkin autot voisi robotisoida istuttamalla niihin tuon.

Kuulostaa mielenkiintoiselta, älä osta robottiautoa, vaan robotti autoosi. Tuo ajaa piiitkän mökkimatkan väsymättä sekä apuohjelmalla hakkaa vielä klapitkin perillä ja kantaa veden. Siinä voi ihminen sitten todella rentoutua.

Seuraavaksi ne meinaavat näytösmielessä laittaa robotin ajamaan uusia rataennätyksiä moottoripyörällä.

Lainaus
Hiljattain kuljettajattoman moottoripyörän esitellyt japanilainen Yamaha lyö lisää pökköä pesään. Nyt yhtiö uskoo onnistuvansa kehittämään teknologiaa niin pitkälle, että pyörällä voidaan lähteä yrittämään muutamien legendaaristen MotoGP-ennätysten lyömistä. Yhtenä niistä voisivat olla Valentino Rossin aikanaan kellottamat kierrosajat, kirjoittaa SRI.
   http://www.kauppalehti.fi/uutiset/robottipyora-aikoo-lyoda-valentino-rossin-legendaarisen-rataennatyksen/i4dXKVtu

 

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #62 : Ti 12.01.2016, 18:49:38 »

Et sitten lukenut tuota missä Ford kertoo kuinka autoa ohjataan robotiikalla vaikkei keskiviivaa näy.


Luin, mutta en ottanut tätä tosissani: "...laite tunnistaa paikkansa jo valmiiksi auton tietojärjestelmään tallennettujen korkeatarkkuuksisten karttojen perusteella.".

Joku todella uskoo että jossain on korkeatarkkuuksinen kartta metsäautoteistä ja yksityisteistä.

Robottiautolla kyydissä istuskeleva menettää ajan mittaan kykynsä ajaa autoa. En tarkoita pelkkää kaasun ja kytkimen ...ai niin, automaatti.. löytämistä. Kun robotti lakkoilee tai joudutaan vaikeisiin olosuhteisiin, puikoissa on aloitteleva kuski.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #63 : Ti 12.01.2016, 20:45:09 »
Robottiautolla kyydissä istuskeleva menettää ajan mittaan kykynsä ajaa autoa. En tarkoita pelkkää kaasun ja kytkimen ...ai niin, automaatti.. löytämistä. Kun robotti lakkoilee tai joudutaan vaikeisiin olosuhteisiin, puikoissa on aloitteleva kuski.

Näin varmaan käy. Enpä usko, että nykynuoret osaisivat edes soittaa veivattavalla puhelimella. Toisaalta, ei ole enää tarvettakaan.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #64 : Ke 13.01.2016, 20:57:47 »

Et sitten lukenut tuota missä Ford kertoo kuinka autoa ohjataan robotiikalla vaikkei keskiviivaa näy.


Luin, mutta en ottanut tätä tosissani: "...laite tunnistaa paikkansa jo valmiiksi auton tietojärjestelmään tallennettujen korkeatarkkuuksisten karttojen perusteella.".

Joku todella uskoo että jossain on korkeatarkkuuksinen kartta metsäautoteistä ja yksityisteistä.


Aurora kokeiluhanke käynnistyy Muoniossa:

Lainaus
–Pyritään rakentamaan kokeilualue, jossa voidaan kokeilla automaattista liikennettä eli itseohjautuvia autoja, mutta myöskin älykkäästi ohjautuvia liikennejärjestelmiä. Digitaaliset karttajärjestelmät voisivat kommunikoida autojen ja liikenneohjausjärjestelmien kanssa. Selvitetään, miten tämä voisi vaikuttaa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, liikenneruuhkien purkautumiseen, liikenteen uudelleenohjautumiseen ja liikenteen uudelleenohjautumisjärjestelmiin ja tämän tyyppisiin, Berner kertoi.

–Monet näistä ovat täysin riippuvaisia siitä, että kommunikaatio on täysin saumatonta auton, kartan ja muiden välillä. Kun sitä pyritään nyt kokeilemaan merkittävissä pakkasolosuhteissa, niin halutaan myös testata, pärjääkö järjestelmä kaikissa olosuhteissa. Se ei saa missään olosuhteissa katketa ja sen takia halutaan kokeilla järjestelmää ääriolosuhteissa. Siitä ovat kiinnostuneita myös muut maat, hän totesi.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/163350-ministeri-berner-hehkuttaa-itseohjautuvia-autoja-testataan-suomen-aariolosuhteissa


Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #65 : Pe 15.01.2016, 18:00:30 »
Jonkun pitäisi varmaan kirjoittaa kirje Obamalle ja kertoa oivalluksestaan miten robottiautot ovat vaaraksi. Hän ja hallintonsa on nimittäin  satsaamassa budjettivaroja 3,9 miljardia dollaria robottiautojen kehittämiseen.

Lainaus
Motiivina on luottamus robottiautojen turvallisuuteen ihmisiin verrattuna.

– Olemme uuden aikakauden kynnyksellä autotekniikassa ja sillä on valtava potentiaali pelastaa henkiä, vähentää kasvihuonepäästöjä ja muuttaa amerikkalaisten liikkuvuutta, ministeri Foxx sanoo tiedotteessa.

http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2016/01/15/obama-pitaa-robottiautoista--iso-sysays-kehitykselle/2016510/66

Sillai.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #66 : Pe 15.01.2016, 19:45:25 »
3,9 miljardia (USAksi 3,9 biljoonaa?) dollaria.
Montako robottiautoa sillä saadaan?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #67 : La 16.01.2016, 12:47:07 »
3,9 miljardia (USAksi 3,9 biljoonaa?) dollaria.
Montako robottiautoa sillä saadaan?

Vaikea sanoa. Kysymys on kuitenkin tutkimukseen ja kehitykseen ohjatuista rahoista.

Luultavasti ainakin robottiautojen murhanhimoa saadaan hiukan enemmän säädeltyä.


Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #68 : Su 17.01.2016, 13:34:48 »
Tuo Yamahan ajatus robotista joka ajaa autoa tai jopa moottoripyörää on itse asiassa aika jännä. Luultavasti tulemme joskus kaikki  kuitenkin hankkimaan talouteemme robottiavustajan.

Ja kyllähän viehkolle sisäkkö-autonkuljettajalle on kehittymässä jo muitakin käyttötarkoituksia. Monitoimirobotit tulevat!



Lainaus
Ei voi mennä pitkään, ennen kuin saavutamme pisteen, jossa robotit ovat hyvin elävän oloisia ja puoleensavetäviä. Sen jälkeen tarvitsee vain odottaa sitä, että tekoälyt kehittyvät tarpeeksi pitkälle, jotta robotti voi käydä mielenkiintoista keskustelua ihmisen kanssa, visioi Levy.

Levyn visiot ovat kaukolentoisia, mutta seksi ja robotit ovat jo olleet yhteydessä nykypäivässä. Japanilaisen "sosiaalisen robotin" Pepperin luonut yhtiö on jo joutunut erikseen varoittamaan, että heidän tuotteensa käyttö "seksuaalisiin tarkoituksiin" rikkoo käyttöehtoja
http://www.iltalehti.fi/digi/2016011120943271_du.shtml

Saattaa olla, että nämä uudet käyttötarkoitukset saavat roboteille nopeasti kasvavaa kannatusta ennen niin vastahakoisissakin piireissä. Videonauhurien ja internetyhteyksien nopean leviämisen takaakin löytyy joukko, joka kustannuksista piittaamatta otti käyttöön uutta tekniikkaa joka tarjosi heille p....elämyksiä uudella tavalla.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #69 : Ti 19.01.2016, 02:51:59 »
Tuore tositapaus Suomesta joka sivuaa tätä eettistä robotti-aihetta.

Navigaattori neuvoi tekemään u-käännöksen keskellä tietä - kolme sairaalaan
 - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016011820975753_uu.shtml

Olemme tässä nyt toisen osapuolen (kuljettajan+matkustajan) sanan varassa, mutta jos navigaattori tosiaan käski tai edes neuvoi tekemään u-käännöksen ja kun auto takaa pamahti perään niin moraalisfilosofisesti navigaattorilla (tai ihmisoppaalla) olisi osavastuu, osasyyllisyys, onnettomuuteen käsitykseni mukaan. (Juridisesti voi olla eri näkökulma, mutten tunne alaa: Onko kuljettaja yksin vastuussa ellei sitten lihallinen navigaattori ihan aseella uhkaa?)   
   Jos lihallinen tai elektroninen navigaattori olisi huomauttanut "ajoit muuten liittymän ohi" tai paremmin "ajoit muuten liittymän ohi mutta on vaarallista kääntyä noin vain" tai vielä paremmin "..joten neuvon edestä toisen reitin/kääntymäpaikan.." niin onnettomuutta ei todennäköisesti olisi tapahtunut ja vastuu olisi ~100%:sti kuljettajalla.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #70 : Ti 19.01.2016, 11:42:41 »
Robottiautoja on propagoitu mielikuvilla kuinka autossa tehdään etätöitä, juodaan kahvia ja jutellaan. Matka jatkuu ikuisessa auringonpaisteessa iloisesti ja turvallisesti.
On koetettu olla kertomatta että ilmeisesti lainsäädäntö pitää kaikissa onnettomuustilanteissa vastuullisena kuljettajaa. Jopa teknisissä häiriöissäkin. Kai nykyäänkin kuski vastaa autonsa kunnosta joka hetki.
Jos periaatteessa kuskin pitäisi ottaa auto hallintaan kriisitilanteissa, voi helposti ymmärtää sen haltuunoton arvon: pyyhkäise kahvit ja pullat pois, käänny ja ojentaudu ohjauspyörään, koeta päästä selville missä mennään ja mistä on kysymys...vai mistä oli kysymys.

USAssa on valtava juristiarmeija selvittämään vastuita onnettomuustapauksissa. Tietysti autotehtailla on enemmän rahaa ja varaa palkata juristeja ja käydä oikeutta - voi aavistella miten vastuunjaossa käy.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #71 : Ke 20.01.2016, 16:43:05 »
Tuore tositapaus Suomesta joka sivuaa tätä eettistä robotti-aihetta.

Navigaattori neuvoi tekemään u-käännöksen keskellä tietä - kolme sairaalaan
 - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016011820975753_uu.shtml

Olemme tässä nyt toisen osapuolen (kuljettajan+matkustajan) sanan varassa, mutta jos navigaattori tosiaan käski tai edes neuvoi tekemään u-käännöksen ja kun auto takaa pamahti perään niin moraalisfilosofisesti navigaattorilla (tai ihmisoppaalla) olisi osavastuu, ...

Jos kyseessä oli etuajo-oikeutettu tie niin sillä on u-käännös ehdottomasti kielletty. Jos navigaattori neuvoi tekemään sen kielletyllä alueella niin...

Tämä kuitenkin selittää hieman :
Lainaus
Kolme ihmistä joutui sairaalaan peräänajon seurauksen Hangonväylällä Nurmijärvellä eilen iltapäivällä.

Keski-iän ylittänyt kuljettaja kertoi poliisipartiolle, että navigaattori kehotti häntä tekemään u-käännöksen. Mies kun oli ajanut ajanut liittymän ohi.

Kuljettaja kuului ikäluokkaan joka on pelkän varusmieskoulutuksen saanut. Kun ääni kertoo hänelle jotain, silloin toimitaan. Nykyiset sukupolvet osaavat sentään hieman filtteröidä komentoja.

Itse olen Lumian navigaattorin käyttäjä, se sentään aika vähän neuvoo uukkareita, laskee vain nöyrästi uusia reittejä. Erään suuren Verkkokaupan navigaattori oli sen sijaan melkoinen uun-ottaja, aina tarjoamassa sitä. Onneksi sen heikko lasi meni repussa rikki vain muutaman viikon jälkeen.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #72 : Pe 22.01.2016, 14:40:53 »
Erään suuren Verkkokaupan navigaattori oli sen sijaan melkoinen uun-ottaja, aina tarjoamassa sitä. Onneksi sen heikko lasi meni repussa rikki vain muutaman viikon jälkeen.
Huhhuh, kuulostaa pahalta=vaaralliselta. Onneksi meni rikki..(Eettisesti omituinen onnentoivotus!).

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #73 : Ma 25.01.2016, 10:44:18 »
Erään suuren Verkkokaupan navigaattori oli sen sijaan melkoinen uun-ottaja, aina tarjoamassa sitä. Onneksi sen heikko lasi meni repussa rikki vain muutaman viikon jälkeen.
Huhhuh, kuulostaa pahalta=vaaralliselta. Onneksi meni rikki..(Eettisesti omituinen onnentoivotus!).

Vähäisestä kokemuksesta huolimatta voin väittää, että navigaatio-ohjelmissa on ollut hyvin suuria eroja. Heikommat putoavat pois pelistä ja tekniikka paranee kiihtyvällä vauhdilla.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #74 : Pe 29.01.2016, 14:20:39 »
Vähäisestä kokemuksesta huolimatta voin väittää, että navigaatio-ohjelmissa on ollut hyvin suuria eroja. Heikommat putoavat pois pelistä ja tekniikka paranee kiihtyvällä vauhdilla.

Kohtuullisella kokemuksella voin todeta, että viime syyskuussa Italiassa Nokian kännykkä (HERE) oli täysin pihalla mm ...
- Bressanonen luona 2km moottoritiestä sivuun rinnealueen päällystetyt tiet täysin kateissa
- Val Gardenasta S242 tieltä moottoritielle hakeutuminen johti puolentoista tunnin etsiskelyyn ja moottoritien löytymiseen lopulta näköhavaintoja yhdistämällä.
- Bergamossa osoitteen mukainen etsiminen ei onistunut
- Hotellista Bergamon lentokentälle auivan yksikäsitteisen ja suoran, monta vuotta paikalla olleeen valtatie sijasta aivan kummalliselle kierrolle ohjaava esitys.
.. eikä TomTomillakaan hotelli Bergamossa löytynyt.

Pääsääntöisesti navigaattoreilla selviää jotakuinkin perille kunhan tilapäiset kiertotiet ajaa minne ajaa ja sitten yrittää taas jotain muuta reittiä. Tässä strategiassa on se heikkous, että ellei sitten itse tiedä missä on eikä navigaattori tiedä väliaikaisesti rakennettua ramppia, niin maastoa huonosti lukevan kuljettajan matka tyssää siihen.

Lentokoneen automatisoinnin seurauksena että 16 000 lentotuntia lentäneellä konkarikipparilla saattaa olla oikeasti takanaan 200 tuntia lentokoneen ohjaamista ja 15 800 hallinnollisen työn tai leopotauon tuntia lentokoneessa. Ongelmaan on taidettu törmätä muutamankin koneen tuhoutumisen tutkinnassa kun on käynyt ilmi, ettei kokeneella lentäjällä ole välttämättä mitään perstuntumaa aerodynamikkaan silloin, kun automatiikka irtisanoutuu.

Arvelen, että sekä auton että karttojen kehitys joskus johtaa automaattisesti ohjattujen autojen selviytymisen melkein siinä, missä ihmisajajakin pärjää. Suomen oloissa suuri ongelma tulee pitkään olemaan se rajapinta, jossa automatiikka luovuttaa kontrollin ajajalle, jolla ei ole oikeaa ajokokemusta.

mks

PS: Ehkä tämä ongelma jollain aasinsillalla voisi liittyä etiikkaan vaikken itse osaakakan sillata.
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare